- Liittynyt
- 27 Huhtikuu 2006
- Viestit
- 2,697
Olet siis nähnyt vain Skodia ja nekään kaikki eivät ole neuvostoajoilta.
Kauhean vanhoilta, ja rumilta kyllä näyttivät. Väkisin niistä tuli mieleen neukkuaika, ja 60 luku..
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olet siis nähnyt vain Skodia ja nekään kaikki eivät ole neuvostoajoilta.
Olet varsin pitkälle oikeassa. On siellä kyllä nykyaikaisempiakin johdinbusseja.Tässä tänään kattelin Tallinnassa johdinautoja. Alkaa niillä ikä nähtävästi painamaan. Ilmeisesti on neukkuajoilta..
Tänä päivänä tilanne on juuri toisin päin. Trollikat junnaavat mäkiä ylös tasaisen tappavaa, hidasta vauhtia ja uudet dieselbussit menevät niistä heittämällä ohi.Itse arvelen trollikan valintaan reitille olleen syyn vuoristoteissä. 50-luvun neuvostobussilla varmaankin olisi tehnyt tiukkaa täydessä kuormassa Mustanmeren kesähelteessä mäenrinteellä kipuaminen.
Oli niitä: linja h14 ja h14A hoidettiin vuoteen 1974 saakka jodinautoilla eli trollikoilla. Ja senkin jälkeen SWS-koejohdinauto 1 ajoi "tilapäistä" linjansa aina vuoteen 1985 saakka, jolloin johdinautoaikakausi virallisesti loppui Helsingissä. Ihan muutamia vuosia ennen tätä lopetusta oli vielä suunniteltu laajennettavaksi monille muille linjoille; mm. entiset h18, h32, h36 ja olikohan h55:kin mukana suunnitelmissa.Eikös nuo Johdinautot muutenkin aika hidasta kyytiä mene? Itse en ole koskaan nähnyt niitä raitiovaunuja kovemmassa vauhdissa. Samalla voisi heittää kysymyksen ilmoille: Miksei Helsingissä ole johdinautoja..
Käyhän joskus vaikkapa Vilnassa, siellä ne liikkuvat rivakasti. Jos on suora, hyväkuntoinen tie esikaupungissa ilman vaihteita ajolangoissa, päästellään menemään hyvinkin 60 km/h, ellei enemmänkin. Äänitin joskus trollikan vauhdikasta menoa juurikin Vilnassa.Eikös nuo Johdinautot muutenkin aika hidasta kyytiä mene? Itse en ole koskaan nähnyt niitä raitiovaunuja kovemmassa vauhdissa.
Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmaksi, jos haluaa päästä trollikalla lujaa. Väike-Õismäen linjoilla Paldiski Maanteellä mennään välillä niin kovaa kun Skoda sallii. Ja äänet sen mukaiset Rába-taka-akselista ja muusta voimansiirrosta.Käyhän joskus vaikkapa Vilnassa, siellä ne liikkuvat rivakasti. Jos on suora, hyväkuntoinen tie esikaupungissa ilman vaihteita ajolangoissa, päästellään menemään hyvinkin 60 km/h, ellei enemmänkin. Äänitin joskus trollikan vauhdikasta menoa juurikin Vilnassa.
Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmaksi, jos haluaa päästä trollikalla lujaa. Väike-Õismäen linjoilla Paldiski Maanteellä mennään välillä niin kovaa kun Skoda sallii. Ja äänet sen mukaiset Rába-taka-akselista ja muusta voimansiirrosta.
Minkäs teet, jos auraus ei kuulu tapoihin? Eipä kuvissa näkynyt muuten yhtään mikään muu liikkuvan. Olisi varmaan aurakalustonkin pitänyt olla sähkökäyttöistä!Snih-2005, moista kaluston rusikointia ei ikinä sallittaisi meillä. Onneksi tuolta filminpätkien aarreaitasta löytyy paljon rauhalisempiakin kuvia
Käykääpä kaikki johdinautojen ystävät katsastamassa YoyTuben filmejä noista autoista, seuraava pätkä tarjoaa liki kauhuelokuvaefektejä: Snih-2005, moista kaluston rusikointia ei ikinä sallittaisi meillä. Onneksi tuolta filminpätkien aarreaitasta löytyy paljon rauhalisempiakin kuvia