Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012
Mistä sinun mielestäsi johtuu Jokeri linjan bussien ketjuuntuminen? En halua vastaukseksi muuttuvia tekijöitä vaan mitä ne muuttuvat tekijät ovat?
Jos tarkoitat "muuttuvilla tekijöillä" satunnaisvaihtelua, josta puhuin aikaisemmin, niin se on nimensä mukaisesti satunnaisvaihtelua. Ihmisiä tulee bussipysäkille eri aikaan eri määriä, liikennettä on eri määrä, sää muuttuu. Se sisältää kaikki vaikuttavat tekijät. Niitä on niin metrolla kuin bussillakin, mutta metrossa luonnollisesti vähemmän.
Jokerilla eivät liikenneolosuhteet ole niin hyvät kuin voisivat, joten Jokeri kärsii enemmän muusta liikenteestä kuin pitäisi. Kun nyt kerran haluat eksplisiittisen selityksen: se tarkoittaa että bussin edessä on joskus enemmän autoja, joskus vähemmän. Ja liikennevalot eivät ole täydellisiä nollaviive-etuuksia.
Mutta tässä keskustelussa se väylä on annettuna eikä sitä muuteta, vaan puhutaan siitä miten nykyisellä väylällä voitaisiin satunnaisuuden haittavaikutuksia ja myöhästymisiä minimoida. On siis herttaisen yhdentekevää, miksi se Jokeri ketjuuntuu, kun tarkoitus on vain estää se ketjuuntuminen. Ja maksimoida palvelukokemus. Ei sitä matkustajaakaan kiinnosta, miksi ne Jokeri-bussit ajavat peräkkäin. Se matkustaja vain haluaisi sen tasaisen vuorovälin.
-- matkustajat arvostavat sujuvaa liikennettä, eli tarkoittaen että matka sujuu ilman turhia pysähdyksiä, mutta myös tasaista vuoroväliä. Kuitenkin isompi osa arvostaa matkaa ilman turhia pysähdyksiä/hidasteluja.
Tämä on siis sinun näkemyksesi, joka perustuu omiin tuntemuksiisi. Mutta nyt päästään sitten siihen suunnittelijoiden auktoriteettiin. He ovat ihan oikeasti pyrkineet saamaan selville, miten ihmiset tekevät valintojaan. Samaa on tutkinut koko markkinoinnin tieteenhaara. Vaikeaksi se menee, koska ihmisiltä ei voi edes suoraan kysyä, mitä mieltä he ovat. Ihmiset tekevät usein toisin kuin tietoisesti ajattelevat. Siksi oikeiden tulosten saamiseksi pitää tutkia, miten ihmiset käyttäytyvät silloin, kun he mielellään eivät edes tiedä, että heitä tutkitaan. Näin on usein mahdotonta tehdä.
Paljon hyödyllistä tietoa saadaan siitä, kun vertaillaan miten muut kaupungit ovat tehneet. Tällä foorumilla käydyn vuosien keskustelun perusteella voi melko vahvasti väittää, että laadukkaassa joukkoliikenteessä ensisijaista on aina liikenteen luotettavuus, ei nopeus. Eikä varsinkaan linjanopeus eikä keskimääräinen vuorojen nopeus.
Ja se tiedetään erittäin hyvin, että matkustajan bussin sisällä viettämää aikaa ei koeta niin haitalliseksi kuin pysäkillä vietettyä. Siksi on paljon parempi odotuttaa ihmisiä bussin sisällä kuin pysäkillä. Mutta ihmiset haluavat tietää syyn odotukselle. Jos heille ei kerrota, että nyt tässä odotellaan lähtöaikaa, totta kai he hermostuvat. Tämän voi hoitaa helposti vaikka bussin sisänäytöillä. Sinne vain kello tikittämään, että bussi on etuajassa, odotamme lähtöaikaa tässä 10 sekuntia, ja luku laskemaan alaspäin. Samasta syystä niitä pysäkkinäyttöjäkin on: on miellyttävämpää odottaa 5 minuuttia, kun tietää etukäteen, että odotus kestää 5 minuuttia.
Unohdat lisäksi edelleen, että minun ehdotukseni on koko ajan tähdännyt myös ihmisten matkustusajan minimoimiseen. Mutta se ei välttämättä tarkoita, että jokaista bussia pitää silloin ajaa niin lujaa kuin päästään. Se voi todella tarkoittaa, että yhden bussin tulee hidastaa vapaaehtoisesti, jotta sen jäljessä tulevien bussien matka ei hidastuisi pakon edessä.
Ja oikeasti tämä lähtee olennaisten kysymysten esittämisestä: Mistä ihmiset tulevat eniten pettyneeksi matkustaessaan bussilla? Siitä, että bussi ei tule silloin kun pitäisi tai ettei se saavu perille silloin kun pitäisi. Ja miksi: koska ihmiset eivät halua myöhästyä, joko itse päättämistään aikatauluista tai muiden päättämistä (tapaamiset yms.). Ihmiset ilahtuvat kovin vähän satunnaisesta nopeammin ajosta verrattuna siihen, kuinka paljon satunnainen myöhästyminen heitä harmittaa. Siksi ei tule tähdätä satunnaisiin ennätysajoihin vaan lupausten pitämiseen. Jos bussi myöhästelee, matkustajat eivät edes näe matka-aikaa nopeimpien matkojen eivätkä edes keskimääräisten matkojen pituisina, vaan hitaimpien matkojen pituisina. Siksi on aivan sama, kuinka nopeasti bussi joskus kulkee. Parempi ajaa varmasti vähän hitaammin, koska silloin bussi myös tulee pysäkille silloin kun pitäisi.
Ja miksi siis ihmiset nykyään hermostuvat, jos bussi hidastaa tahallaan? Siksi, että heillä on nyt mielikuva järjestelmästä, jossa bussit kulkevat miten sattuu. Jos bussi siis hidastaa, se lisää matkustajien riskiä myöhästyä. Mutta tämä ei ole ainoa vaihtoehto, vaan voidaan myös tehdä bussijärjestelmä, jossa bussit kulkevat kuten on luvattu. Silloin bussin hidastaminen ei ole odottamatonta, vaan normaalia toimintaa. Ihmiset eivät pidä sitä heidän matkaansa hidastavana, koska he tietävät, että bussit kulkevat kuten on luvattu. Odotettu matka-aika pitää. Ja se on todennäköisesti vieläpä lyhyempi kuin satunnaisessa järjestelmässä, koska ihmiset odottavat bussia vähemmän pysäkillä.