Jaa kiusaamista nääs?
Olen tämän maininnut ennenkin, eli mitä se sitten on, kun tässä ketjussa on useaan otteeseen yritetty keskustella johdinautoista ja niille sopivista linjoista, tekniikasta yms., niin aina siihen puuttuvat ratikkafanit mollaamisineen "ratikka tuohon parempi", "en halua matkustaa pomppivassa bussissa", "suoraan Neuvostoliitosta",... ja taas menee asiallinen keskustelunyritys läskiksi.
Tuota... Otithan nyt huomioon sen, että tässäkin ketjussa on monta viestiä, jotka on siirretty mm. ketjuista "Tampereen pika
ratikkahanke" sekä "
Raide-Jokeri"?
Sitä asiallisempaa keskustelua johdinautoista löytyy mm. tämän ketjun alkupäästä, mutta koska muihin ketjuihin on ilmestynyt provosointeja ja ne keskustelut on siirretty tähän ketjuun, jatkuu kinastelu täällä. Nyt siis johdinautoilla muissa ketjuissa provosoineet saavat nauttia kirjoitteluidensa hedelmistä. Kyllä se asiallinen keskustelu siinä vähenee, kun lähdetään asiaankuulumattomiin ketjuihin riehumaan. Asiallinen viesti saattaa helposti syntyä fillistelylläkin, mutta ei silloin, kun siihen otetaan mukaan väärät aseet. Jos toinen pystyy perustelemaan oman näkemyksensä, oli siinä tunnetta tai ei, tulisi tähän vastata yhtä asiallisesti ja mieluiten yhtä hyviä perusteluja käyttäen. Perusteluitta kinasteleminen ei synnytä asiallista keskustelua. Ja vaikka viestiin lataisi tunnettakin, ei se tee välttämättä asiasisältöä tyhjäksi. Ei haaveilu ole pahasta, siitä ne ideat usein syntyy.
Sekä johdinautoja että ratikoita, kuin myös muitakin välineitä on kehuttu adjektiivein, mutta unohtamatta asiaa. Tällöin keskustelu on ollut hedelmällistä. Tämänkin ketjun alkupäästä löytyy monia johdinautoja fiilistelyllä kehuvia viestejä, mutta näistä ei ole kuitenkaan syntynyt väittelyä tai kinastelua, koska asiat on hyväksytty niin kuin ne on.
Nuo "ratikka tuohon parempi", "en halua matkustaa pomppivassa bussissa", "suoraan Neuvostoliitosta" -kommentit ei ole ihan menneet kuten annat ymmärtää.
Ratikan "paremmuuteen" on käytetty ihan asiallisia ja totuudenmukaisia perusteluja. Yleensä vain tuohon perusteluun vastataan... no, vähemmän perustellen tai täysin perustelematta. Se, että tosissaan haluttaisiin korvata bussiliikenne johdinbussiliikenteellä kapasiteettiongelmien vuoksi, ei vain mene minulle jakeluun. Kiistaton tosiasia on, että kiskoliikenteellä saadaan kapasiteettia nostettua. Ei tässä ole kyse siitä, kumpi on parempi, vaan siitä kumpi on
sopivampi. Tämä on niin yksinkertainen asia, ettei mitään kummoisempia perusteluita edes tarvitsisi.
Pomppivaan bussiin on viitattu monesti, koska johdinautosta on tarkoituksella annettu kuva, että sen kulkuominaisuudet jotenkin merkittävästi poikkeisivat muista busseista. Moni jättää jatkuvasti ja ilmeisen tahallaan huomioimatta, että infrasta se on kiinni paljon johdinautojenkin kulku. Niitä asiaperusteita, joita johdinautoista on kerrottu, on ollut myös "ratikkafriikkien" tiedossa eikä niitä olla kiistetty. Sen sijaan ollaan kiistetty se, että useimmat täällä foorumilla ymmärtää tasan tarkkaan raitioliikenteen ongelmat, vaikka jatkuvasti (ja vielä kaikissa mahdollisissa ketjuissa) annetaan toista ymmärtää.
Neuvostoliitto-asiaakin on mielestäni perusteltu tarpeaksi hyvin kertomalla, että osalle kansasta on jäänyt niistä sellainen mielikuva. En itsekään ihmettele tätä mielikuvaa, jos Länsi-Euroopassa niitä ei juurikaan ole, mutta Itä-Euroopassa näky on raitiovaunua yleisempi. Myös ZIU-kokeilu lienee vahvistanut tuota mielikuvaa. Toki voi olla, että joidenkin suomalaisten mielestä johdinautot olivat aikoinaan suomalainen huipputuote, tai että siitä tulisi todella voimakas mielikuva länsimaiden nykyaikaisesta bussiliikenteestä. Tällöin ymmärtäisin vasta-argumentin tuolle Neuvostoliitto-vertaukselle. Näin ei kuitenkaan ole. Tietenkin ne, jotka ovat nykyaikaisia johdinautoja nähneet, tietää, että nuo mielikuvat syntyy historiasta ja johdinautoliikenne on muuttunut paljon ja sopii oikein hyvin myös Suomeen. Tätä ei ole kukaan kiistänyt. Sen sijaan on kiistetty se, että mielikuva ratikoistakin johtuu historiasta, ja että maailmalla, ja etenkin Länsi- ja Keski-Euroopassa on paljon esimerkkejä täysin erilaisesta ratikkaliikenteestä.