Jokeri 2

Sinänsä tervehdin poikittaisliikenteen kehittämistä ilolla, hiihtoputkista en ole mitään mieltä, ei ole mun juttu.
Hiihtoputki on sikäli hyvä idea, että jos kerran aiotaan tuollainen kapempi tunneli hätäuloskäynniksi joka tapauksessa rakentaa, on hyvä että sillä on jotain käyttöäkin. Varauloskäyntiä tuskin kovin usein tarvitaan kustannuksiin nähden.

Semmoinen pieni yksityiskohta, että tuota kakkosjokeria on kai ajateltu syöttöliikenteeksi Kuninkaantammesta Myyrmäkeen. Ei sinänsä hölmömpi ajatus, Myyrmäki on alueen luonnollinen keskus. Mutta kun siinä on se vyöhykeraja.
Myyrmäen ympäristössä tariffiraja onkin aika onneton. Ainakin Länsi-Vantaan osalta Helsingin ja Vantaan yhdistäminen olisi hyvä juttu. Silloin vyöhykerajan ei tarvitsisi olla niin teennäinen kuin se nyt on etenkin Myyrmäen ja Malminkartanon rajalla.
Tosin YTV:hän on suunnittelemassa uuttaa tariffijärjestelmää. Toivottavasti siinä huomioidaan nämä lyhyet kunnanrajan ylittävät matkat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni tässä on taas sellainen tilanne, että tehtiinpä mitä vain, kaikki eivät ole happyfaceja. Jos liikennettä ohjattaisiin puiston läpi maan pinnalla, se tuhoaisi puistoa ja jakaisi sitä. Se ei olisi hyväksi puistolle, jonka nyrhimisestä on valitettu jo paljon. Jos bussi menee tunneliin, itketään, että "kun ei näe maisemia" ja että maksaa paljon.

Tunneli olisi kuitenkin ratkaisu, joka mahdollistaisi puiston säilymisen ja joukkoliikenteen kehittämisen. Vyöhykerajoista en kantaisi huolta, on enää ajan kysymys, milloin ainakin Helsinki ja Vantaa yhdistyvät ja toisekseen 2014 otetaan käyttöön uusi tariffijärjestelmä. Vaikka 550 ylittää Berliinin muurin, eli Espoon rajan, eipä koira perään hauku, jos menet ykkösleimalla rajan yli Mäkkylän tienoilla. Luulen, että se on YTV:n ajatuskin, jokerin kokonaisedut ovat niin suuria, että jotain "luvattomia rajanylityksiä" ei Mäkkylässä ole mielekästä kytätä, kun bussissa jokaisella kuitenkin on se voimassaoleva lippu, bussiin kun ei kukaan pääse sisään ilman sitä.
Mitä tähän hiihtoputkeen tulee, niin suomalainen sananlasku "kaksi kärpästä yhdellä iskulla" kuvannee asiaa parhaiten.
 
Kommentoin sillä oletuksella, että nurmetun radan voi viedä puiston läpi mutta asvaltoitua bussiväylää ei. Asia on kimurantti. Heitin pallon asianharrastajille Keskuspuistoblogissa: http://keskuspuisto.blogspot.com/2007/11/hiihtoputki-ja-joukkoliikennetunneli.html#links

Paloheinästä uuteen, rakennettavaan Kuninkaantammen kaupunginosaan suunnitellaan tunnelia poikittaislinja Jokeri kakkosta varten. Se tulisi lähtemään Myyrmäestä, aloittaen liikenteensä suunnitelmien mukaan 2011. Ilmeisesti tarkoituksena on, että Jokeri II toimisi pikabussilinjana kuten Jokeri ykkönenkin; jossakin vaiheessa sen oli tarkoitus olla pikaraitiolinja, joka kulkisi Maununnevan ja Pakilan välin Keskuspuiston alittavassa tunnelissa.

Jokeri kakkonen tulisi näin palvelemaan uuden kaupunginosan asukkaita; kaupunginosan, joka nyt on liikennemotissa: sinne päästäkseen on pakko koukata Vantaan puolelta. Tosin nähtäväksi jää, miten kuntarajojen ylittäminen tullaan ratkaisemaan uudella Jokerilinjalla; Kuninkaantammi tullee olemaan paljolti riippuvainen Myyrmäen palveluista. Ehkä kaikessa hiljaisuudessa valmistellaankin Helsingin ja Vantaan yhdistämistä, mikä olisikin hyvä päätös, etenkin kun ollaan suunnittelemassa Espoon ja Vantaan mieliksi Kehä kakkosta, joka kulkenee suunnilleen uuden bussilinjan reitin suuntaisesti.

