Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään P31 "Tolstoi" ajettiin Helsingistä Moskovaan ajettiin erikoisemmalla tavalla, että runko oli "väärinpäin" eli Helsingin päässä ensimmäinen vaunu oli nro. 17 ja sitten 14-7 (vaunut 15 ja 16 puuttui), ravintola, vaunut 6-3 sekä tietenkin 1, joka oli Vainikkalan päässä heti veturin jälkeen.

Muuten milloin vaunu numero 2 on käytössä Tolstoissa, kun sitä en ole koskaan nähnyt.
 
Kaukaan vuokraveturina Lauritsalassa ollut Dv16 2016 vaurioitui hiukan pudottuaan noin viikko sitten kiskoilta tehtaan raiteistolla. Eilen 15.8. veturi vaihdettiin sisareensa 2015:een.
 
Tänään P31 "Tolstoi" ajettiin Helsingistä Moskovaan ajettiin erikoisemmalla tavalla, että runko oli "väärinpäin" eli Helsingin päässä ensimmäinen vaunu oli nro. 17 ja sitten 14-7 (vaunut 15 ja 16 puuttui), ravintola, vaunut 6-3 sekä tietenkin 1, joka oli Vainikkalan päässä heti veturin jälkeen.
Runkoa on vissiin käännetty jossain vaiheessa matkaa.
Osaako kukaan sanoa mitä poikkeusreittejä Venäjällä Tolstoita on ajettu Moskova-Pietari pääradan onnettomuuden vuoksi?

t. Rainer
 
Osaako kukaan sanoa mitä poikkeusreittejä Venäjällä Tolstoita on ajettu Moskova-Pietari pääradan onnettomuuden vuoksi?
Tästä ei ole juuri tietoja tihkunut. Kartta saattaa selventää asiaa.

Vaihtoehtoja on lukuisia, mutta paikan voi kiertää joko lännestä tai idästä. Molemmissa huonona puolena on sähköistyksen puuttuminen. Toki junat voitaisiin kierrättää aina Jaroslavlin ja Vologdan kautta, mutta tällöinkin tarvittaisiin lisää kahden eri virtajärjestelmän vetureita.

Lännestä voisi kiertää reittiä Bologoje-Dno-Pietari. Tämä reitti on melko hyväkuntoinen, mutta sähköä löytyy vasta Pietarin liepeiltä. TEP70-dieselvetureita on kyllä ylimääräisiä. Itse asiassa kävin Pietarissa Varsovan aseman varikolla tiistaina ja siellä oli normaalia vähemmän TEP70-vetureita. Niitä saattoi siis olla korvausliikenteessä.

Idästä voisi kiertää reittiä Sonkovo-Kirishi-Pietari. Tämä reitti ei ole kovin hyväkuntoinen, mutta Tolstoin suuri myöhästyminen voisi merkitä sitä, että sieltä on voitu hyvinkin mennä.

En usko, että junat olisivat menneet Okulovkasta Neboltshiin ja edelleen Kirishiin. Tuolla radalla on hyvin vähän liikennettä.
 
Tänään väärin päin kulkenut Tolstoin runko kulki oikein päin, mutta vaunut ovat eri päin kuin tavallisesti: sisään ménnään kaikista vaunuista (P31:ssä) veturin puoleisesta päästä ei Helsingin päästä. Muuten runko on oikein päin.

Miten Pietari-Moskova radan junat kulkevat onnettomuss välin, kun P32 saapui Helsinkiin n. 13.45. eli vähän yli kaksi tuntuia myöhässä.
 
Nyt Kouvolan Dv16:t näyttävät sijaitsevan näissä paikoissa:

2015 - Lauritsala, UPM:n vuokraveturi
2016 - Kouvola, korjaus (?)
2034 - Hamina
2036 - Kotka

Kävin eilen seuraamassa Haminassa 2034:n työskentelyä. 2036 oli Hovinsaaressa tauolla. Seuraavat Dr14:t osuivat myös silmään:

Hamina: 1864 ja 1871
Kotka: 1858 ja (18xx Mussalossa)

Mussalossa on nykyisin lähestulkoon mahdotonta kuvata ratapihalla liikkuvia vetureita ilman järeää teletötteröä. Ratapihan ympäristö on muuttunut käytännössä täysin suljetuksi alueeksi. :(
 
Ainakin tänään Tolstoita on vetänyt kumpaankin suuntaan Sr2. Todennäköisesti myöhästymisen lyhentämiseksi. Helsingistä lähdettäessä oli Sr2 3229.
 
Ainakin tänään Tolstoita on vetänyt kumpaankin suuntaan Sr2. Todennäköisesti myöhästymisen lyhentämiseksi. Helsingistä lähdettäessä oli Sr2 3229.

Mitenkäs se Sr2:sen käyttäminen lyhentää myöhästymistä (eli ottaa aikaa kiinni?) Onkos venäläisillä matkustajavaunuilla vielä sn 120 suomen rataverkolla vai onko tuosta päästy 'yli'. Rajan itäpuolellahan niitä kiskotaan sen 160....tai mukamas 200 mikä kuullostaa aika hurjalta. Tolstoissahan on aika usein 2xSr1 jotka tuovat sitten jonkin pönttöjunan takaisinpäin. Ja Repinin vievä veturihan tuo vissiin sibeliuksen takaisin, eikö?
 
