Johdinautojen matkustusmukavuus ei omien kokemuksieni mukaan ole dieselbusseja parempi....
...todennut niissä seuraavia epäkohtia:
- Ne kiihtyvät nykien. Tämä lienee korjattavissa paremmilla tehonsäätölaitteilla.
- Seisten matkustaessa ei pysty moottorin äänen perusteella ennakkoon aavistamaan milloin bussi on lähdössä liikeelle, vaan se lähtee "varkain" ja kiihtyy usein niin kovaa että meinaa kaatua
- Istuenkin matkustaessa iskee matkapahoinvointi johdinautossa herkemmin johtuen äänettömyydestä, matkustaja ei pysty aavistamaan milloin ollaan tulossa mutkaan
Trollikoiden ystävänä minulla on aina karkkipäivä, kun saan matkustaa jossain päin maailmaa trollikoiden kyydissä. Vuosien varrella kokemusta onkin kertynyt niistä jonkun verran, varsinkin Ganz Solariksesta, Ganz-Skoda Solariksesta, Skodasta, Ikaruksesta ja Ziusta, mutta olen ollut Neoplanin kyydissäkin useammin kuin kerran.
Olen luullakseni arviossani objektiivinen kun totean, etten juuri havainnut kuvaamiasi ongelmia muulloin kuin wanhojen Ziu-trollikoiden kyydissä.
Totta se on, että trollikat kiihdyttävät ja jarruttavat huomattavasti nopeammin kuin dieselit, muttei minusta kuitenkaan niin nopeasti että olisi pahoinvointia tullut, istuinpa nivel- tai nivelettömen etu- tai takaosassa.
Ainakin Ganzin elektroniikalla varustetut Solarikset ja Ikaruksen mallit liikkuvat varsin tasaisesti. Matelevassa ruuhka-ajossa tosiaankin esiintyy nykimistä, mutta uusissa malleissa ei niin häiritsevästi.
Matkustajan kaatumisongelma on todellinen, mutta asia lienee hoidettavissa varoitustoimenpiteillä ilman erillisiä teknisiä ratkaisuja. Budapestissä asia on hoidettu niin, että trollikan matkustamossa kuuluu liikkeelle lähdössä kaksi piip-äntä ja jarrutuksen yhteydessä pitkä piip. Paikallismausteena on vanhojen Ziujen variksen rääkäisyä muistuttava huvittava pärinä :biggrin:
Olen matkakokemuksieni pohjalta sitä mieltä, että trollikat sopisivat ehkä parhaiten pitkille linjoille, joilla olisi mahdollisesti bussikaista jo käytössä. Näin ollen pitkiä suoria ja loivia mutkiakin tarjoavalla reitillä vältyttäisi äkillisiltä jarrutuksilta ja kiihdytyksiltä ja trollikoiden parhaat matkaominaisuudetkin tulisivat esille.
Toki ne maailmalla näyttävät varsin hyvin pärjäävän ahtailla katuosuuksillakin muun liikenteen seassa. :smile:
Lyon Ranska
http://milano2007.freeblog.hu/files/franciatroli1.JPG
Szeged Unkari
http://hampage.hu/kozlekedes/szeged20/img_1536.jpg
http://marvell.index.hu/imgfrm/1/5/2/2/BIG_0005011522.jpg
Ja lopuksi varsin puhutteleva kuva nyky trollikoiden monipuolisuudesta. Trollikka Budapestin Suurella kaarikadulla ajossa akkujensa varassa, varsin pitkällä sähköttömällä kiertolenkillä
http://hampage.hu/trams/eletkep29/img_9857.jpg