Junahavaintoja 2024

Varmasti olisikin, ihan jo ilman tapahtumiakin viikonloppuna (ja usein arkenakin) ajetaan vuoroja ihan liian lyhyinä suhteessa matkustajien määrään
Tähän väliin voi ehkä antaa hieman kehujakin, vaikka esimerkkitapaus onkin jo "menneen talven lumia". Toissakeväänä Ilves ja Ässät pelasivat jääkiekon pudotuspeliottelun Tampereen Nokia-areenalla pelipäivän ollessa poikkeuksellisesti sunnuntai. Matkustin ennen tuota tapahtumaa R-junalla Tampereelle ja yllätykseni oli suuri, kun nuo kaikki kolme Sm4 -yksikköä jatkoivat matkaansa Riihimäeltä Tampereelle. Ja tuon jääkiekko-ottelun vuoksi kolmirunkoinen R-juna ei ollut yhtään liioittelua.
 
Tällä hetkellähän uutiset ovat täynnä Riihimäen vanhan vesitornin paloa ja siitä johtuvaa junien viivästymistä. Vanha ystävämme VR on kuitenkin päättänyt radikalisoida tilannetta hieman.


IMG_3112.jpeg
 
Junaliikenne on toistaiseksi keskeytynyt välillä Seinäjoki-Kokkola sähköratavaurion vuoksi. Yöjunat tulevat jäämään useita tunteja myöhään.Päiväjunat korvataan linja-autoilla Pietarsaaren ja Kokkolan välillä.Fintraffic Oy:n korjausarvio noin kello 12.00
Tämän takia pikayöjunat 274 ja 276 kulkevat poikkeuksellisesti Savon radan kautta junilla 1074 ja 1076. Vaikka vaurio ei aiheutti juna 266, junat 265 ja 273 ovat 10 ja 7 tuntia myöhässä.

Muuten olen melko varma, että juna 1074 on ensimmäinen sähkövetoinen henkilöjuna rataosuudella Ylivieska-Iisalmi.
 
9.9.2024. Dr13 + puukorisia vaunuja ohitti Hämeenlinnan aseman noin 9.55 mennen kohti pohjoista. Näytti Valtteri-junalta.
 
En tiedä liittyyköhän junien uudistuvaan väritykseen mutta VR on alkanut poistaa ainakin Sm4:n kyljistä ”brändislogantarroja” eli Vihrein valinta-tekstejä, tuon kohtalon on kokenut jo arviolta jopa yli puolet yksiköistä, mukaanlukien myös yksikkö 6X08 jossa oli poikkeuksellisesti jäljellä VR 150-juhlatarrat. Intercityistä en ole huomannut mitään erityisrä muutosta asian suhteen tapahtuneen.
 
Sm4 6X23 on poistettu Lasten Mehiläinen-mainosteipit. Saatiinpa samalla vähän tunnelmaa vuosikymmenen takaa sillä myös VR:n vihreä oma teippaus oli osittain lähtenyt pois ja punaista pilkotti alta.IMG_3224.jpeg
Punaista pilkotti muistaakseni muistakin kohdista (kuva parin päivän takaa niin en tarkkaan muista)
 
Sm4:t 6x10 sekä 6x16 saaneet saman mustan penkkiverhoilun kuin Sm2:t viimeisimmässä saneerauksessa.
 
Vähintään Sm4:lla 20 ja 07 ovat uudet lähijunakartat, myös H-reitillä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20241106_170545_HDR.jpg
    IMG_20241106_170545_HDR.jpg
    112.7 KB · Lukukerrat: 57
Hyvä että tuossa on katkoviivat oikeilla osuuksilla kuten käyttäjä juhotyyppi ehdotti jo puoli vuotta sitten.
Ennemminkin Helsinki-Karjaa -välin pitäisi olla katkoviivalla, mutta Karjaa-Hanko -välin tavallisella juurikin sen takia, että juna kulkee vain muutaman kerran viikossa.
HSL:n sivuilla olevaa karttaa ei ole vieläkään muutettu.
 
Hyvä että tuossa on katkoviivat oikeilla osuuksilla kuten käyttäjä juhotyyppi ehdotti jo puoli vuotta sitten.

HSL:n sivuilla olevaa karttaa ei ole vieläkään muutettu.
Sain vinkattua tästä VR:n kartoista vastaavalle henkilölle, HSL:ää ei näköjään ole tästä muutoksesta infottu.
 
Sm4 6X23 on lyhyen tauon jälkeen saanut jälleen mainokset niskaansa, tällä kertaa LUT-yliopiston. Kieltämättä varsin siistit teippaukset.

1732727727337.png
 
Tilannekatsaus Sm4:sten informaatiojärjestelmän päivityksiin: prosessi on loppusuoralla. Kesän ja alkusyksyn aikana järjestelmänvaihdokset toteutettiin pääasiassa kahteen yksikköön kerrallaan mutta nyt vaikuttaisi uudistuksia olevan toteutettu yksikkö kerrallaan. Järjestelmänvaihdos on toteuttamatta enää yksiköihin 6X01, 6X08, 6X14 sekä kaikkiin kolmeen väliltä 6X28-6X30. Datan perusteella vaikuttaisi siltä, että 6X04 on tällä hetkellä juuri muutosta kokemassa.

Nyt kun järjestelmä on ollut pidempään käytössä, on pakko muuttaa täällä palstalla esittämääni mielipidettä ja todeta, että olen kieltämättä hieman pettynyt: Ulkokilvet ovat kyllä loppupeleissä varsin hyvät josta olin aluksi skeptinen johtuen niiden pienestä koosta ja sivukilpien sijainnista. Sisänäytöistä nyt on turha puhuakkaan, ne ovat kokonaisuudessaan järjettömät. Ymmärrän tuollaiset näytöt esimerkiksi metroissa ja ratikoissa joissa kuulutukset ovat pitkiä mutta en junissa joissa esimerkiksi lähtökuulutukset ovat varsin pitkiä. Kaiuttimissa alkujaan esiintynyt kohina uuden kuulutusjärjestelmän myötä on saatu suurilta osin varsin hyvin poistettua mutta ei äänenlaatu siltikään voita vanhan järjestelmän kuulutusten laatua. Lisäksi äänenlaatu ja kohinan määrä tuntuu olevaan todella epävakaata ja vaihtelevaa yksiköiden välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös