Mutta raitioliikenteen kannalta koko tunneli on täysin turha. Rata voidaan tehdä kartassa Hakuninmaan ja Paloheinän välille suunnilleen Ylipalontien jatkeena ja sitten puiston ja tonttien väliin Hakuninmaan puolella. Nurmetettuna rataa tuskin puistosta erottaa, eikä se tuo puistoon meteliä eikä loskaa.
Enpä usko, että tuota saisi läpi. Keskuspuiston pyhittämissä ei varmaan ole lausuttu raitioliikenteestä mitään, kun sellaiseen ei ole osattu varautua, mutta Jokeri 2:n suunnitteluperiaatteissa lukee, että puistoon ei tule maanpinnan tasoon uusia moottoriajoneuvojen väyliä.
Kuvaavaa on, että keskustatunneliin ei suunniteltu päästettävän busseja lainkaan, koska ne ovat hankala ja kallis riski tunneliliikenteessä. Sen sijaan tuolla ei puhuta vaikeista riskeistä mitään, vaikka tunnelin sijainti ei vaikuta mitään siihen, miten nopeasti bussilastillinen ihmisiä saadaan tunnelista pois ja kuinka herkkiä dieselbussit ovat palamaan.
Tuo Keskustatunnelin bussikielto vaikuttaa tosiaan perin tarkoitushakuiselta. Bussit eivät taida olla korkealla sitä ajavien tahojen listalla. Paloheinän tunneliinhan on suunniteltu varauloskäynniksi toinen (hiihto)tunneli viereen, eli riskien hallintaan on kyllä ainakin rahaa panostettu ja paljon.
Tunneli siis ratkaisee ainoastaan busseihin liittyviä ympäristöongelmia.
Voisi tuon nähdä 30 Me panostuksena ulkoilualueisiinkin.
Siksi on turhaa panna rahaa tunnelin rakentamiseen ratikoiden vuoksi. Mutta jos tunneli tehdään, siitä saadaan tietenkin hyvä syy olla hankkimatta ratikoita: Ei kannata vaihtaa ratikoihin, vaikka niillä liikennöinti voi olla hyvinkin pian tarpeen ja halvempaa kuin busseilla, koska kerran on tehty busseja varten tunneli. Tunneliahan on pakko käyttää kun kerran siihen on rahaa pantu, vaikka olisi halvempaa jättää käyttämättä.
Kyllähän ratikan sinne tunneliin saa menemään ja asia jopa mainitaan hankesuunnitelmassa. Väittäisin, että Helsingissä ratikoiden torppaamiseen ei tarvita mitään noin monimutkaista tai kaukaa haettua sepitystä, ihan perinteisellä byrokraattisella inertialla on tähän saakka porskuteltu varsin pitkälle siinä lajissa.
Tunnelin hinnalla muuten voisi hankkia 10-15 ratikkaa...
...jotka Jokeri 2:n liikennöimiseen esitetyllä vuorovälillä tarvittaisiinkin.
Keskuspuistossa on kyllä mielestäni aika paljon sellaista pöheikköä, jonka muuttaminen enempi rakennettuun suuntaan, vaikka nyt sitten nurmirataa tekemällä, ei paljon haittaisi. Toisaalta tuossa linjatussa kohdassa ymmärrän kyllä puiston suojelijoitakin. Rata muuttaisi paikkaa aika oleellisesti, bussikaistasta nyt tietysti puhumattakaan. Melkein tekisi mieli väittää, että 30 Me sekä poikittaisyhteyteen että ulkoilualueeseen on siedettävä panostus (dieseltankkien palamisvaaran vuoksi voisi sitten yksin tein tehdä heti raitiotien
).