Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Joukkoliikennematkojen väheneminen tarkoittaa henkilöautomatkojen lisääntymistä. Sen mahdollisuuksiako pitäisi tutkia? Minusta on turhaa käyttää voimia sen selvittämiseen, miten paljon joukkoliikenne vähenee joillain toimenpiteillä. Kaupungin bussiliikenteen tappioista päästään tutkimattakin helposti lakkauttamalla bussiliikenne, ei siihen selvityksiä tarvita. Sitä sen sijaan on syytä pohtia, miten joukkoliikenteen osuutta voidaan lisätä.Sitten voitaisiin esittää kaksi vaihtoehtoa:
a) mitkä olisivat liiketaloudelliset ja yhteiskuntataloudelliset vaikutukset joukkoliikennematkojen vähenemisestä
Oletan – koska asiasta ei ole luotettavaa tietoa – että raideliikenteen busseja suurempi suosio perustuu pääasiassa parempaan matkustusmukavuuteen ja pieneltä osin tunnesyihin. Eli raideliikennettä pidetään ”kivempana” kuin busseja, jotka ovat ”vain” autoja.b) kuinka paljon maksaisi bussiliikenteen parantaminen (esim. tarjonnan lisääminen) niin, että matkustajamäärät eivät laskisikaan
Kumpaakaan asiaa ei voi korjata rahalla, joten sen tutkiminen on turhaa. Tai tavallaan toki voi. Pariisissa on monta bussilinjaa, joilla on raideliikenteen suosio. Näitä linjoja nimitetäänkin metroiksi. Niillä kun kulkee busseja, joihin on isolla rahalla tehty kaikki ne toimet, jotka vaaditaan, jotta bussissa on ne edut, jotka ovat raideliikenteellä.
Pariisin kumipyörämetrot eivät eroakaan raideliikenteestä kuin siten, että kumipyörät korvaavat kaupallisessa ajossa teräspyörät. Vastaava viritelmä meidän ratikoihin, niin eivät kolise enää vanhanaikaisissa laipalla ajettavissa vaihteissakaan. Tosin siihen ongelmaan on halvempikin ratkaisu, mutta sitten ratikat eivät ole busseja...
Antero