- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Tarkoitatko otsonia ? Sähköhän ei haise millekään.
No sitä juuri.
t. Rainer
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitatko otsonia ? Sähköhän ei haise millekään.
Osa ihmisistä ei edes viihdy hiljaisessa ympäristössä, vaan heillä on musiikin jumputettava kokoajan korvaan, ja lujalla. He valitettavasti katsovat kävellessään kokoajan vain eteensä, muiden tiellä kulkevien on pidettävä niin kovaa ääntä että se ylittää heidän soittimensa äänen voimakkuuden.
Liian monta kertaa olen nähnyt kuinka isot kuulokkeet korvilla kulkeva ihminen on vähällä kävellä toisia päin, pyöräilijän/auton /ratikan eteen.
Kyse ei välttämättä ole kyvyttömyydestä olla hiljaisuudessa vaan siitä, että ympäristön melu koetaan häiritsevänä ja se yritetään peittää itselle miellyttävämmällä musiikilla. Havainnontini mukaan monet kuuntelevat musiikkia ainoastaan julkisessa kulkuneuvossa lopettaen kuuntelun siirtyessään hiljaisempaan ulkotilaan, mikä viittaisi nimenomaan kulkuneuvon äänimaiseman kokemiseen epämiellyttävänä. Joukkoliikennevälineen sisällä vallitsevaan äänimaisemaan kuuluvat myös kulkuneuvon itsensä aiheuttamien mekaanisten äänien lisäksi ihmisten aiheuttamat äänet, tärkeimpänä (ja häiritsevimpänä) puhe.Ympäristö on yhä meluisampi. Osa ihmisistä ei edes viihdy hiljaisessa ympäristössä, vaan heillä on musiikin jumputettava kokoajan korvaan, ja lujalla.
Kyse ei välttämättä ole kyvyttömyydestä olla hiljaisuudessa vaan siitä, että ympäristön melu koetaan häiritsevänä ja se yritetään peittää itselle miellyttävämmällä musiikilla.
Minulle M100-junien taajuusmuuttajan ulina on lähinnä musiikkia. Kolmivaiheisuus, ikään kuin automaattivaihteiden vaihto tekee lähtökiihdytyksistä ja saapumisjarrutuksista aivan upeata kuunneltavaa, ja ulinaa on muutamassa biisissä käytetty jopa tausta-ambienttina (esim. Pekka Ruuskan "Kaukana Kotoa" kohdassa 1:15-1:20). HKL:n kannattaisi minusta suorastaan rekisteröidä M100-ulina äänibrändiksi.M200-junissa matkustan mieluummin kuin M100-junissa, koska M200:ssa ei ole sitä satasten typerää vinkua – jota ääntä ei toimitussopimuksen mukaan pitänyt olla.
Jotkut kuulemma valittavat nykyään sitä, että baarissa haisee hiki ja paska, joka ennen peittyi tupakansavun alle. Olen itse harkinnut ottavani baariin joskus mukaan suitsuketta tunnelmanluojaksi – sitähän ei millään lailla ole kielletty polttamasta.En ole viihtynyt koskaan ravintoloissa, kun niissä lemusi tupakka ja korvissa soi meteli. Onneksi säädökset ovat parantuneet ja ympäristön tarkoituksellinen pilaaminen on etupäässä kielletty. Ikävä tietysti niille, jotka pitivät pilatusta ympäristöstä. Heitäkin on kai edelleen, vaikka joutuvat ulkona imemään savunsa.
Ehdottomasti !HKL:n kannattaisi minusta suorastaan rekisteröidä M100-ulina äänibrändiksi.
Totta mooses. Metron ääni kannattaisi lisätä myös johonkin "kansallisten äänimaisemien arkistoon".Minulle M100-junien taajuusmuuttajan ulina on lähinnä musiikkia. Kolmivaiheisuus, ikään kuin automaattivaihteiden vaihto tekee lähtökiihdytyksistä ja saapumisjarrutuksista aivan upeata kuunneltavaa, ja ulinaa on muutamassa biisissä käytetty jopa tausta-ambienttina (esim. Pekka Ruuskan "Kaukana Kotoa" kohdassa 1:15-1:20). HKL:n kannattaisi minusta suorastaan rekisteröidä M100-ulina äänibrändiksi.
Ehdottomasti !
HKL 1, SWS-trollikassa oli hyvin samankaltainen ääni.
Minusta se ääni on myos varsin cool, eikä millään tavalla häiritsevä.Jos metrojunien äänistä puhutaan, ja niistä aiotaan häiriintyä, niin M200:n seisontajarrun kirkuna loppujarrutuksessa on pahin.
Aprillia aprillia, mutta todellisuudessa selvityksen piti valmistua eiliseen mennessä, mutta konsultti jäikin aikataulusta jälkeen.Selvitys johdinautoliikenteen palauttamisesta on valmistumassa tuota pikaa ja siitä johtuen testataan tänään HKL:n johdinauto numero 1:lla muutamien bussilinjojen soveltumista ns. duo-trollikka-ajoon.