Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Minusta tämä asia on ollut päinvastoin. Johdinautojen kannattajat ovat esittäneet ja esittävät edelleen, että sähköbussit voivat korvata raitiovaunun. Linkatussa jutussa ei mainita johdinautoa vaan sähköbussi, mutta kyse on samasta ajatuksesta siitä, että jos bussi kulkee sähköllä, se korvaa raitiovaunun. Tässä ajatuksessa, kuten Turun Sanomien mielipdekirjoittajalla, puuttuu ymmärrys siitä, että raitiovaunun olennainen ero ja etu bussiin nähden on yhden yksikön matkustajakapasiteetti, ei se, että raitiovaunu toimii sähköllä. Eli tulisi aina pohtia sitä, onko mielekkäämpi ratkaisu bussi vai raitiovaunu ja siinä tapauksessa, että bussi on mielekkäämpi, voidaan pohtia sitä, toimivatko bussit polttomoottorilla vai sähköllä.Niinkuin se edellinen keskustelu oli, koska raitiovaunun puolustajat näkivät johdinauton raitiovaunun korvaavana.
Raskaan tieliikenteen sähköistämisen ongelma on oman käsitykseni mukaa tiedossa muuallakin kuin Saksassa, mutta aihe ei ole kiinnostanut yleisesti enempää kuin kaupunkiliikenteen bussien osalta. En siinä moiti ketään, sillä jossain järjestyksessä on pakko kehitystyössä edetä. Luonnollinen ja oikea ratkaisu on ensin selvittä henkilöautoilun sähköistämistä, koska henkilöautot ovat tieliikenteen olennaisin ja suurin päästöjen lähde. Maanteiden rahtiliikenne on vaikein sähköistettävä ja varsin yksinkertaisin laskelmin on todettavissa, että akkuteknologiasta ei ole siinä ratkaisuksi.Tämän kokeilun taustalla kerrotaan olevan sen, että saksalaiset tiedemiehet ovat tulleet tulokseen, että maantieliikenteen päästöjä ei saada pudotettua tavoitetasolle vain siirtymällä hybriditekniikkaan, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin tai siirtämällä mahdollisimman paljon kuljetuksia kiskoille yms. tunnettuihin ratkaisuihin, vaan tarvitaan järeämpiä toimenpiteitä.
Pidän pelkästään positiivisena esillä olevaa tutkimushanketta. Mutta myös varsin haastavana. Virroitinvalinta on mielenkiintoinen, mutta luonteva. Tankovirroittimet eivät sovellu suuriin nopeuksiin ja tehoihin, vaikka USA:n interurban-liikenteessä niitä ilmeisen suurilla nopeuksilla käytettiinkin. Jos kuvissa näkyvän kameran tehtävä on anturoidan virroitinten ja ajojohtojen kohdistamista, siitä voinee todeta, että ei toimi talvella lumisateessa. Vesisateessa näyttivät ajavan, mutta silloinkin taaksepäin katsova kamera olisi varmaankin fiksumpi ratkaisu.
Järjestelmän tulisi minusta kyetä selviämään automaattisesti kaistanvaihdosta tai muusta syystä tapahtuvasta odottamattomasta sivuttaissiirrosta. Oletetaan tilanne, jossa kuorma-auto joutuu yllättävään väistöliikkeeseen. Rampilta tulee vaikka joku puolisokea autoilija eteen tai eläin hyppää kaistalle. Kuorma-auton tulee olla kuljettajan hallittavissa, vaikka sähkönsyöttö katkeaa, eivätkä virroittimet saa nousta repimään ajolankoja rikki. Inhimillisten virheiden välttämiseksi parasta olisi, että kuljettajan ei tarvitse huolehtia siitä, ajaako hän dieselillä vai ajolankojen energialla.
Antero