Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Tässä näyttää keskustelijoilla menevän ihan peruskäsitteetkin sekaisin. Johdinauto, jossa on täysikokoinen dieselmoottori sitä varten, että se voi ajaa täysipainoisesti, normaalin aikataulun puitteissa linjaliikennettä ilman ajonlankavirtaa, on nimentään duobussi. Johdinauto, jossa on pienikokoinen ja -tehoinen apumoottori, on johdinauto - ei duo- eikä hybridiauto. Hybridibussit taas ovat polttomoottoribusseja, joissa on jarrutusenergian talteenotto ja varastointitekniikka. Viimeksi mainituissa on jossain määrin samaa tekniikkaa kuin varsinaisissa sähköbusseissakin, kuten johdin- ja duobusseissa. Hybrideissä ei ole katolla virroitintankoja.
Aiemmassa viestissäni tarkoittamillani länsimailla tarkoitan Keski- ja Länsi-Euroopan maita kuten Alankomaita, Ranskaa, Saksaa, Sveitsiä ja Itävaltaa. Baltian maiden + Puolan, Tshekin, Unkarin jne. johdinautojärjestemät ja joukkoliikennekulttuurit perustuvat itäisiin perinteisiin hyvin pitkälti. Näin ollen Tallinnan uusissakaan trollikoissa ei ole apumoottoria (no Riiassa taas on). Hessin ja Irisbusin trolleybusseissa apumoottorit ovat vakiovaruste käytännössä. Solarikseen voi tilaaja valita, ottaako sellaisen vai ei. Apumoottorilla varustettuja Solariksia olen nähnyt mm. Sveitsissä.
Apumoottorin olemassaolo ei tietenkään tarkoita sitä, että johdinauto kulkisi sähkövedon sijasta jollain tapaa johdonmukaisesti tai säännöllisesti polttomoottorin voimalla. Se on varakäyttö erityistilanteita varten. Niitä voivat olla esimerkiksi reitin varrella sattuvat onnettomuudet tai muut tapaukset, jossa normaali ajoreitti on katkaistu tai pois käytöstä. Apukäyttöä voi tarpeen tulleen hyödyntää myös varikkoalueilla.
Aiemmassa viestissäni tarkoittamillani länsimailla tarkoitan Keski- ja Länsi-Euroopan maita kuten Alankomaita, Ranskaa, Saksaa, Sveitsiä ja Itävaltaa. Baltian maiden + Puolan, Tshekin, Unkarin jne. johdinautojärjestemät ja joukkoliikennekulttuurit perustuvat itäisiin perinteisiin hyvin pitkälti. Näin ollen Tallinnan uusissakaan trollikoissa ei ole apumoottoria (no Riiassa taas on). Hessin ja Irisbusin trolleybusseissa apumoottorit ovat vakiovaruste käytännössä. Solarikseen voi tilaaja valita, ottaako sellaisen vai ei. Apumoottorilla varustettuja Solariksia olen nähnyt mm. Sveitsissä.
Apumoottorin olemassaolo ei tietenkään tarkoita sitä, että johdinauto kulkisi sähkövedon sijasta jollain tapaa johdonmukaisesti tai säännöllisesti polttomoottorin voimalla. Se on varakäyttö erityistilanteita varten. Niitä voivat olla esimerkiksi reitin varrella sattuvat onnettomuudet tai muut tapaukset, jossa normaali ajoreitti on katkaistu tai pois käytöstä. Apukäyttöä voi tarpeen tulleen hyödyntää myös varikkoalueilla.