- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Miten johdinautot nopeuttavat joukkoliikennettä ilman henkilöautojen (ja raitiovaunujen) vähentämistä? Tai jos Helsingissä saa läpi henkilöautoilun vähentämistä jossain, miten siitä on enemmän hyötyä johdinautoille kuin dieselbusseille tai raitioliikenteelle?
....
Antero
Kirjoitan välillä koko joukkoliikenteen puolesta. Näen että joukkoliikenteen selvä nopeuttaminen vaatii radikaalin yksityisautoilun vähentämisen varsinkin Helsingin ydinkeskustassa. Tietullit ovat yksi hyvä keino. Raitiovaunulle ei nimenomaan saada johdinauton keskinopeutta varsinkaan kivikaupungin aluella ilman yksityisautoilun rajoittamista.
Mutta moni raitiovaunuliikenteen puolustaja kikkailisi edeleen esim. liikennevaloetuuksilla uskoen raitiovaunuliikenteen siitä oleellisesti nopeutuvan.
Tänään (5.8.2011)Munkkiniemessä puolenpäivän aikaan vaunu 4 seisoo lippakioskin vieressä. Kuljettaja seisoo luukulla myyjälle Halla-Ahon mietelmiä ylistäen. Hän olisi voinut olla läheisellä pysäkillä opastamassa matkustajia busseihin.(maallikoilla ei näytä olevan päättelykykyä, kun vaunuja ei näy toiseenkaan suuntaan, jokainen matkustaja kävi pysäkillä seisomassa 20 min. ja siirtyi sitten bussipysäkille) Katkos kesti ainankin puolitoista tuntia. Ajolanka oli mennyt poikki Meilahdessa. Johdinauto tietenkin ajaisi akuilla silloin kun virransyöttöä ei ole.