Johdinautot

Tämähän on ollut tiedossa kaikenaikaa, mutta ehkä se nyt vaati väitöksenkin...
Meidän "harrastajien" tiedoillahan ei ole mitään arvoa, ne ovat vain mielipiteitä. Siksi on hyvä, että tästä tiedosta tulee tällä tavoin virallista.

Vuonna 1980 oli käytössä vain kotimainen Sisu/Wiima/Strömberg eli SWS-johdinauto nro 1. Aivan kuin väitöksessä olisi virheellisesti yhdistetty neuvostoliittolaiset ZIU-bussit ja SWS. Tai sitten tässä on vain oiottu lauseita.
Ei siinä ole sekoitettu Ziu- ja SWS-johdinautoja. Desibeliarvot on poimittu HKL:n ympäristöraportista sekä Helsingin meluntorjuntaohjelmasta.

Antero
 
http://www.villamosok.hu/troli/index.html
Budapestin johdinautoja. Ei tarvitse osata unkaria, tekstiä on myös englanniksi, ei ihan parasta mahdollista mutta asiat tulevat selviksi. Valitettavasti sivut latautuvat hitaasti.
Ihan mukavasti teknistä tietoa. Olipa Budapestissä myös prototyyppi trollikka-Ikarus 284.T1 suomalaisella Strömbergin tekniikalla! Menestyksekäs se ei ollut. :( http://www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/strom-vk.jpg
Toinen uudempi kuva http://www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/t198e.jpg
jossa Strömberg-Ikaruksen takaa pilkistää sittemmin pitkään Tallinnassa numerolla 309 vaikuttanut Ikarus 415T -koetrollikka.
 
Viimeksi muokattu:
Aika paljon päällekkäisiä bussilinjoja!

Karttojen aiheeseen liittyviltä tekstisivuilta saan kehnohkolla kielitaidollani käsityksen, että linjat 12, 16, 21, 33 ja suurempinumeroiset ajetaan pienikokoisilla linja-autoilla ja että muut linjat (1, 5, 10, 11, 18, 19, 24, 25, 27, 29) ajetaan suurikokoisilla tai "erikoisen" suurikokoisilla busseilla. Usealla kahden linjan yhteisellä päätepysäkillä toinen linjoista näyttäisi olevan "pienoisbussilinja". Suurikokoisten bussien kerrotaan olevan seuraavia merkkejä: Volvo, Ikarus-280, Ikarus-260, LiAZ-677, LiAZ-5256, Marz. Ikarus-280-bussien maksimikapasiteetin kerrotaan olevan 165, muut 110 tai 120, johdinautot 110.
 
http://www.villamosok.hu/troli/index.html
Budapestin johdinautoja. Ei tarvitse osata unkaria, tekstiä on myös englanniksi, ei ihan parasta mahdollista mutta asiat tulevat selviksi. Valitettavasti sivut latautuvat hitaasti.
Ihan mukavasti teknistä tietoa. Olipa Budapestissä myös prototyyppi trollikka-Ikarus 284.T1 suomalaisella Strömbergin tekniikalla! Menestyksekäs se ei ollut. :( http://www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/strom-vk.jpg
Toinen uudempi kuva http://www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/t198e.jpg
jossa Strömberg-Ikaruksen takaa pilkistää sittemmin pitkään Tallinnassa numerolla 309 vaikuttanut Ikarus 415T -koetrollikka.

Nuo sivustot ovat todella mainiot muutenkin, metro linkki tosin kaikkein hitain, olisiko syynä sivujen päivityksen loppuminen. Unkariksi tarinaa on paljon enemmän, kenties jopa liiaksi asti pientä nippelitietoa teknisistä vipstaakeista yms., mutta kuvasto on jo itsessään hieno! Ikarus-fanin mieltä lämmittää :)
Tuo 284 malli on sinänsä mielenkiintoinen, että sitä yritettiin polttomoottoriversiona nimenomaan saada Pohjolan markkinoillekin, BKV aikoinaan testasi yhtä autoa,mutta ei silloin vielä mieltynyt takatuuppariniveleen,vaikka myöhempi 435 sellainen malli sitten onkin. Tuosta 284 mallista sitten kehiteltiin myös vientiversio jenkkeihin ja Kanadaan.
Mutta eikös olisi ollut hienoa jos tuota 284T mallia olisi meilläkin käytetty! Torllikoitten ja Ikaruksen ystävänä olisi ollut liki juhlaa: iso, hiljainen, tehokas, taloudellinen , saasteeton linja-auto :)
 
Vs: Nykyaikaiset johdinautot

Kun HKL:kin ilmeisesti on tutkailevinaan johdinautojen mahdollisuuksia Helsingissä, niin kannattaa sitten vilaista maapallon toiselle puolellekin.
Jos jollakulla on käsitys siitä miltä sellainen "vanhanaikainen, hidas rotisko" näyttää, niin tutustukoon vaikka tähän:
Wellington 331.
Protot valmistuneet marraskuussa 2007 ja yli 60 on tilattu, siis Wellingtoniin Uuteen Seelantiin.
Väreistä voi olla mieltä mitä tahansa. Mutta tämä on täysmatala, täysilmastoitu telibussi, joka kiihtyy ja kulkee. Valmistaja on Designline samassa maassa.
 
