- Liittynyt
- 20 Elokuu 2009
- Viestit
- 85
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän Kuntajohtajakokous 7.8.2009:
113§_KJK_muistio_7_8_2009.doc (114 kB)
(Sivut 12-16)
Asia käsitellään seutuhallituksessa 30.9.2009.
http://www.tampereenseutu.fi/paatoksenteko/seutuhallitus
113§_KJK_muistio_7_8_2009.doc (114 kB)
(Sivut 12-16)
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä sanoi:108 § JOUKKOLIIKENNESELVITYS, LOPPURAPORTTILUONNOS
Seutujohtaja Päivi Nurminen 31.7.2009
Selvitysmies Matti Rainio on jättänyt luonnoksen loppuraportista kommentoitavaksi kuntajohtajien kokoukselle ja selvitystyön tukiryhmälle. Raporttiin on tiivistetty kevään aikana syntynyt selvitysmateriaali, jossa painottuu kansallisen joukkoliikennelain uudistaminen EU:n kilpailutavoitteiden hengessä.
Raportin suosituksena on, että Tampereen kaupunkiseudulle perustetaan yhteinen joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen. Suositukset ko. viranomaisen organisaatiosta, joukkoliikenteen järjestämistavasta ja toimeenpanon aikataulusta seudullisesti ovat vielä avoimia.. Näihin selvitysmies odottaa kunnallisjohtajien kommentteja. Raportin päätöskäsittely toteutetaan seutuhallituksessa 30.9, mitä ennen linjauksista on tarpeen keskustella myös kunnissa. Selvitysmies Matti Rainio on varautunut esittelemään selvitystä kaupunkiseudun kunnallishallituksille elo-syyskuun aikana.
Selvityksen perimmäisenä tavoitteena on seudullisen joukkoliikenteen kehittäminen kuntalaisten palveluna. Kehittämistarvetta aiheuttaa väestön nykyinen kulkutapajakauma sekä seudun kasvu ja uusien alueiden käyttöönotto vuoteen 2030 mennessä. Palveleva joukkoliikenne on kaupunkiseudun yksi kilpailutekijä, ja samalla kuntien keskeinen keino vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillintään. Seudullinen toimivaltainen viranomainen on yksi keino tavoitteen saavuttamiseksi.
Selvitysmies Matti Rainio kirjoittaa:
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän seutuhallitus päätti kokouksessaan 19.12.2008 käynnistää selvitystyön seudullisen joukkoliikenteen järjestämiseksi vuoden 2010 alusta.
Selvitystyöhön sisältyvät seuraavat osatehtävät:
- Lausunnon valmistelu joukkoliikennelaista
- EU:n palvelussopimusasetuksen ja uuden joukkoliikennelain kaupunkiseudulle mahdollistamien joukkoliikenteen järjestämistapojen kuvaaminen ja niiden vertailu
- Esityksen tekeminen Tampereen kaupunkiseudun tulevaksi joukkoliikenneorganisaatioksi.
Selvitystyön tekijäksi palkattiin ajalle 2.1.2009 – 30.9.3009 Matti Rainio.
Selvitystyön loppuraportissa esitetään henkilöliikennelainsäädännössä tapahtuvat muutokset, uuden lainsäädännön mukaiset tavat järjestää joukkoliikennettä yleisesti ja erityisesti Tampereen kaupunkiseudun kahdeksan kunnan muodostamalla toiminnallisella alueella ja arvioidaan eri järjestämistapojen vaikutuksia lähinnä kuntien ja myös kuntalaisten näkökulmasta. Raportissa selvitetään myös mahdollisuuksia Tampereen kaupunkiseudun kuntien yhteisen toimivaltaisen viranomaisen perustamiseksi. Lisäksi raportti sisältää toimenpide-esitykset Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämiseksi uuden lainsäädännön mukaisessa tilanteessa.
Työn lähtökohdat ja tavoitteet
Valtioneuvoston eduskunnalle maaliskuussa 2008 antama liikennepoliittinen selonteko painottaa seudullisen joukkoliikenteen kehittämistarpeita erityisesti suurilla kaupunkiseduilla. Tärkeänä nähdään joukkoliikenteen suunnittelu kuntarajat ylittävinä seudullisina kokonaisuuksina.
