Milloin Tallinna muuten ryhtyy hankkimaan uutta raitiokalustoa? SNTL:n vallan jälkeen ei ole tehtaalta tullut ainuttakaan kokonaan uutta vaunua...
Sitten, kun Virossa yhteiskunta ja verotus kehittyvät eurooppalaiseen suuntaan. Neuvostovallan jäljiltä on vielä jyrkkiä asenteita sitä vastaan, että valtio tai kunta puuttuvat markkinatalouteen mutta valtiolle ja kunnille on kuitenkin ankaria velvoitteita markkinatalouden tueksi. Eli nykytilanteessa Tallinnan talous ei yksinkertaisesti riitä tekemään joukkoliikenneinvestointeja 40 vuodeksi eteenpäin. Niinpä siellä pyörii tämä mainitsemani palokuntatouhu.
Näyttää lisäksi siltä, että autopuolue on myös erittäin vahvassa asemassa. Tallinnan liikennejärjestelmän ylläpidossa on asetettu etusijalle katuverkon kunnostaminen. Se tukee tietenkin bussiliikennettä, joka saa siten ”ilmaiset” kaistansa.
Tallinnalla on myös erityisongelmana 1067 mm:n raideleveys, jolle ei löydy edes kohtuullista käytettyä kalustoa. Vain Tatrat ovat mahdollisia, koska niihin voidaan käyttää vanhoja telejä. Friikeille muuten tiedoksi, että Düwagin teli on suunniteltu niin, että väliin sopii myös 1067 mm:n pyöräkerta, jollainen syntyy 1000 mm:n pyöräkerrasta asentamalla pyörät akselille hiemean leveämmälle. Eli yksi mahdollisuus sitten, kun Tatrat loppuvat, on vielä Düwagissa. Ja Düwagin telejähän pyörii Helsingissäkin satapäin.
Mikäs muuten onkaan kaduilla kulkevista liikennevälineistä se, johon laitetaan ympäri vuoden joka ainoa yö säiliöt täyteen hiekkaa, jota valutetaan alituiseen kaduilla oleville radoille, jotta ko. väline pääsisi edes välttävällä tavalla liikkeelle ja vielä joskus suostuisi pysähtymäänkin? Ei taida olla bussi eikä trollikka, eikä kuorma-autokaan?
Ei ole trollikka, kun niitä ei meillä ole. Vaan se on ensisijassa henkilöauto, jota varten kuorma-auoihin lastataan lavakaupalla hiekkaa ja lisäksi vielä suolaa. Toissijaisesti se väline on (diesel)bussi. Jos bussikadut hoidettaisiin (tai jätettäisiin hoitamatta) kuten ratikkaraiteet viime lumisateiden jäljiltä, niin ei tässä kaupungissa kulkisi yksikään bussi. Eihän ne lähde polanteiselta pysäkiltä edes liikkeelle, jos nyt onnistuvat edes pysähtymään.
Asia kun on niin, että kitka jään, veden ja kumin välillä on olennaisesti pienempi kuin teräs vastaan teräs, joka ei pakkasesta juuri pahene. Ja sen lisäksi ratikan pyörässä on laippa, eli sivusuunnassa ei ratikka liu'u.
Niiden autojen ja bussien tähden pitää sitä hiekkaa käyttää raitiovaunussakin. Talvestahan ei ratikka piittaa, eikä missään tapauksessa tarvitse suolaa. Mutta kun autot päästetään kiskoille, siitä tulee talviongelma. Lehtikeleistäkään ei olisi niin suurta riesaa, jos ei olisi urakiskoja, jotka ovat olemassa vain ja ainoastaan autoja varten.
Että huti tuli.
Antero