Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Löysin muuten Gasteinerin tilastotietoja Salzburgin joukkoliikenteen kustannuksista. Niiden tietojen mukaan dieselnivelbussien kustannukset ovat 0,83 eur / km ja niveljohdinautojen 0,59 eur / km. Trollikan energiakustannukset ovat heillä 0,16 eur / km ja dieselien 0,43 eur / km. Tiedot ovat vuodelta 2007.
Mitkä kaikki kustannukset noihin kuuluvat? Ei ainakaan kuljettajien palkka, koska johdinautojen keskinopeus lienee noin 20 km/h jolloin kuljettajakustannuksen pitäisi olla ainakin 1,5 e/km jos kuljettajien palkka on samalla tasolla kuin Suomessa.
Sinällään on hyvin mahdollista, että Salzburgissa kustannukset ovat alhaiset koska kaiken kaikkiaan kyseessä on erittäin rationaalisesti hoidettu järjestelmä. Jos Helsingin raitioteitä hoidettaisiin yhtä hyvin, ei johdinautoista yllä mainituille linjoille tarvitsisi haihatella.
---------- Viesti lisätty kello 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:29 ----------
Yksi tärkeä näkökohta joka tässä johdinautopuuhastelussa unohtuu, on se, että tähän asti kaikki raitiotien merkittävät laajennukset Helsingissä on kokonaan maksettu tonttien vuokralla ja myynnillä. Käsittääkseni esimerkiksi Arabianrannan tonteista (raitiotie) on saatu selvästi parempi hinta kuin esimerkiksi Viikin tonteista (bussi).
On hyvin epätodennäköistä, että ihmiset maksaisivat johdinautojen palvelualueen asunnoista vastaavaa saavutettavuuslisää kuin nykyisin maksetaan raitiotien palvelualueelta.
Viikissä Helsinki on käsittääkseni maksanut kalliisti sen, ettei osayleiskaavojen ja asemakaavojen mukaista raitiotietä rakennettu heti rakennettaessa. Tappio koostuu sekä menetetyistä tuloista että lisääntyneistä sosiaalimenoista.
Miten paljon johdinautohaihattelu maksaa Helsingille, jos se viivyttää raitiotien laajennuksia esimerkiksi viisi vuotta tai estää yhden uuden 10 000 asukkaan alueen raitiotien?