Seutuhallituksen hyväksymä Tampereen kaupunkiseudun liikennepoliittinen ohjelma tähdentää seudullisten joukkoliikenneratkaisujen merkitystä ohjelman tavoitteiden saavuttamisessa. Keinoina tuodaan esiin mm. seudullisen joukkoliikenteen vaihtoehtoisten toteuttamismahdollisuuksien selvittäminen ja tilaajamallin mukaisen liikenne-organisaation perustaminen seutuhallinnon yhteyteen. Joukkoliikenteeseen esitetään tulevaisuudessa panostettavaksi enemmän.
Selvitystyön perimmäisenä tavoitteena onkin löytää Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteeseen sellaiset organisaatio ja järjestämistapa, että ne luovat hyvät edellytykset joukkoliikenteen palvelutason parantamiselle ja kulkumuoto-osuuden kasvattamiselle. Samalla pystytään tukemaan seudun rakennemallityön ja ilmastostrategian tavoitteiden saavuttamista.
Muutokset henkilöliikenteen lainsäädännössä
Henkilöliikenteen lainsäädäntö muuttuu oleellisesti 3.12.2009. Jo aiemmin hyväksytty EU:n palvelusopimusasetus tulee silloin sellaisenaan osaksi Suomen lainsäädäntöä ja samanaikaisesti sitä täydentävänä tulee voimaan kansallinen joukkoliikennelaki. Nämä korvaavat henkilöliikennelain ja –asetuksen.
Palvelusopimusasetus säätää ensisijaisesti sellaisesta joukkoliikenteestä, jossa yhteiskunnalla on merkittävä rooli maksajana ja palvelutason määrittelijänä. Joukkoliikennelaki puolestaan antaa puitteet kokolailla vapaaseen kilpailuun perustuvalle markkinaehtoiselle joukkoliikenteelle.
Joukkoliikenne on jatkossakin luvanvaraista toimintaa. Lupajärjestelmän muutokset ovat varsin pieniä; merkittävimpänä nykyisen linjaliikenneluvan korvaaminen reittiliikenneluvalla.
Lupaviranomaisina toimivat jatkossa uuden lainsäädännön määrittelemät toimivaltaiset viranomaiset, valtion viranomaisina lääninhallitukset ja niiden tilalle ensi vuoden alusta tulevat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset ja kunnallisina viranomaisina joukkoliikennelaissa luetellut kaupungit ja kuntien yhteistoimintaan perustuvat elimet.
Joukkoliikennepalvelujen järjestäminen uuden lainsäädännön mukaisesti
Toimivaltainen viranomainen tekee toimivalta-alueellaan päätöksen joukkoliikenteen järjestämistavasta ja määrittelee joukkoliikenteen palvelutason.
Toimivaltainen viranomainen voi valita markkinaehtoisen mallin toimivalta-alueensa joukkoliikenteen järjestämiseksi. Tällöin liikenneyritykset varsin vapaan kilpailun vallitessa suunnittelevat ja toteuttavat liikenteen ja kantavat siitä myös taloudellisen vastuun.
Jos toimivaltainen viranomainen haluaa parempitasoisen joukkoliikenteen kuin mitä markkinaehtoisesti syntyisi, se päättää noudattaa toimivalta-alueensa joukkoliikenteessä palvelusopimusasetusta. Tällöin on käytettävissä tilaaja-tuottajamalli, jossa viranomainen suunnittelee ja ostaa liikenteen ja kantaa siitä taloudellisen vastuun. Uusi tapa järjestää joukkoliikennettä on tehdä jonkin alueen tai reitin liikenteestä käyttöoikeussopimus. Siinä toimivaltainen viranomainen liikenteen kilpailuttaessaan esittää melko väljän palvelutasomäärittelyn. Liikenneyritys sitten suunnittelee yksityiskohtaisen aikataulun ja tarjouksen tehdessään ottaa huomioon, että lipputulot liikenteestä jäävät yrittäjälle. Tilaaja-tuottajamalliin verrattuna liikenneyrityksellä on enemmän sekä suunnittelu- että taloudellista vastuuta. Kolmas vaihtoehto toimivaltaisella viranomaisella on hoitaa joukkoliikenne omana tuotantona.
