Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,967
Olet oikeassa, TTTK:n ratikat ovat yksisuuntaisia.Tarkoittanee siis käytännössä sitä, että Tallinnan ratikat ovat vain toisesta päästä ajettavia ?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olet oikeassa, TTTK:n ratikat ovat yksisuuntaisia.Tarkoittanee siis käytännössä sitä, että Tallinnan ratikat ovat vain toisesta päästä ajettavia ?
Silti kääntöpaikalle tarvitaan vähintään vaihde, josta pääsee jatkamaan toisen suunnan raidetta takaisinpäin. Tuollaisellakaan kalustolla ei siis voi päätepysäkki olla ihan missä tahansa (paitsi tietty yksiraiteisella linjalla).Tampereelle suunnitellut ratikat ovat molemmista päistä ajettavia, jolloin vaunua ei tarvitse kääntää ympäri suunnanvaihdon takia.
Menee vähän toisen topicin aiheeksi, mutta varsinaisella kääntöpaikalla riittää yksi raide. Raide sitten haarautuu vasta kääntöpaikan jälkeen eri suuntien raiteiksi. Kääntöpaikalla ei siis tarvitse kahden ratikan olla yhtä aikaa.Silti kääntöpaikalle tarvitaan vähintään vaihde, josta pääsee jatkamaan toisen suunnan raidetta takaisinpäin. Tuollaisellakaan kalustolla ei siis voi päätepysäkki olla ihan missä tahansa (paitsi tietty yksiraiteisella linjalla).
Itse näkisin toisin. Olisi huomattavasti helpompaa toteuttaa johdinautot ja raitiovaunut yhtä aikaa, jolloin ei tarvitse tulevaisuudessa ruveta parsimaan näitä kahta järjestelmää yhteen. Esim. ratikoiden ja rollikoiden ajolankojen risteykset, sekä mahdollinen yhdistetty raitiovaunujen ja johdinautojen varikko olisi hyvä toteuttaa samaan aikaan.Itse jättäisin rollikan Tampereella kuitenkin telakalle. Fokus kannattaisi keskittää nyt lähijuniin ja ratikoihin, eiköhän siinä ole alkuun ihan tarpeeksi uusia joukkoliikennehärpäkkeitä yhden pitäjän/seudun tarpeiksi.
Itse näkisin toisin. Olisi huomattavasti helpompaa toteuttaa johdinautot ja raitiovaunut yhtä aikaa, jolloin ei tarvitse tulevaisuudessa ruveta parsimaan näitä kahta järjestelmää yhteen. Esim. ratikoiden ja rollikoiden ajolankojen risteykset, sekä mahdollinen yhdistetty raitiovaunujen ja johdinautojen varikko olisi hyvä toteuttaa samaan aikaan.
Onkohan tuossa vähän samanlainen tilanne, kuin että raitiovaunun (tai jonkun junan) taaempi teli olisikin lähtenyt väärään suuntaan?Sinänsä olisi kiva tietää, kuinka noin käy. Ajolangan vaihteet käännetään kuljettajan toimesta nähdäkseni virtaa syöttämällä samaan malliin kuin täällä ennen raitiotievaihteet. Eipä kai silti noin kuuluisi käydä. Kuva siis Vilnasta Pamėnkalnio-kadulta, eräältä erittäin raskaan johdinautoliikenteen pääreiteistä. Lienee silti reittien risteyskohdassa tapahtuneesta kyse, paikallisetkin kyllä ihmettelevät sattunutta.
Luzernista näkyvät olevan. Luzern on (ainakin harrastuksen kannalta) yksi Sveitsin mielenkiintoisimmista johdinautopaikkakunnista. Kalusto on monipuolista ja se uudistuu voimakkaasti. Ensimmäisessä Luzern-videossa uusina johdinautoina esiteltävä sarja VBL 201 - 210 ei enää vaan ole uusin sarja. Nyt toimitetaan sarjaa VBL 211 - 226 ja se edustaa muotoilultaan seuraavaa versiota Swisstrolleysta.Vielä hieman Hess-trollikoita Sveitsistä:
http://www.youtube.com/watch?v=NxL-jiM2Yok
Lumikelilläkin:
http://www.youtube.com/watch?v=aouKweCzxj8
Tottakai, hymyssä suin . Vähän lisää hupia: joukkovoimalla liikkuu niveltrollikkakin kavevasti, kun on toverihenkeä.Mitäs muuten luulette Hesassa tapahtuvan, jos akkubussista loppuu sähkö? Suostuvatko matkustajat kiltisti työntämään bussia?
Kyllä muuten Lontoostakin (ja briteistä yleensäkin) löytyy edelleen porukkaa, joiden toiveena on trollikat takaisin.Lontoossa
Video Zurichistä: kummat kuvissa näkyvistä joukkoliikennevälineistä ovat äänekkampiä?
http://www.youtube.com/watch?v=DuKEeN-46mI
Ei kun iloitsen siita, että löysin tien YouTuben käyttöön Kiina Suuren Nettipalomuurin takaa. Siellä on kivoja videoita joukkoliikenteestäkin.Kylläpä hän näkee vaivaa.
Antero, kyllähän sitä Helsingissäkin viime talvena :Mitäs muuten luulette Hesassa tapahtuvan, jos akkubussista loppuu sähkö? Suostuvatko matkustajat kiltisti työntämään bussia?
Olipas hauska löytö tähän keskusteluun. Mutta tässä jutussa nähdään oivallisesti median arvo ja laatu. Käynpä jutun piruuttani läpi.Antero, kyllähän sitä Helsingissäkin viime talvena :
http://www.vartti.fi/artikkeli/c468e3e4-66d0-409f-8633-dc65579c60a5