Joukkoliikennetunnelin viereen suunnitellaan myös hiihtoputkea. Jos joukkoliikenteeseen panostaminen onkin hyvää ilmastopolitiikkaa, siinä on tietty ironia, että ensin ihminen pilaa ilmaston, ja kun Etelä-Suomessa ei voi enää hiihtää, sitten rakennetaan hiihtoputki ilmastoa pilaamaan ja sähköä kuluttamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsingin kaupunginhallituksen mietinnöt 4-2008 sanoi:
Keskuspuiston alittavan joukkoliikennetunnelin (Jokeri II) rakennussuunittelu alkaa vuonna 2013.
http://www.hel2.fi/taske/julkaisut/talousarvio2009/Talousarvio2009.pdf


Helsingin joukkoliikennelautakunta 17.04.2008 sanoi:
Tunnelin toteuttamisen jatkovalmistelu edellyttää hankepäätöstä. Kokoluokaltaan 28 milj. euron hankkeesta päättävä elin on kaupunginvaltuusto. Hankepäätöksen myötä käynnistettävät kaavoitus- ja rakennuslupaprosessit valmistuvat vuoden 2009 loppuun mennessä, mikäli hankepäätös tehdään kesäkuussa 2008. Tämä aikataulu mahdollistaisi tunnelin rakentamisen parhaimmillaan vuosina 2010 – 2011, jolloin joukkoliikenne uudessa tunnelissa alkaisi vuonna 2012. Kaupunginvaltuuston tulisikin tehdä hankepäätös joukkoliikennetunnelin toteuttamisesta siten, että tunnelin rakentamiseen osoitetaan yhteensä 28 milj. euroa vuosille 2010 ja 2011 (vuoden 2008 maaliskuun kustannustasossa). Kustannuksista arviolta 16 milj. euroa kohdistuu vuodelle 2010 ja 12 milj. euroa vuodelle 2011. Rahoitus investointia varten tulisi osoittaa rakennusviraston kadunrakentamismäärärahoihin

http://www.hel.fi/static/public/hel...OS_JOKERI_2_-LINJAN_EDELLYTTAMAN_TUNNELIN.pdf

Talousarviosta löytyy kuitenkin totuus. Rakennussuunnittelu alkaa siis vasta 2013, jolloin tunneli olisi pitänyt olla käytössä. Jokeri 2-tunneli siis haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jokeri 2-tunneli siis haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.

Jep. Eiköhän sille rahalle ole tähdellisempääkin joukkoliikennekäyttöä kuin metsän alittava bussitunneli. Vaikka varmaan tuo Jokeri 2 -hanke on sinänsä ihan kannatettava juttu.
 
Jaa-a. Hanke on HKL:n selvityksen mukaan kaikkein tehokkain ja paras toimenpide poikittaisliikenteen parantamiseksi. Joten tunneli olisi ollut todella tärkeä askel ja sehän olisi voitu tehdä niin, että ratikkakin mahtuu sinne.
En oikein käsitä mielipidettäsi 339-DF.
 
Jaa-a. Hanke on HKL:n selvityksen mukaan kaikkein tehokkain ja paras toimenpide poikittaisliikenteen parantamiseksi. Joten tunneli olisi ollut todella tärkeä askel ja sehän olisi voitu tehdä niin, että ratikkakin mahtuu sinne.
En oikein käsitä mielipidettäsi 339-DF.
Lues nyt kunnolla ne viestit, äläkä heti provosoidu. 339-DF sanoi, että hanke on sinänsä kannatettava, mutta joukkoliikennehankkeita on niin monta tulessa nyt, että jotain tärkeysjärjestystä on laitettava. Eiköhän sinullekin tule mieleesi heti ainakin pari rahaa rutkasti nielevää hanketta? Maailman ja Suomen taloudellisesta kehityksestäkään ei nyt juuri tiedä ja suuretkin epävarmuudet saattavat olla sen uhkana.
 
Ainoa, joka provosoitui taisit olla sinä.
Poikittaisliikenteen parantaminen on HKL:n ykköstavoitteita ja järkevä onkin.
Kuvittelisi, että palsta kirjoittajat, jossa on katuratikkalobbareita, bussiuskovaisia ja metrovihaajia eivät sentään vastustaisi tärkeintä ja HKL:n selvityksen mukaan olennaisinta poikittaisliikenteen hanketta ja vähintäänkin ihmettelisivät mistä moinen lykkäys on kaikessa hiljaisuudessa tullut. Ja Laajasalon ja Jätkän ratikan lisäksi en tiedä mitään tärkeämpää joukkoliikennehankketta, joka olisi jonossa, mutta josta ei ole tehty linjausta. Jokerihan 1 on jo suunnitteilla.
 
Ainoa, joka provosoitui taisit olla sinä.
Poikittaisliikenteen parantaminen on HKL:n ykköstavoitteita ja järkevä onkin.
Kuvittelisi, että palsta kirjoittajat, jossa on katuratikkalobbareita, bussiuskovaisia ja metrovihaajia eivät sentään vastustaisi tärkeintä ja HKL:n selvityksen mukaan olennaisinta poikittaisliikenteen hanketta ja vähintäänkin ihmettelisivät mistä moinen lykkäys on kaikessa hiljaisuudessa tullut. Ja Laajasalon ja Jätkän ratikan lisäksi en tiedä mitään tärkeämpää joukkoliikennehankketta, joka olisi jonossa, mutta josta ei ole tehty linjausta. Jokerihan 1 on jo suunnitteilla.
Antero tietäisi ja voisi kai googlettaakin aikatalulun, mutta joka tapauksessa on tässä lykkäyksessä sellainen pulma että sekä Kuningaantammen että Ormuspellon suht suurien asuinalueiden joukkoliikennettä on kai ajateltu ainakin osittain kakkosjokerin varaan.

