Vastaavat kamerat ovat yleisiä johdinautoissakin (Riian Solariksissa...
Elämäni johdinauton virrottimena, Riian linjalla 18 (juutööbi-video)
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vastaavat kamerat ovat yleisiä johdinautoissakin (Riian Solariksissa...
Pari asiaa, joita tuli mieleen: mitähän itse virroitin tykkää kun äkkiseltään taas siinä motarinopeudessa joutuukin pois langan alta.
No niinpäs puhuitkin. Mutta joka tapauksessa, ei sekään tule kysymykseen, että ajojohtovirralla toiminut sähkömoottori muuttuu yllättäen jarruksi, jota kuljettaja ei hallitse. Auton hallinnan täytyy olla kuljettajalla, vaikka autossa olisikin nykyaikaisia luistonestoja ja jarrutuksen tasaajia. Niiden tulee toimia kuljettajan apuna ja kuljettajan kontrollissa, ei niin, että auto puuhastelee itsekseen. Ja se tarkoittaa, että vaikka autosta katoaa ajojohtovirta, auton toiminta ei saa siitä muuttua miksikään. Jos sillä hetkellä on veto päällä, vedon on myös pysyttävä päällä.Minä siis puhuin sähkömoottorista, en dieselmoottorista.
No niinpäs puhuitkin. Mutta joka tapauksessa, ei sekään tule kysymykseen, että ajojohtovirralla toiminut sähkömoottori muuttuu yllättäen jarruksi, jota kuljettaja ei hallitse.
Jos sillä hetkellä on veto päällä, vedon on myös pysyttävä päällä.
Käytännössä tämä hoitunee sillä, että auton hallinta toimii ajojohtovirralla vain välillisesti. Välitön auton energianlähde on akku tai kondensaattori. Ajojohdosta ja dieselmoottorista vain ladataan välitöntä energialähdettä ja syötetään auton järjestelmiä rinnankytkettynä.
Moottorin sammuminen tai gason loppuminen ovat eri asia kuin akkinäinen väistämisen tarve. Ajojohtojärjestelmässä äkkinäinen väistäminen johtaa sähkönsyötön loppumiseen ja se ei saa johtaa vedon menettämiseen. Eihän äkkiväistö johda vedon menettämiseen dieselautollakaan.Minusta tämä on kuitenkin hieman outo vaatimus, kun ei sitä voi taata pelkällä dieselmoottorillakaan. Miten kuljettajat nykyisin sitten selviävät moottori-, vaihdelaatikko- ja kytkinrikoista ja polttoaineen loppumisesta?
Näinhän se voi olla käytännnössä, kun ajolangasta saa tarpeeksi tehoa. Sarjahybridin periaate vaan on, että moottori käyttää akusta tulevaa sähköä ja ulkoinen energialähde syöttää akkua. Oli se ulkoinen energianlähde sitten ajojohto tai dieselin pyörittämä generaattori. Ajoneuvo siis toimii aina, eikä siihen vaikuta se, onko ulkoinen syöttö päällä vai ei. Käytännössähän sitten sähkö tulee ulkoisesta lähteestä, jos akku on täynnä ja ulkoisen lähteen teho riittää moottorin ottotehoon.En ole sähköinsinööri, mutta en silti ymmärrä, miksi sanot akun olevan välitön energianlähde, mutta joka kuitenkin kytketään rinnan. Akkuhan silloin ei ole välitön energianlähde, vaan se ajolangan virta on. Mutta muuttuu välittömäksi energianlähteeksi välittömästi [pun not intended] kun virta kytkeytyy pois.
Sarjahybridin periaate vaan on, että moottori käyttää akusta tulevaa sähköä ja ulkoinen energialähde syöttää akkua.
Juu. Sarjahybridissä moottori, akku ja generaattori ovat kytketyt sähköisesti rinnan, ei sarjassa. Siitä siis tietenkin tulee nimitys sarjahybridi. Mutta polttomoottorin tarkoitus on nimenomaan ladata akkua, sillä polttomoottorin teho ei edes ole niin suuri kuin autoa kuljettavan sähkömoottorin teho. Polttomoottori lataa akkua tarvittaessa, auto kulkee energialla, jonka se ottaa akusta, joka pystyy antamaa energiaa kyllin suurella teholla. Sarja-sana tulee siis siitä, että auto rakentuu kolmen komponentin sarjasta: polttomoottorigeneraattori, akku ja ajomoottori.Mun tietääkseni sarjahybridin idea on kylläkin, että autossa dieselmoottori ei pyöritä pyöriä vaan sähkömoottoria. Eikä siinä sähkönsyöttö mene akun kautta vaan rinnan akun kanssa. Rinnakkaishybridissä dieselmoottori pyörittää pyöriä mekaanisella välityksellä. En ymmärrä, mikä olisi edes hyöty kytkeä akku sarjaan, tai miten se ylipäätään edes onnistuu, kun akkuahan voi ladata vain yksistä navoista.
Vihreät voittivat, johdinautot pelastuivat sittenkin, ainakin tältä erää. Tosin linjalle 4 ehdittiin hankkia Solariksen hybridiniveliä ja vastaavat trollikat myytiin Salzburgiin. Linjoilla 1 ja 2 näkee siis edelleen johdinautoja, aseman edustan katutöistä huolimatta. Muutaman kuvan laitan verkkoon, kunhan pääsen takaisin Suomeen.Myös Sveitsin La Chaux-de-Fonds kaavailee johdinautoliikenteen lakkauttamista lähitulevaisuudessa. Vihreät vastustavat.
Lukija pohtii, että oliko tuolloin(vai onko edelleen) Tampereella kaupunginhallitus ylin päättävä elin.