Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Ajattelin itsekin kirjoittaa foorumille HS:n artikkeliin liittyen, mutta Teme ehti ensin.
Artikkeli on nimenomaan siinä suhteessa huolestuttava, että siinä tulee esille eräiden HSL:läisten käsitys, että johdinauto on edullinen raitiovaunun korvaaja ja sillä tulisi korvata raitiotien suunniteltuja laajennuksia kantakaupungissa.
Samalla tietysti sivuutetaan se, että kun kantakaupungissa on lähes kattava raitiotieverkosto, edullisin ratkaisu tervein suunnitteluperiaattein olisi korvata loput kantakaupungin bussilinjoista kuten 14, 16, 18 ja 23 pääosin raitiotiellä. Uusilla alueilla raitiotien osuus infrasta on sen verran pieni että niille kannattaa itsestäänselvästi toteuttaa raitiotie heti toteutettaessa.
Johdinautolle ei siis etsitä Helsingissä sille edullisinta käyttöaluetta vaan se on keppihevonen raitiotien laajennusten estämiseksi.
Mutta: missä viipyy raitiotien kannattajien Iso Ratikka - suunnitelma tai poliittinen kampanja kantakaupungin raitioteiden laajentamiseksi?
Artikkeli on nimenomaan siinä suhteessa huolestuttava, että siinä tulee esille eräiden HSL:läisten käsitys, että johdinauto on edullinen raitiovaunun korvaaja ja sillä tulisi korvata raitiotien suunniteltuja laajennuksia kantakaupungissa.
Samalla tietysti sivuutetaan se, että kun kantakaupungissa on lähes kattava raitiotieverkosto, edullisin ratkaisu tervein suunnitteluperiaattein olisi korvata loput kantakaupungin bussilinjoista kuten 14, 16, 18 ja 23 pääosin raitiotiellä. Uusilla alueilla raitiotien osuus infrasta on sen verran pieni että niille kannattaa itsestäänselvästi toteuttaa raitiotie heti toteutettaessa.
Johdinautolle ei siis etsitä Helsingissä sille edullisinta käyttöaluetta vaan se on keppihevonen raitiotien laajennusten estämiseksi.
Mutta: missä viipyy raitiotien kannattajien Iso Ratikka - suunnitelma tai poliittinen kampanja kantakaupungin raitioteiden laajentamiseksi?