Olisiko sinulla Kolli linkkiä tuohon HKL:n selvitykseen? Kiinnostaisi ennusteet koska intuitiotasolla se linjaus vaan vaikuttaa minusta jotenkin oudolta, miksi esimerkiksi mennään pitkät pätkät keskellä metsää, eikö luontevampaa olisi ajaa Keravanjoen pohjoispuolta Vantaalla missä on suht tiheää asutusta ja sitten Kuninkaantammeen? Vai onko tällä haettu sitä, että saadaan nopea siirtymä Malmi - Myyrmäki välille? Toisaalta jos näin, niin eikö idempänä kannattaisi ajaa Porvoon motaria?
 
Jokeri 2, Keskuspuiston tunneli, hankesuunnitelman liitteet (2008)
Jokeri 2, Keskuspuiston tunneli, hankesuunnitelma (2008)
Helsingin poikittaisen bussiliikenteen kehittämissuunnitelma 2008-2011 (2007)


Nämä julkaisut löytyvät tältä sivulta:
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...EXT=/hkl/fi/HKL-tietoa/Julkaisut/Suunnitelmat

Mitä tulee jokeri 2:n reittiiin, pidän sitä fiksuna, koska uudet asuinalueet voidaan kytkeä parhaiten Malmi-Vuosaari-reittiin. Samalla vaivalla tehdään myös hiihtoputki tunneliin, jota pidän liikuntapoliittisesti mielekkäänä.
 
Jokeri 2, Keskuspuiston tunneli, hankesuunnitelman liitteet (2008)
Jokeri 2, Keskuspuiston tunneli, hankesuunnitelma (2008)
Helsingin poikittaisen bussiliikenteen kehittämissuunnitelma 2008-2011 (2007)


Nämä julkaisut löytyvät tältä sivulta:
http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...EXT=/hkl/fi/HKL-tietoa/Julkaisut/Suunnitelmat.
Kiitos.

Mitä tulee jokeri 2:n reittiiin, pidän sitä fiksuna, koska uudet asuinalueet voidaan kytkeä parhaiten Malmi-Vuosaari-reittiin. Samalla vaivalla tehdään myös hiihtoputki tunneliin, jota pidän liikuntapoliittisesti mielekkäänä.
Niin no, minun pointti oli nimenomaan se miten Malmi - Kuninkaantammi väli, jos mentäisiin pohjoisempaa niin yksikään uusi asuinalue ei jäisi väliin, mutta reitillä olisi sitten Kartanonkoski, Ylästö, jne.
 
Talousarviosta löytyy kuitenkin totuus. Rakennussuunnittelu alkaa siis vasta 2013, jolloin tunneli olisi pitänyt olla käytössä. Jokeri 2-tunneli siis haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.

Eihän tässä ole mitään järkeä. Tunneli on vain pieni pätkä Jokeri II linjaa. Bussit voisi laittaa ajamaan temen ehdottamasti Kartanonkosken ja Ylästön kautta ja sitten kun tunneli on valmis, niin siirretään linja kulkemaan sitä kautta.
Jos aikataulut tunnelin kanssa venyy niin voisi tehdä vaikka niin, että rakentaa tunneliin heti raiteet ja siirtyy Paloheinän linjaukseen vasta samalla kun Jokeri II muuttuu raitiotieksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miksi muuten tunneli? Eikö keskuspuiston yli voi rakentaa tyylikästä ja melko huomaamatontakin siltaa? Onhan niitä siltoja muuallakin keskuspuistossa.
 
Miksi muuten tunneli? Eikö keskuspuiston yli voi rakentaa tyylikästä ja melko huomaamatontakin siltaa? Onhan niitä siltoja muuallakin keskuspuistossa.

Tuon paikan maastonmuodot mm. paloheinän huippu ovat varmaan hieman haasteellisia siltarakentamiselle.
 
Tuon paikan maastonmuodot mm. paloheinän huippu ovat varmaan hieman haasteellisia siltarakentamiselle.

Itse ajattelisin lähinnä, että päinvastoin. Tunneli voidaan rakentaa kukkulain läpi, mutta kahden kukkulan vällillä silta katoisi lähes olemattomiin. Sillathan ovat nimenomaan tarkoitettu haasteellisiin maastoihin.

Lisäys:

En tietenkään oleta, että juuri kaikista hankalimmasta kohdasta pitäisi ruveta keskuspuistoa ylittämään, vaan että katsotaan luonnollisesti sopivin kohta. Jos lähistöllä on lievä laakso, tulisi tätä ehdottomasti hyödyntää.

Ja sitten toisekseen. Eikös sieltä mene lähistöllä voimalinjakin keskuspuiston yli? Tätä käytäväähän voi sitten leventää ratikalle sopivaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös