Ja kokemukset ulkomailta kertovat, että liikennöintikustannukset ovat polttomoottorikäytöisiä linja-autoja alemmat. Syy ei ole vain energiakustannukset, vaan myös vähäisempi huollon tarve.
.
Mutta: tämä ei muuta mihinkään neljää perusasiaa:
- Johdinauto tarvitsee oman johdininfrastruktuurin, joka nykyisillä hinnoilla tekee Trolleymotioninkin laskelmien mukaan johdinautoliikenteestä noin 15% kalliimpaa kuin dieselbussiliikenteestä.
- Johdinauto on täsmälleen saman kokoinen ja suorituskyvyltään vastaava kuin polttomoottoribussi. Johdinautolla ja polttomoottoribussilla voidaan ajaa samanlaista linjastoa ja aikatauluja.
- Johdinauton maksiminopeus on noin 70 km/h. Siksi se ei sovellu linjoille joilla on pikaosuuksia moottoriteillä, jollaisia Helsingin seudulla on paljon.
- Uutta investointia johdinautoon voidaan perustella käytännössä ainoastaan ympäristösyillä (ilmastopäästöt, ilmanlaatu ja melu). Muita oleellisia etuja johdinautolla ei ole verrattuna tehokkaaseen polttomoottoribussiliikenteeseen.
Useat nykyiset järjestelmät jotka ovat sinänsä hyviä, on perustettu joko aikana jona johdinauto oli suorituskyvyltään ylivoimainen verrattuna dieselbussiin (Salzburg ja Sveitsi) tai poliittisesti oikeaoppinen (entinen itäblokki).
Jos johdinautoliikenteen pyörittäminen olisi oikeasti dieselbussiliikennettä kalliimpaa, köyhimmät maat luopuisivat (tai olisivat luopuneet) trollikoistaan ensimmäisinä.
Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi Baltian maissa (Tallinna, Riika, Kaunas, Vilna) tilanne on ollut se, että kyseisiin kaupunkeihin toimitettiin neuvostovallan viimeisinä vuosina runsaasti Skodan johdinautoja, jotka ovat olleet kestävyydeltään ja laadultaan itäblokin tuotteiden parhaimmistoa. Edelleen pääosa liikenteestä hoidetaan niillä kaikissa Baltian kaupungeissa.
Nykyisin järjestelmiä kehitetään, ei vain siksi, että ne olisivat edullisia, vaan myös poliittisen paineen vuoksi sekä siksi, että EU edellyttää panostuksia kestävään kaupunkiliikenteeseen.
Tallinnassa tietääkseni poliitikot ovat vaatineet johdinautojen säilyttämistä. Merkittävä osa uudesta kalustosta on hankittu EU:n tuella. Kyseistä tukea ei useinkaan olisi saanut muuhun kuin päästöttömään kaupunkiliikenteeseen.
Vielä taas painotuksena: Pidän useita johdinautojärjestelmiä hienoina, enkä ole sitä vastaan, että johdinautoja otettaisiin Suomessa käyttöön niille sopivilla linjastoilla. En vain voi mitenkään pitää Helsingin keskustan läheistä linjastoa tarkoituksenmukaisena johdinautoille.
Tämä ihan siitä syystä, että johdinauto on kaupunkilinja-auto, joka ottaa sähkövirran johdinverkosta. Se ei ole sitä enempää eikä vähempää.