Bergenin ainokaisen trollikkalinjan tulevaisuus näyttää valoisalta. Lääninhallinto päätti torstaina panostaa infraan ensinnäkin ostamalla sen Tideltä (nykyseltä liikennöitsijältä) 2,2 miljoonalla eurolla ja toisekseen uudistamalla johdinjärjestelmän 1,4 miljoonalla eurolla. Keskustassa Nygatenilla ja Kong Oscars gatella johtimet tulisi tsekkiläisen firman mukaan vaihtaa mitä pikimmin (120.00 euroa) ja myöhemmin nelisen kilometriä johdinta sekä 125-150 kannatinpylvästä.
Liikennöintisopimus Tiden kanssa päättyy myöhemmin tänä vuonna ja kustantaa vuodessa 580.000 euroa. Moni politiikko on ollut sitä mieltä, että sopimus on ollut liian kallis ja johdinautoliikenne tulisi korvata biokaasubusseilla.
Lääninhallinnon päättäjät päättivät kuitenkin, että seuraavassa kilpailutuksessa johdinautoliikenne jatkuu. Koska vuoroväliä on tihennetty 10 minuuttiin, ei kaikkiin vuoroihin ole riittänyt johdinautoja. Nykyisten 6-7 auton lisäksi on kaavailuissa 2-3 uuden auton hankinta. Autot vuokrataan kilpailutuksen voittaneelle liikennöitsijälle. Jatkossa bussit ja johdinverkoston huoltaa Bybanen AS vuosittaiseen hintaan 175.00 euroa.
Lääninhallinnossa on kaavailtu linjan pidentämistä Sædaleniin ja Nesttuniin (korvaisi ilmeisesti nykyisen linjan 80) sekä keskustan lounaispuoliseen Laksevågiin, joihin ei välttämättä rakenneta johdinverkostoa. Sen sijaan johdinautoihin asennettaisiin akut, jotka latautuisivat johdinosuudella ja uusille alueille ajetaan sitten akuilla. (Bergens Tidende).
---------- Viestit yhdistetty klo 01:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:13 ----------
Jossain päin maailmaa on ollut käytössä automaattinen virroittimen nosto-operaatiojärjestelmä. Pysäkillä seistessä kuljettaja painaa nappia ja trollikkavirroittimet ohjautuvat itsekseen kohti ajolankoja.
Wienessä ja Uumajassa on ainakin näitä ratikkamaisia virrottimia, jolla akut ladataan. Video Uumajan Hybricon-bussista. Lataussessio alkaa kohdasta n. 2 min.
Liikennöintisopimus Tiden kanssa päättyy myöhemmin tänä vuonna ja kustantaa vuodessa 580.000 euroa. Moni politiikko on ollut sitä mieltä, että sopimus on ollut liian kallis ja johdinautoliikenne tulisi korvata biokaasubusseilla.
Lääninhallinnon päättäjät päättivät kuitenkin, että seuraavassa kilpailutuksessa johdinautoliikenne jatkuu. Koska vuoroväliä on tihennetty 10 minuuttiin, ei kaikkiin vuoroihin ole riittänyt johdinautoja. Nykyisten 6-7 auton lisäksi on kaavailuissa 2-3 uuden auton hankinta. Autot vuokrataan kilpailutuksen voittaneelle liikennöitsijälle. Jatkossa bussit ja johdinverkoston huoltaa Bybanen AS vuosittaiseen hintaan 175.00 euroa.
Lääninhallinnossa on kaavailtu linjan pidentämistä Sædaleniin ja Nesttuniin (korvaisi ilmeisesti nykyisen linjan 80) sekä keskustan lounaispuoliseen Laksevågiin, joihin ei välttämättä rakenneta johdinverkostoa. Sen sijaan johdinautoihin asennettaisiin akut, jotka latautuisivat johdinosuudella ja uusille alueille ajetaan sitten akuilla. (Bergens Tidende).
---------- Viestit yhdistetty klo 01:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:13 ----------
Miten tuo jatkuva virroittimen nostaminen ja laskeminen tehtäisiin? Ihan niin, että kuljetta kävelee auton taakse sovittamaan virroittimen langalla, vai olisiko joku konenäköön perustuva vauhdissa toimiva automaatti? Meinaan johdinautohan tarvitsee paluujohdon ja se seilaa ja sen halutaan voida seilaavan muutaman kaistan alueella, joten tankovirroitin tarvitaan.
Jossain olen nähnyt konseptikuvia autosta, jossa on ratikkamainen hiilihankainvirroitin, jolla autoa ladataan pysäkkien kohdalle asennetuilla lyhyillä ajojohdinjaksoilla.
Jossain päin maailmaa on ollut käytössä automaattinen virroittimen nosto-operaatiojärjestelmä. Pysäkillä seistessä kuljettaja painaa nappia ja trollikkavirroittimet ohjautuvat itsekseen kohti ajolankoja.
Wienessä ja Uumajassa on ainakin näitä ratikkamaisia virrottimia, jolla akut ladataan. Video Uumajan Hybricon-bussista. Lataussessio alkaa kohdasta n. 2 min.