Venäläisissä junissa on yleensä joko todella kuuma tai sitten kylmä kuin - - tiedätte kyllä missä. Koskaan ei etukäteen voi olla varma siitä, onko junassa kylmä tai kuuma, joten vaatetuksen on sovittava molempiin tilanteisiin.Vaativatko Tolstoin vaunut normaalioloissa aina sähköveturia, ilmastoinnin vuoksi? MTV3:n uutispätkässä jossa haastateltiin 12 tuntia myöhässä tulleen Tolstoin matkustajia, he olivat valitelleet kuumuutta, mikä viittaisi siihen ettei ilmastointi toiminut.
Uusissa Tverin vaunuissa ilmastointi toimii sähköllä, jota saa joko vaunun akuista, veturista, tai asemalla johdosta. Onkohan Tolstoissa näitä vaunuja? TEP70(U)-veturista ei saa 3000 voltin jännitettä vaunujen lämmitykseen ja ilmastointiin, mutta TEP70BS-vetureista saa. Jälkimmäisiä vetureita ei Venäjällä tietenkään ole. En tiedä, saako jostakin sähköveturista tuota jännitettä. Millä veturilla Tolstoi yleensä vedetään? Saako tuon jännitteen suomalaisista vetureista vai käykö ilmastointi täällä akkujen voimalla? Kytketäänkö vaunut Helsingissä suomalaiseen sähköverkkoon akkujen latausta varten?
Yleensä selitystä "vaunujen ilmastointi/lämmitys toimii vain sähköveturiin kytkettyinä" käytetään vain Suomessa. Kaikkialla muualla dieselvetureiden höyrynkehittimet vaihdettiin aggregaatteiksi samaan aikaan, kun höyrylämmitteiset vaunut vaihdettiin sähkölämmitteisiksi.