Nykyaikaiset eurooppalaiset johdinautot

Milanossa ATM:llä on ollut tällaisia 18 metrisiä Irisbus Cristalis -vaunuja vuodesta 2005. Numerot ovat 400-409. Kuvattu 2.2.2008.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0129.JPG
    DSC_0129.JPG
    84.3 KB · Lukukerrat: 612
hei, täältä löytyy kiva harrastajavideo vanhan ziu auton kyydistä. kukin saa kokea itse johdinauton tunnelmaa:)) vastaan tulee budapestin liikenteen koko kirjo, ikarukset, solarikset, ziut, siemensin combino jne.. http://www.youtube.com/watch?v=jcE5PaHoz3g kivasti näyttää toimivan miljoonakaupungin vilskeessä. vielä tietoa ganz/skoda konsernin johdinautoista. http://www.skoda.cz/en/skoda-holding/products/c31700 unkarin ganzin tekniikka skodan korittamana. olen matkustanut budapestin solariksen kyydissä, todella hieno kokemus:) olisi todella kiva saada hiljaiset, mukavat trollikat takas stadin liikenteeseen!
 
Kiovasta löytyy uusia LAZ-trollikoita lyhyinä (ElektroLAZ 12) ja nivelinä (ElektroLAZ 20). Tuotenimellä CityLAZ liikkuu myös dieselbusseja ainakin pätkinä, niveliä en nähnyt, vaikka sellainenkin on tuotannossa.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0737.jpg
    DSC_0737.jpg
    113.9 KB · Lukukerrat: 695
Aivan ihmeellistä tämä, että Suomessa vastakkain asetetaan bussilinja ja pikaratikka. Molempien parhaat puolet yhdistävä johdinauto unohdetaan täysin. Tietysti trollikkalinja vaatii pitkän tähtäimen suunnittelua. Ei kannata ensin tehdä busseille sähköjä ja muutaman vuoden päästä sitten ratikkaa. Jos vaikka jokerilinjasta pikaratikka ja Mellunmäki-Lentoasema -välille sähköbussi. Polttoaineen hinnannousun luulisi tekevän trollikasta entistä kannattavamman. Kai se on joku asennevamma, joka estää edes puhumasta koko asiasta.
 
Molempien parhaat puolet yhdistävä johdinauto unohdetaan täysin.

Kannattaa muistaa että johdinauto yhdistää osaksi raitiotien heikoimman puolen - sidottu erityiseen infrastruktuuriin - bussin heikkoihin puoliin - rajalliseen kapasiteettiin.

Johdinauton kapasiteetti on sama kuin polttomoottoribussin. Linjasto- ja kaupunkisuunnittelussa johdinauto ei tarjoa polttomoottoribussista poikkeavia mahdolisuuksia.

Johdinautolle vaihtoehtona olisi ehdottomasti syytä antaa puheenvuoronsa Suomessa. Olen itse esimerkiksi kutsunut Salzburgista johdinautoasiantuntija Angela Gasteinerin Suomeen, valitettavasti vierailu oli viime marraskuussa ajankohtana, jona siitä ei tullut uutista.
Gasteinerin esitys johdinautoista

Itse näkisin että johdinauton kiistattomina hyvinä puolina ovat:
- Energialähderatkaisu voidaan vapaasti valita kaikkein energia- ja ympäristötehokkaimman vaihtoehdon mukaan
- Meluton
- Investointi on kohtuullinen
- Käyttökustannukset ovat raskaasti kuormitetulla bussilinjalla edulliset

Johdinauton tärkeimmät heikkoudet tulivat esille yllä.

Johdinauto on ennen kaikkea bussiliikenteen yksi energiaratkaisu, ei bussiliikenteestä täysin poikkeava liikenneratkaisu.
 
Itse näkisin että johdinauton kiistattomina hyvinä puolina ovat:
- Energialähderatkaisu voidaan vapaasti valita kaikkein energia- ja ympäristötehokkaimman vaihtoehdon mukaan
- Meluton
- Investointi on kohtuullinen
- Käyttökustannukset ovat raskaasti kuormitetulla bussilinjalla edulliset

Johdinauto on ennen kaikkea bussiliikenteen yksi energiaratkaisu, ei bussiliikenteestä täysin poikkeava liikenneratkaisu.

Johdinautot sopivat siis ainakin suurimmaksi osaksi samaa reittiä pysyvästi liikennöitäville runkolinjoille, joilla vuoroväli on ja tulee olemaan jatkossakin tiheä – eli väestöpohja on riittävä, ja joilla ei tule johdinautoinvestoinnin kuoletusaikana olemaan tarvetta linjan muuttamiseksi raideliikennepohjaiseksi.

Erittäin hyvänä esimerkkinä sopivasta linjasta rollikalle mainittakoon Tampereen joukkoliikenteen ruuhka-aikaan 10 minuutin välein ja päivällä 15 minuutin välein liikennöitävä linja 15, jonka pysyväisluonteisen reitin varrella on valmiiksi vanhan rollikkalinjan 11 ajojohtopylväitä, ja TKL:n Jokipohjantien varikko ("Nekalan halli") on käytännössä linjan varrella. Linjaa liikennöidään pääsääntöisesti 2-akselisin bussein, mutta matkustajamäärän kasvuun kannattaisi toki sähköbussihankintoja tehtäessä varautua hankkimalla teli- tai nivelrollikoita.

Nämä asiat tosin lienee jo todettu aiemmin tässä ketjussa (en tarkistanut asiaa), mutta kertaus ja oleellisen tiivistys ei liene pahasta.
 
Takaisin
Ylös