Johdinautot

Tässä tänään kattelin Tallinnassa johdinautoja. Alkaa niillä ikä nähtävästi painamaan. Ilmeisesti on neukkuajoilta..
Olet varsin pitkälle oikeassa. On siellä kyllä nykyaikaisempiakin johdinbusseja.

Vielä toistaiseksi kuitenkin selkeä enemmistö kalustosta on Skoda 14Tr:iä, joita on liikenteessä edelleenkin useita kymmeniä. Niitä on sijoitettu liki kaikille johdinautolinjoille. Nämä Skodat on hankittu neuvostoaikana.

Toinen hallitseva trollikkamalli on edellisen nivelversio, Skoda 15Tr, joista jäljellä on edelleen 24 kpl. Näitä näkee pääasiassa linjoilla 1, 3 ja 6. Skoda 15Tr:t hankittiin neuvostokauden viimeisinä vuosina.

Viron itsenäistymisen jälkeen on siirrytty hankinnoissa pääasiassa matalalattiakalustoon varsinkin johdinautojen puolella. Vuonna 1999 TTTK:lle tuli 5 kpl Ikarus 412T -matalalattiajohdinautoja.

Vuosina 2002 - 2004 Tallinnaan meni kaikkiaan 18 kpl Ganz / Solaris Trollino 12 -johdinautoa, jotka edustavat kaupunkijoukkoliikenteen huippua etenkin katuliikenteen puolella. Täsmälleen samanlaisia on päätetty hankkia 14 kpl:n erä lisää.

Vuonna 2003 nivelkalusto vahvistui viiden johdinbussin verran. Kyseessä on TTTK:n lippulaivat mallia Ganz / Solaris Trollino 18. Tallinnan joukkoliikenteen imagoa on päätetty vahvistaa entisestään 14:llä samanlaisella ylpeydellä.

28:n modernin johdinauton liityttyä mukaan laivastoon vähintään sama määrä neuvostokauden Skodia lähtee poistoon. Koska johdinautot ovat pitkäikäisiä (ja hankintahinnaltaan kohtalaisen kalliita), tullaan Skodiakin kuitenkin näkemään Tallinnassa vielä joitakin vuosia.
 
Tässä yhteydessä lienee paikallaan muistuttaa kaupukiliikenteen kuninkaan - johdinauton - soveliaisuudesta myös kaukoliikenteessä.

Jo vuodesta 1961 ovat junalla Krimille saapuneet lomailijat voineet taittaa yli 80 km:n matkan Simferopol'in rautatieasemalta Alushtan kautta Jaltaan miellyttävästi trollikan kyydissä.

Itse arvelen trollikan valintaan reitille olleen syyn vuoristoteissä. 50-luvun neuvostobussilla varmaankin olisi tehnyt tiukkaa täydessä kuormassa Mustanmeren kesähelteessä mäenrinteellä kipuaminen. Toisaalta rautatien rakentaminen olisi niissä maasto-oloissa varmaankin ollut kallista.

Aiheesta englanniksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_Trolleybus

ja Krimin trollikkafirman sivuilta kuvia:

http://www.trolleybus.krym-info.com/photos1.htm#
 
Itse en ole uudempia havainnut. Kuulostaa kauhean hankalalta ajattavaksi, kun pitää kokoajan katsoa, ettei sähkö lopu kesken, eli poikkea reitiltä. :D
 
Itse arvelen trollikan valintaan reitille olleen syyn vuoristoteissä. 50-luvun neuvostobussilla varmaankin olisi tehnyt tiukkaa täydessä kuormassa Mustanmeren kesähelteessä mäenrinteellä kipuaminen.
Tänä päivänä tilanne on juuri toisin päin. Trollikat junnaavat mäkiä ylös tasaisen tappavaa, hidasta vauhtia ja uudet dieselbussit menevät niistä heittämällä ohi.

Olen matkustanut Simferopolista Jaltaan ja takaisin. Liput tosin hankittiin paikallisten toimesta ja heistä kukaan ei ymmärtänyt, miksi matka olisi pitänyt tehdä vanhalla Skoda-trollikalla, kun sen voi tehdä paljon nopeammin uudella dieselpikkubussilla. En tosin kysynytkään. Ehkä täytyy mennä Simferopoliin joskus yksin uudelleen. ;)
 
Eikös nuo Johdinautot muutenkin aika hidasta kyytiä mene? Itse en ole koskaan nähnyt niitä raitiovaunuja kovemmassa vauhdissa. Samalla voisi heittää kysymyksen ilmoille: Miksei Helsingissä ole johdinautoja..
 
Eikös nuo Johdinautot muutenkin aika hidasta kyytiä mene? Itse en ole koskaan nähnyt niitä raitiovaunuja kovemmassa vauhdissa. Samalla voisi heittää kysymyksen ilmoille: Miksei Helsingissä ole johdinautoja..
Oli niitä: linja h14 ja h14A hoidettiin vuoteen 1974 saakka jodinautoilla eli trollikoilla. Ja senkin jälkeen SWS-koejohdinauto 1 ajoi "tilapäistä" linjansa aina vuoteen 1985 saakka, jolloin johdinautoaikakausi virallisesti loppui Helsingissä. Ihan muutamia vuosia ennen tätä lopetusta oli vielä suunniteltu laajennettavaksi monille muille linjoille; mm. entiset h18, h32, h36 ja olikohan h55:kin mukana suunnitelmissa.
Myös Tampere oli trollikkakapunki aina vuoteen 1976 saakka ja linjojakin oli Helsinkiä enemmän.

