339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Sotket Winterthurin osalta asioita varsin lahjakkaasti.
Aina on kiva, kun kehutaan, mutta nyt olen kuitenkin siten lahjaton, että en ymmärrä, mitä tuossa ”sotkin”. Kirjoitin:
Sveitsin Winterthurissa ajetaan osa trollilinjoista käytännössä dieselbusseilla. Nyt on tehty päätös näiden linjojen ajolankojen purkamisesta. Kaupunkiin jää kuitenkin vielä trollejakin.
Ja näinhän asia on. Neljästä trollilinjasta sitä neljättä on iät ajat ajettu tavallisilla busseilla, joten nyt puretaan ajolangat pois. Kaupunkiin jää silti vielä trolleja kolmelle linjalle, Wikipedian mukaan kaupungissa on 31 trollin laivasto. Mahtaako tuo 31 pitää paikkansa noin suurin piirtein? Jos pitää, niin aikamoiset kiinteät kulut mahtaa tulla, kun ne voidaan jakaa vain kolmenkymmenen yksikön kesken.
Winterthurin liikennelaitos halusi ajaa koko järjestelmän alas v. 2008. Uusia autohankintoja, joihin vristo viittaa, toteutetaan vain poliitikkojen painostuksesta. Tässä tietysti trollit nauttivat sitä imagoetua, jota niille Helsingissäkin toivotaan. Joka tapauksessa liikennelaitoksen asenne kielii siitä, että trollijärjestelmä ei ole kustannustehokas tai liikenteellisesti peruisteltavissa, jos perinne ennemmin kuin liikenteelliset tekijät ovat ainoa syy pitää trollit ajossa.
Strassenbahnatlas Schweiz vuodelta 1993 on muuten sitä mieltä, että linja 4 on edelleen johdinautolinja. Eli lakkautusvuosi 1986 ei välttämättä ole oikea, tosin en tiedä, onko vuonna 1993 ajettu trolleilla vain paperilla. Esim. Landskronassahan tilanne on vähän sellainen, että trollit ovat olemassa enemmän paperilla kuin matkustajien ilona. Samassa opuksessa on kuitenkin mukana tuo Rattivaunun mainitsema vuoden 1991 laajennus linjalla 3, joten ainakaan kyse ei voi olla vanhasta kartasta.
Bielin (ransk. Bienne) johdinautojärjestelmä koostuu kahdesta linjasta, linjoista 1 ja 4. Ykkönen on kyljelleen kaadetun U:n muotoinen heiluri ja nelonen normaali heiluri.
Näistä 4 on päällekkäinen tulevan ratikan kanssa, mutta jää silti harvalla vartin vuorovälillä palvelemaan vielä ratikan aloitettuakin.