Kilpailukykyhän juuri on se, missä ratikka ei pärjää, kun kerran nelonenkin olisi halvempi hoitaa busseilla kuin ratikalla.
Riippuu kai siitä, miten määritellään sana kilpailukyky. Mitä se sun mielestäsi tarkoittaa? HKL:n näkemys tuntuu olevan, että kilpailukyky merkitsee vain sitä, miten halvalla joku asia voidaan tuottaa. Mun mielestä kilpailukyky kuitenkin on laajempi käsite. Onhan Stockmannkin kilpailukykyinen yritys, vaikka siellä ranskanleipä takuulla maksaa enemmän kuin Alepan laarissa. Joku vaan vetää asiakkaan sinne Stockmannin leipätiskille, ihan niin kuin ratikkaankin.
Toinen juttu on sitten tämä ikuinen "nelonen bussina" -touhu. Se on ihan ok jlf:n provona yksityishenkilön esittämänä, mutta sitä mä en kerta kaikkiaan pysty käsittämään, että HKL:n annetaan esittää tuollaista potaskaa ihan virallisina selvityksinä. Vaikka yksikkökustannukset antaisi tuollaisen tuloksen (ja toki antavat niin kauan kun meillä on näin pienet ratikat kuin nyt ja yhden ratikan liikuttelu maksaa yli tuplasti sen mitä yhden bussin) niin sillä tuloksella ei ole minkään valtakunnan merkitystä, koska nelosta ei käytännössä voi kuitenkaan hoitaa bussilinjana.
Vähän sama kuin sanoisi, että nelonen on taloudellisinta hoitaa yhdellä höyrylaivalla, jonne mahtuu 20 000 matkustajaa, jolloin riittää yksi vuoro per suunta per päivä. Ja unohdetaan, ettei Manskulla voikaan höyrylaivalla liikennöidä
Vaikka esimerkissäsi luvut taitavat olla vain suuntaa antavia, niin niiden pohjalta voisi heittää, että kyllähän sen peruskoulupohjaltakin ymmärtää, että jos 0,25 Me vuodessa maksavassa linja-autossa on 90 matkustajapaikka ja 0,53 Me vuodessa maksavassa raitiovaunussa 140 matkustajapaikkaa, niin jos jokaisen ratikan tilalle laitetaan kaksi bussia, niin liikennöintikustannukset vähenevät ja tarjottu kapasiteetti kasvaa.
Suuntaa-antavia ovat, väittäisin kuitenkin, että suuruusluokka on oikein, samoin se karu tosiasia että rv maksaa yli kaksi kertaa sen minkä bussi.
Mutta jos jokaisen nelosen ratikan tilalle laitettaisiin kaksi bussia, niin minnekäs ne oikein laitettais? Tullinpuomilta etelään vois tulla Manskun bussikaistoilla melkoisen ahdasta varsinkin kun tässä 1:1 vertauksessa tietysti linjan 4 pysäkkitiheyden pitäisi olla sama kuin ratikalla nyt ja siis eri kuin busseilla nyt siellä bussikaistalla.
Rv-kaistoille ne bussit ei mahdu, kun kaistat ovat liian kapeat eikä kadulla ole leveämmille kaistoille tilaa. Mahtuukohan ne bussit Merikasarminkadullekaan? No juu, ei tätä tarvitse tämän enemmän pohtia, mä en usko, että olet tosissasi tekemässä nelosesta bussilinjaa.
Siinä olen ihan samaa mieltä, että rv-liikenne on kallista järjestää, mutta kuten aiemmin olemme puhuneet, kokonaisuudessa on liian monta toimijaa jotta kalleuteen päästäisiin tehokkaasti ja pikaisesti puuttumaan. Kun nyt saataisiin KSV hyväksymään ne 30 m pysäkit, jotta voitaisiin tilata uudet vaunut 30-metrisinä, niin se yhdessä käynnissä olevan kuljettajarahastuksen lopettamisen ja siihen toivon mukaan liittyvän liikennevaloetuisuuksien tehostamisen kanssa (sekä samalla se tosiasia, että bussiliikenteen kustannukset nousevat rv-liikennettä nopeammin) on jo kohtuullinen alku, eikö?