Toimivaltainen viranomainen voi toimivalta-alueellaan käyttää kaikkia edellä esitettyjä liikenteen järjestämistapoja rinnakkainkin, siis myös markkinaehtoista liikennettä ja palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä.
Joukkoliikenteen järjestäminen Tampereen kaupunkiseudulla
Tulevassa tilanteessa Tampereen kaupunki järjestää oman joukkoliikenteensä palvelusopimusasetuksen mukaisesti, osin omana tuotantona ja osin kilpailutettuna ostoliikenteenä. Tässä suhteessa ei siis muutosta nykytilanteeseen ole tulossa. Tampereen kaupungilla on jo tilaaja-tuottajamalliin siirtymisen yhteydessä syntynyt organisaatio joukkoliikenteen suunnittelemiseksi ja ostamiseksi. Tampereen kaupungin sisäisenä tuottajana tulee jatkossakin toimimaan Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos (vuoden 2008 loppuun asti Tampereen kaupungin liikennelaitos). Muina Tampereen sisäisen joukkoliikenteen tuottajina ovat siirtymävaiheen tilanteessa (vuoden 2009 lopussa) Veolia Transport Oy, Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Oy ja Atro Vuolle Oy.
Kehyskuntien joukkoliikenteen järjestämiseksi tuleva lainsäädäntö tarjoaa useita mahdollisuuksia. Toimivaltaisena viranomaisena voi toimia Tampereen alueen ulkopuolisessa liikenteessä Länsi-Suomen lääninhallitus ja ensi vuoden alusta Tampereelle sijoittuva elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Tällöin Tampereen alueella toimivaltainen viranomainen olisi Tampereen kaupunki. Joukkoliikenteen järjestämistä seudullisena kokonaisuutena palveleva toimivaltainen viranomainen puolestaan voi toimia joko Tampereen kaupungin organisaatioon sijoitettuna, jolloin Tampere toimii vastuukuntana, tai olemassa olevan Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän tai erikseen perustettavan seudullisen liikennekuntayhtymän yhteydessä. Toimivaltainen viranomainen päättää sitten omalla toimivalta-alueellaan joukkoliikenteen järjestämistavasta.
Siirtymäajan liikenteestä joukkoliikennelaissa on omat säädöksensä. Nykyiset linjaliikenneluvat muuttuvat siirtymäajan liikennöintisopimuksiksi ja ovat Tampereen seudulla voimassa ainakin 30.6.2014 saakka.
Toimenpidesuositukset
Tampereen kaupunkiseudun kunnille suositellaan yhteisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen perustamista. Näin joukkoliikenteen kehittäminen on tulevaisuudessa mahdollisimman hyvin kuntien omissa käsissä. Näin myös tuetaan rakennemallin toteuttamista kestävällä tavalla ja tuetaan ilmastostrategian tavoitteita. Joukkoliikenteen suunnittelu suurempana kokonaisuutena luo myös mahdollisuudet joukkoliikenteen palvelutason parantamiselle resursseja oleellisesti lisäämättä.
Muu osa toimenpidesuosituksista kirjoitetaan niistä kuntajohtajakokouksessa käydyn keskustelun jälkeen. Näitä ovat ainakin:
- Toimivaltaisen viranomaisen toteuttamistapa ja tarvittava organisaatio. Yhteisen toimivaltaisen viranomaisen toteuttaminen on mahdollista joko vastuukuntamallia soveltaen, jolloin toimivaltainen viranomainen sijoittuu Tampereen kaupungin organisaatioon, vahvistamalla olemassa olevan kaupunkiseudun kuntayhtymän organisaatiota tai perustamalla uusi liikennekuntayhtymä. Kaikissa näissä tapauksissa pääosa tarvittavasta henkilöstöstä löytyy Tampereen kaupungin joukkoliikenneorganisaatiosta.
- Joukkoliikenteen järjestämistapa Tampereen kaupunkiseudulla, palvelusopimusasetuksen mukaisesti, markkinaehtoisesti tai näitä yhdistäen
- Toteuttamisaikataulu
Asia käsitellään seutuhallituksessa 30.9.2009.
http://www.tampereenseutu.fi/paatoksenteko/seutuhallitus
Viimeksi muokannut moderaattori: