Junahavaintoja 2011

31.10.

Sm4 6309/6409 N-junana, Tapanilasta Helsinkiin klo 11:25. Normaalisti vuorolla 3-yksikköinen Sm1/Sm2.

Normaalisti siinä ehkä oli aiemmin sellainen, mutta tänään vaihtui moni asia. Kaukoliikenteen aikataulukausi vaihtui, ja lähiliikenteessäkin tapahtui kalustomuutoksia. Rantaradan aamuruuhka sai veturivetoisen Eil-junan, ja Sm5-yksiköiden määrä lisääntyi kalustokierrossa.

Näyttäisi kuitenkin, että Sm4 on silti tuossa poikkeus, sillä tästä päivästä eteenpäin ko. vuoro pitäisi ajaa yhdellä Sm5-yksiköllä. Ilmeisesti on kuitenkin ollut puutetta Sm5-yksiköiden tavoitemäärästä, joten yksikkö on korvattu Sm4:llä.
 
Rantaradan aamuruuhka sai veturivetoisen Eil-junan

Katselin Karjaalta helsinkiin lähteviä junia, arkiaamujen Y-juna klo 6.54 on "lähijuna 238", tuo taitaa olla se Eil-juna koska kaikki Kouvola-Helsinki väliä kulkevat Eil-junat on merkitty 23x-sarjaan, Karjaalta lähtevät muut lähijunat on merkitty 84xx-sarjaan, eli normaalit lähijunat ovat nelinumeroisia.
 
Ajetaanko Eil-juna nyt siis aina tyhjänä Helsingistä Karjaalle? Ja onko joku vanha Eil-vuoro vaihdettu Sm4-vuoroksi?
 
Ajetaanko Eil-juna nyt siis aina tyhjänä Helsingistä Karjaalle? Ja onko joku vanha Eil-vuoro vaihdettu Sm4-vuoroksi?

Ajetaan. Muut Eil-vuorot ennallaan, paitsi perjantaisin yksi Riihimäen iltapäiväpaikku ei ole kulussa. Nämä asiat tosin eivät taida riippua toisistaan.

Näin ollen aamuruuhkassa on liikkeellä seitsemän Eil-vaunustoa, mikä onkin maksimimäärä, sillä Eilf-vaunuja on tuo seitsemän.
 
Näin ollen aamuruuhkassa on liikkeellä seitsemän Eil-vaunustoa, mikä onkin maksimimäärä, sillä Eilf-vaunuja on tuo seitsemän.
Onko joku kahdeksasta poistunut liikenteestä? Alkuperäinen sarja oli seitsemän vaunua (25201-25207) plus Eil 25050:sta jälkikäteen muutettu 25208.
 
Onko joku kahdeksasta poistunut liikenteestä? Alkuperäinen sarja oli seitsemän vaunua (25201-25207) plus Eil 25050:sta jälkikäteen muutettu 25208.

En tiedä, ei kai. Perustin "tiedon" seitsemästä Eilf-vaunusta toisen käden väitteeseen. Kahdeksan Eilfiä kuulostaisi järkevältä huoltovarmuussyistäkin.

EDIT: Joo, niitä on kahdeksan. Pitää ruuvata lähdekritiikkinappulaa suuremmalle.
 
Ja tänään 6.11 M-linjalla on ainakin kaksi Sm4-junaa, toinen on 6424/6324, toinen oli vihreissä väreissä jonka numeroa en nähnyt.
Se toinen (eli vihreä) taisi olla 6311/6411. Sen näin A-junassa klo 13:n jälkeen. M:llä oli toisena matalana iltapäivällä Sm5 03 (toisen ollessa Akin näkemä punavalkoinen Sm4). Näin ollen sunnuntaina Huopalahden suunnalla saattoi olla vain yksi Flirt-juna liikenteessä eli edellä kerrottu Sm5 03.
 
Se toinen (eli vihreä) taisi olla 6311/6411. Sen näin A-junassa klo 13:n jälkeen. M:llä oli toisena matalana iltapäivällä Sm5 03 (toisen ollessa Akin näkemä punavalkoinen Sm4). Näin ollen sunnuntaina Huopalahden suunnalla saattoi olla vain yksi Flirt-juna liikenteessä eli edellä kerrottu Sm5 03.

Pääradalla N-junana havaittu ainakin 5 FLIRTtiä tässä illan aikana, mm. 07 ja 08 näkyi.

Teinpä tässä toisen havainnon, en tiedä onko muut havainnu saman, mutta FLIRTin ollessa liikkellä on sivulinjakilvet pimeinä, asemalla kun vauhti on n. 10-20kmh tulee linjakilpiin taas eloa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään 6.11. 16:17 Lahdesta lähtevä Z-juna vaihtoi Savelan kohdalla 4-raiteelle eli idänpuoleisimmalle ja jatkoi sitä koko matkan Pasilan ja Helsingin välille saakka. Myös Pendolino 52 klo 17:24 sekä vielä joku toinen pendolinojuna n. kolme minuuttia myöhemmin olivat Pasilassa idänpuoleisimmalla raiteella. Miksiköhän? (Vr.fi:n liikennetiedotteissa ei ollut mainintaa asiasta)
 
Tänään 6.11. 16:17 Lahdesta lähtevä Z-juna vaihtoi Savelan kohdalla 4-raiteelle eli idänpuoleisimmalle ja jatkoi sitä koko matkan Pasilan ja Helsingin välille saakka. Myös Pendolino 52 klo 17:24 sekä vielä joku toinen pendolinojuna n. kolme minuuttia myöhemmin olivat Pasilassa idänpuoleisimmalla raiteella. Miksiköhän? (Vr.fi:n liikennetiedotteissa ei ollut mainintaa asiasta)

Itse havaitsin vähän tuon jälkeen ratatyökoneen läntisimmällä raiteella. Ajoi kyllä minun ohi, joten en tiedä oliko tähän liittyen...
 
Tänään 6.11. 16:17 Lahdesta lähtevä Z-juna vaihtoi Savelan kohdalla 4-raiteelle eli idänpuoleisimmalle ja jatkoi sitä koko matkan Pasilan ja Helsingin välille saakka. Myös Pendolino 52 klo 17:24 sekä vielä joku toinen pendolinojuna n. kolme minuuttia myöhemmin olivat Pasilassa idänpuoleisimmalla raiteella. Miksiköhän? (Vr.fi:n liikennetiedotteissa ei ollut mainintaa asiasta)

Pasilan aseman pohjoispäässä vaihteen V406 ratatyö venyi sunnuntaina useita tunteja aamusta iltaan asti, jonka vuoksi kaikki pääradan junat Helsingin liikennepaikalla (Helsinki-Oulunkylä) käyttivät kaupunkiradan puolta (Pasilassa raiteet 1-2). Onneksi kyseessä oli sunnuntai, jolloin N-junien vuoroväli on 15 minuuttia ja suuremmilta myöhästymisiltä vältyttiin.

Itselleni osui työvuoroksi juurikin Pendolino S52 (Sm3 7x14+7x17) Seinäjoelta Helsinkiin. Oulunkylän vaihdekujassa siirryttiin "tyylekkäästi" läntiseltä raiteelta itäiselle raiteelle ja Pasilaan sekä Helsinkiin saavuttiin aikataulun mukaisesti. Melkoinen ruuhka oli kyllä Pasilan 1-2 laiturilla, kun kaikki pääradan suunnan matkustajat käyttivät kyseistä laituria. Pienenä yksityiskohtana Pasilan laitureiden pituus raiteilla 1 (332m) ja 2 (328m) oli todella tiukka pisimmille junille, etenkin kun raiteella 1 ei ainakaan ole pysähdysmerkkejä kaukoliikenteen junille.

Liikennetiedotetta asiasta ei varmasti julkaistu siitä syystä, että siitä ei ollut merkittävää haittaa liikenteelle. Pasilan asemalla infonäytöt ja kuulutukset kertoivat raidemuutoksista, rantaradan suunnalta saapuvien junien henkilökuntaa oli ohjeistettu kuuluttamaan raidemuutoksista Pasilaan saavuttaessa jne...

Pendolino S52 perässä Pasilaan saapui varmasti Pendolino S118 Imatralta aikataulun mukaisesti (tuloaika Helsinkiin 17:36).

Ensi viikonloppuna (12.-13.11.) on luvassa lisää vaihdetöitä Pasilan pohjoispäässä. Nämä työt liittyvät Pasilan autojuna-aseman rakennustöihin.
 
Takaisin
Ylös