339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Yhtä mieltä olemme siitä Helsingin raitiotiejärjestelmä on hidas ja kömpelö. Tarkoitus onkin ollut pitemmän aikaa kehittää sitä joustavammaksi. Tässäkin vaiheessa kaikki joukkoliikenteen kehittämisen kannattajat lienevät olleet yksimielisiä. Mutta sitten nostettiin johdinautot esille ja se selvästi muutti raitioliikenteen visioita. Kantakaupungin raitiolinjoja ei ole tarkoitus korvata johdinautoilla, mutta suunniteltuja uusia raitolinjoja harkitaan vaihtoehtoisesti toteutettavaksi johdinautolinjoina. Ymmärtääkseni se on juuri tämä asia, joka raitiovaunun perinteisiä kannattajia närästää.
Kyllä, Helsingin raitiotiejärjestelmä on monessa mielessä hidas ja kömpelö. Tai en mä nyt tiedä, mitä kömpelö tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta joka tapauksessa nopeudessa on reippaasti parannettavaa ja monessa muussakin asiassa. Mutta ratkaisu tähän ei ole se, että pidetään hidas ja kömpelö ratikkajärjestelmä ennallaan hitaana ja kömpelönä ja tuodaan soppaan lisäksi vielä johdinautot pakkaa sotkemaan. Oikeita ratkaisumalleja on tietysti monia erilaisia. Voidaan todeta, että parannetaan ratikkajärjestelmää, jolloin se ei enää ole hidas ja kömpelö ja parannettuna se voi lisäksi korvata aika paljon busseja. Tai voidaan todeta, että lopetetaan hidas ja kömpelö ratikkajärjestelmä kokonaan ja korvataan se busseilla tai johdinautoilla. Molemmat näistä malleista ovat parempia kuin se, mitä nyt on yritetty tehdä, tosin jälkimmäinen ei välttämättä ole käytännössä mahdollinen.
Nyt tehty johdinautoselvitys pyrkii, kuten kerrot, korvaamaan kaikki suunnittellut ratikkalaajennukset trolleilla. Mutta toisin kuin väität, sen tarkoituksena on myös korvata nykyisistä kantakaupungin raitiolinjoista linja 1/1A. Tämä on loppujen lopuksi periaatteellisella tasolla hyvin merkittävä asia, johon ei ole kiinnitetty huomiota sanomalehdistössä eikä, yllättävää kyllä, myöskään Suomen Raitiotieseuran jäsenlehdessä. Sen olet ymmärtänyt ihan oikein, että raitiovaunun kannattajia – ainakin minun käsittääkseni – närästää ehdotus lakkauttaa yksi nykyisistä kahdeksasta ratikkalinjasta.