Lisää tietoa Suomen trollikoista täällä:http://koti.nettilinja.fi/~ahellman/trolley/index.htm
 
Eikös nuo Johdinautot muutenkin aika hidasta kyytiä mene? Itse en ole koskaan nähnyt niitä raitiovaunuja kovemmassa vauhdissa.
Käyhän joskus vaikkapa Vilnassa, siellä ne liikkuvat rivakasti. Jos on suora, hyväkuntoinen tie esikaupungissa ilman vaihteita ajolangoissa, päästellään menemään hyvinkin 60 km/h, ellei enemmänkin. Äänitin joskus trollikan vauhdikasta menoa juurikin Vilnassa.
 
Käyhän joskus vaikkapa Vilnassa, siellä ne liikkuvat rivakasti. Jos on suora, hyväkuntoinen tie esikaupungissa ilman vaihteita ajolangoissa, päästellään menemään hyvinkin 60 km/h, ellei enemmänkin. Äänitin joskus trollikan vauhdikasta menoa juurikin Vilnassa.
Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmaksi, jos haluaa päästä trollikalla lujaa. Väike-Õismäen linjoilla Paldiski Maanteellä mennään välillä niin kovaa kun Skoda sallii. Ja äänet sen mukaiset Rába-taka-akselista ja muusta voimansiirrosta. :)
 
Käykääpä kaikki johdinautojen ystävät katsastamassa YoyTuben filmejä noista autoista, seuraava pätkä tarjoaa liki kauhuelokuvaefektejä: Snih-2005, moista kaluston rusikointia ei ikinä sallittaisi meillä. Onneksi tuolta filminpätkien aarreaitasta löytyy paljon rauhalisempiakin kuvia :)
 
Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmaksi, jos haluaa päästä trollikalla lujaa. Väike-Õismäen linjoilla Paldiski Maanteellä mennään välillä niin kovaa kun Skoda sallii. Ja äänet sen mukaiset Rába-taka-akselista ja muusta voimansiirrosta. :)

Jos en ihan väärin muista, niin Tallinnan johdinautoilla taitaa olla ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus (60?), mutta miten sitä noudatetaan, on toinen tarina.

Trollinon kyydissä vauhdikkaankin matkanteon äänimaailma oli ihan hillityn miellyttävä. Mutta on niissä Skodissa oma mainio tunnelmansa eikä minulla niistäkään ole pahaa sanottavaa. Sitä paitsi Skodiin asennetut pysäkkinäytötkin ovat havaintojeni mukaan toimineet ihan sekoilematta - toisin kuin vastaavat vehkeet täällä "ainutlaatuisen tekniikan" Suomessa.
 
Snih-2005, moista kaluston rusikointia ei ikinä sallittaisi meillä. Onneksi tuolta filminpätkien aarreaitasta löytyy paljon rauhalisempiakin kuvia :)
Minkäs teet, jos auraus ei kuulu tapoihin? Eipä kuvissa näkynyt muuten yhtään mikään muu liikkuvan. Olisi varmaan aurakalustonkin pitänyt olla sähkökäyttöistä!

Hyvää katseltavaa niille, jotka selittävät, ettei raideliikenne voi toimia huonoissa talvioloissa. Sekin lienee niitä Suomen erikoisolosuhteita, jos täällä ei...

Antero
 
Käykääpä kaikki johdinautojen ystävät katsastamassa YoyTuben filmejä noista autoista, seuraava pätkä tarjoaa liki kauhuelokuvaefektejä: Snih-2005, moista kaluston rusikointia ei ikinä sallittaisi meillä. Onneksi tuolta filminpätkien aarreaitasta löytyy paljon rauhalisempiakin kuvia :)

Et sitten ole ikinä matkustanut talvella suomalaisella kaupunkibussilla? :biggrin:

Suomessa vongutus on vältettävissä, mutta jos aurauksen sijasta kadun varteen pistetään kyltti "Ei talvikunnossapitoa" ja renkaat on ehkä vaihdettu syksyllä syvempikuvioisiin, niin vaihtoehdot ovat vähissä. Viimeistä yrittäjää lukuunottamatta homma tuntui kuitenkin sujuvan yllättävän hyvin.

Näiden lisähaasteiden lisäksi kaupunkisuunnittelija on päässyt tekemään tuossa paikassa hyvän jäynän: ensin on jyrkkä käännös, jonka jälkeen on etenkin nivelautolle haastava mäki. Ihme, että pääsivät ylös asti.
 
Suosittelen tutustumista myös Budapestin johdinautolikenteeseen. Sielläkin ajetaan niin lujaa kuin muulta liikenteeltä pääsee ja trollikka kulkee. Varsinkin esikaupunkialuella vauhtia on, kiihdytykset ja jarrutukset rajuja. Välillä saa seisomapaikalla pitää tosissaan kiinni tangosta.
 
Hah, ei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan, riittää kun otat pääkaupunkiseudun bussin ja menet lapsen, vaunujen sekä ostoskassien kanssa kokeilemaan millaista on seistä mykkien ihmisten keskellä ilman muuta kuin optista tukea. Kokeilijoita toistaiseksi vielä riittää.
Schumacherille kateellinen puusilmäisten kuljettamia henkilöautoja väistelevä dieselbussinkuljettaja tekee joukkoliikenteen myynninedistämistä siinä määrin että ihan heikkovatsaisempaa heikottaisi.
 
Takaisin
Ylös