Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tuo lisäjuna oli Sibeliuksen kaltainen IC-runko.
Runkoa on vissiin käännetty jossain vaiheessa matkaa.Tänään P31 "Tolstoi" ajettiin Helsingistä Moskovaan ajettiin erikoisemmalla tavalla, että runko oli "väärinpäin" eli Helsingin päässä ensimmäinen vaunu oli nro. 17 ja sitten 14-7 (vaunut 15 ja 16 puuttui), ravintola, vaunut 6-3 sekä tietenkin 1, joka oli Vainikkalan päässä heti veturin jälkeen.
Tästä ei ole juuri tietoja tihkunut. Kartta saattaa selventää asiaa.Osaako kukaan sanoa mitä poikkeusreittejä Venäjällä Tolstoita on ajettu Moskova-Pietari pääradan onnettomuuden vuoksi?
Ainakin tänään Tolstoita on vetänyt kumpaankin suuntaan Sr2. Todennäköisesti myöhästymisen lyhentämiseksi. Helsingistä lähdettäessä oli Sr2 3229.
Mitenkäs se Sr2:sen käyttäminen lyhentää myöhästymistä (eli ottaa aikaa kiinni?) Onkos venäläisillä matkustajavaunuilla vielä sn 120 suomen rataverkolla vai onko tuosta päästy 'yli'. Rajan itäpuolellahan niitä kiskotaan sen 160....tai mukamas 200 mikä kuullostaa aika hurjalta. Tolstoissahan on aika usein 2xSr1 jotka tuovat sitten jonkin pönttöjunan takaisinpäin. Ja Repinin vievä veturihan tuo vissiin sibeliuksen takaisin, eikö?
Nythän näissä Tolstoissa on uudet telit ja pitäisi vähän lujempaa kulkea. Jos telien tekstit pitävät paikkansa, niin 160. Jarrut tosin on mitä on, eli ei sitäkään välttämättä voida ajaa. Kahdella Sr1:llä ajetaan ainakin Repiniä. Tolstoissa ei kahta minkään mallistaveturia ole ollut, kun vain poikkeuksina, jos silloinkaan.
Noita nopeuksia käytetään vain Venäjän puolella. Suomessa ajetaan 120 km/h. Uusien telien ominaisuuksista en tiedä vielä, mutta vanhoilla jää jarruista kiinni, ettei nopeutta nosteta yli 120 km/h. Tolstoissa on edelleen vaunuja, joissa on vanhat telit.Nythän näissä Tolstoissa on uudet telit ja pitäisi vähän lujempaa kulkea. Jos telien tekstit pitävät paikkansa, niin 160. Jarrut tosin on mitä on, eli ei sitäkään välttämättä voida ajaa. Kahdella Sr1:llä ajetaan ainakin Repiniä. Tolstoissa ei kahta minkään mallistaveturia ole ollut, kun vain poikkeuksina, jos silloinkaan.
Vaativatko Tolstoin vaunut normaalioloissa aina sähköveturia, ilmastoinnin vuoksi? MTV3:n uutispätkässä jossa haastateltiin 12 tuntia myöhässä tulleen Tolstoin matkustajia, he olivat valitelleet kuumuutta, mikä viittaisi siihen ettei ilmastointi toiminut. Haastateltavista yksikään ei tiennyt missä päin mentiin. Onko Venäjällä pääratojen ulkopuolella tapana ettei asemilla ole mitään nimikylttiä lainkaan. Kuvittelisin että suurin osa niistä suomalaisista jotka nykyisin matkustavat junalla Moskovaan asti osavat edes kyrilliset aakkoset, että olisivat voineet suunnistaa edes jotenkuten, jos olisi ollut jotain kylttejä pystyssä.Tästä ei ole juuri tietoja tihkunut. Kartta saattaa selventää asiaa.
Vaihtoehtoja on lukuisia, mutta paikan voi kiertää joko lännestä tai idästä. Molemmissa huonona puolena on sähköistyksen puuttuminen. Toki junat voitaisiin kierrättää aina Jaroslavlin ja Vologdan kautta, mutta tällöinkin tarvittaisiin lisää kahden eri virtajärjestelmän vetureita.
Kyllä vähänkin isommilla paikoilla on nimikyltit. Pelkillä seisakkeilla ei välttämättä aina ole, mutta jos vain sivuraide löytyy, niin on myös kyltti.Haastateltavista yksikään ei tiennyt missä päin mentiin. Onko Venäjällä pääratojen ulkopuolella tapana ettei asemilla ole mitään nimikylttiä lainkaan. Kuvittelisin että suurin osa niistä suomalaisista jotka nykyisin matkustavat junalla Moskovaan asti osavat edes kyrilliset aakkoset, että olisivat voineet suunnistaa edes jotenkuten, jos olisi ollut jotain kylttejä pystyssä.