Mitenkäs se Sr2:sen käyttäminen lyhentää myöhästymistä (eli ottaa aikaa kiinni?) Onkos venäläisillä matkustajavaunuilla vielä sn 120 suomen rataverkolla vai onko tuosta päästy 'yli'. Rajan itäpuolellahan niitä kiskotaan sen 160....tai mukamas 200 mikä kuullostaa aika hurjalta. Tolstoissahan on aika usein 2xSr1 jotka tuovat sitten jonkin pönttöjunan takaisinpäin. Ja Repinin vievä veturihan tuo vissiin sibeliuksen takaisin, eikö?


Nythän näissä Tolstoissa on uudet telit ja pitäisi vähän lujempaa kulkea. Jos telien tekstit pitävät paikkansa, niin 160. Jarrut tosin on mitä on, eli ei sitäkään välttämättä voida ajaa. Kahdella Sr1:llä ajetaan ainakin Repiniä. Tolstoissa ei kahta minkään mallistaveturia ole ollut, kun vain poikkeuksina, jos silloinkaan.
 
Nythän näissä Tolstoissa on uudet telit ja pitäisi vähän lujempaa kulkea. Jos telien tekstit pitävät paikkansa, niin 160. Jarrut tosin on mitä on, eli ei sitäkään välttämättä voida ajaa. Kahdella Sr1:llä ajetaan ainakin Repiniä. Tolstoissa ei kahta minkään mallistaveturia ole ollut, kun vain poikkeuksina, jos silloinkaan.

Jaa....on sitten muuttuneet asiat hieman. Tolstoi on kuitenkin yleensä se raskaampi juna ollut, tiedä sitten. Venäläisissä matkustajavaunuissa on ollut 160 merkinnät niin kauan kun jaksan muistaa, eli jotain 20+ vuotta, mutta ainakin suomessa max on ollut 120 kuten jo aikaisemmin totesin.
 
Nythän näissä Tolstoissa on uudet telit ja pitäisi vähän lujempaa kulkea. Jos telien tekstit pitävät paikkansa, niin 160. Jarrut tosin on mitä on, eli ei sitäkään välttämättä voida ajaa. Kahdella Sr1:llä ajetaan ainakin Repiniä. Tolstoissa ei kahta minkään mallistaveturia ole ollut, kun vain poikkeuksina, jos silloinkaan.
Noita nopeuksia käytetään vain Venäjän puolella. Suomessa ajetaan 120 km/h. Uusien telien ominaisuuksista en tiedä vielä, mutta vanhoilla jää jarruista kiinni, ettei nopeutta nosteta yli 120 km/h. Tolstoissa on edelleen vaunuja, joissa on vanhat telit.

Tolstoissa on kyllä aikojen saatossa ollut myös 2Sr1. Riippuu täysin Vainikkalan tilanteesta: löytyykö vedettävää paluusuuntaan. Viime aikoina Tolstoin veturi on palannut yksinään Kouvolaan.
 
Tästä ei ole juuri tietoja tihkunut. Kartta saattaa selventää asiaa.

Vaihtoehtoja on lukuisia, mutta paikan voi kiertää joko lännestä tai idästä. Molemmissa huonona puolena on sähköistyksen puuttuminen. Toki junat voitaisiin kierrättää aina Jaroslavlin ja Vologdan kautta, mutta tällöinkin tarvittaisiin lisää kahden eri virtajärjestelmän vetureita.
Vaativatko Tolstoin vaunut normaalioloissa aina sähköveturia, ilmastoinnin vuoksi? MTV3:n uutispätkässä jossa haastateltiin 12 tuntia myöhässä tulleen Tolstoin matkustajia, he olivat valitelleet kuumuutta, mikä viittaisi siihen ettei ilmastointi toiminut. Haastateltavista yksikään ei tiennyt missä päin mentiin. Onko Venäjällä pääratojen ulkopuolella tapana ettei asemilla ole mitään nimikylttiä lainkaan. Kuvittelisin että suurin osa niistä suomalaisista jotka nykyisin matkustavat junalla Moskovaan asti osavat edes kyrilliset aakkoset, että olisivat voineet suunnistaa edes jotenkuten, jos olisi ollut jotain kylttejä pystyssä.

t. Rainer
 
Haastateltavista yksikään ei tiennyt missä päin mentiin. Onko Venäjällä pääratojen ulkopuolella tapana ettei asemilla ole mitään nimikylttiä lainkaan. Kuvittelisin että suurin osa niistä suomalaisista jotka nykyisin matkustavat junalla Moskovaan asti osavat edes kyrilliset aakkoset, että olisivat voineet suunnistaa edes jotenkuten, jos olisi ollut jotain kylttejä pystyssä.
Kyllä vähänkin isommilla paikoilla on nimikyltit. Pelkillä seisakkeilla ei välttämättä aina ole, mutta jos vain sivuraide löytyy, niin on myös kyltti.

Luulen, että jos ei ole koskaan katsonut karttaa, eivät tietysti paikannimet tyyliin Pestovo, Budogostsh, Dno tai Vyritsa sano yhtään mitään. Itse olisin kyllä seurannut matkan etenemistä suurella mielenkiinnolla. :)

Ilmastoinnin toiminnasta en osaa muuta sanoa kuin että se pysähtyy veturin ollessa irti junasta ja junan seisoessa paikoillaan. Olen kyllä matkustanut myös dieselveturin vetämässä vaunussa, jossa ilmastointi toimi.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös