- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Käytetäänkö muuten busseissa ja raitiovaunuissa olevaa jäähdytystä talvisin käänteisesti lämmitykseen? Omakotitaloissahan ilmalämpöpumppuja käytetään yleisesti tällä tavoin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Busseissa lämpöä on ollut tarjolla moottorista niin paljon, että ei ole ollut mieltä käyttää jäähdytyksen lämpöpumppua lämmön sisään pumppaamiseen. Johdinautoissa ja raitiovaunuissa en myöskään tiedä näin toimitun. Perinteinen lämmönlähde kummissakin ovat olleet jarruvastukset. Ja jäähdyttävä ilmastointi ylipäätään on aika uusi asia raitiovaunujen yli satavuotisessa historiassa.Käytetäänkö muuten busseissa ja raitiovaunuissa olevaa jäähdytystä talvisin käänteisesti lämmitykseen? Omakotitaloissahan ilmalämpöpumppuja käytetään yleisesti tällä tavoin.
Helsingissä raitioteiden tulevaisuus on kiistatta ainakin osaksi yhden kortin, eli Transtechilta tilattujen uusien vaunujen varassa.
Mutta akkukäyttöisissä kulkuneuvoissa tilanne on toinen siksi, että sähköä on mukana rajallisesti ja sähkövaraston arvo suuri. Silloin sähkön kulutuksen vähentämiseen kannattaa panostaa enemmän.
Transtech-raitiovaunu tulee olemaan uutta heimoa ilmastoinnin suhteen. Jos ymmärsin järjestelmän idean oikein, niin ilmastointi tulee pyörimään jarruvirralla ja tuotettu lämpö/viileys varastoidaan jotta sitä saadaan vaunuun tasaisesti jarrutusten välissäkin.
Tuo nyt ei paljoa kerro asiasta. Mutta muutakaan tietoa ei ole tarjolla.Lumikko Oy sanoi:Lumikon modulaarisella raitiovaunuratkaisulla voidaan toteuttaa ilmastointi joustavasti erilaisiin vaunukokonaisuuksiin. Lumikko on kehittänyt markkinoiden tehokkaimman jarruenergian talteenottojärjestelmän. Tämän ja toimintojen optimoinnin avulla minimoidaan energian kokonaiskulutus tuotteen eliniän ajaksi.
Tuo on ilman muuta totta. Laadukkaat joukkoliikenneväylät ovat aivan välttämättömiä. Oma viittaukseni Transtechin vaunuihin oli vain muistutuksena siitä, että vaunutyypin soveltuminen Helsingin oloihin ja vastoinkäymisiltä välttyminen on erityisen tärkeää. Itse olen ilman muuta erittäin luottavainen.Kaikista tärkeimpänä raitiotien elinahtona pitäisin raitioväylien suunnittelun uudistamista. Mikäli vaikkapa Laajasalon radan ja Jokerin kanssa tehdään suuria virheitä joiden seurauksena on nykytilanteen tapaista hidasta ja epäluotettavaa liikennettä, niin suhtautuminen raitioliikenteeseen saattaa jämähtää nykysijoilleen kymmeniksi ellei sadoiksi vuosiksi. Tällä hetkellä vallitseva myönteinen ilmapiiri pitää käyttää hyväksi ja luoda vahvoja referenssejä nykyaikaisesta raitiotiestä. Se, millä vaunuilla noita uusia ratoja liikennöidään, on sinänsä yhdentekevää, matalalattiaisuus ja alhainen melutaso toki ovat iso plussa. Mutta kyllä kahden tai kolmen välipalan junillakin pärjätään alkuvaiheessa.
Toivattavasti tällä palstalla hyväksytään nyt myös positiivia puolia johdinkuorma-autoista, kun ymmärsin että ollaan vasta tutkimusvaiheessa.
Uutta innovaatiota Saksasta: eHighway.
Eli miedän pitäisi hyväksyä positiiviset puolet, joita ei ole vielä todistettu mahdollisiksi?
Tämän kokeilun taustalla kerrotaan olevan sen, että saksalaiset tiedemiehet ovat tulleet tulokseen, että maantieliikenteen päästöjä ei saada pudotettua tavoitetasolle vain siirtymällä hybriditekniikkaan, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin tai siirtämällä mahdollisimman paljon kuljetuksia kiskoille yms. tunnettuihin ratkaisuihin, vaan tarvitaan järeämpiä toimenpiteitä. Myöskään sähköenergian varastointitekniikan kehityksestäkään ei uskota saatavan apua raskaakseen kaukoliikenteeseen vuosikymmeniin. Berliinin lähelle on rakennettu testirata, jossa kokeillaan kahta dieselhybridikuorma-autoa, joiden katolle on asennettu tätä testiä varten kehitellyt Siemensin erikoisvirroittimet.Uutta innovaatiota Saksasta: eHighway.