Selvitäpä huviksesi, millaiset kustannukset on esim. parin trailerin kuskauksesta Itä-Suomesta esim.Saksaan tai Ranskaan. Sitten huomioidaan mitä millaisia kustanuksia aiheuttaa puolestaan liityntäkuljetus siirtokuormattavaksi tuo sama lasti vaikkapa yhteen junanvaunuun, sen veto Turkuun, raideleveyden muutos ja laivaus Ruottiin, sieltä junalla eteenpäin sinne Ranskaan tai Saksaan.
Ei nyt sotketa asioita taas. Konttirahti ja vaunukuormaliikenne ovat eri asiat. Ei junalauttaliikenne kilpaile yksittäisten konttien kuljetuksista tonteilta, joilla ei ole raidetta.
Käytettävissä olevan tiedon perusteella junalautalla on ollut kysyntää. Mutta totta kai se kysyntä loppuu, kun monopolijunailija ilmoittaa, ettei se enää vedä lautalla tulleita vaunuja perille asti. Junalautan asiakkaita ovat olleet yritykset, joille vaunukuormat ovat sopiva rahtimuoto. Jos konttikuorma olisi heille sopinut paremmin, he olisivat käyttäneet sitä jo ennen kuin VR-Yhtymä ilmoittaa, ettei se enää välitä palvella.
On ylipäätään turhaa puhua Suomessa siitä, mitä maksaa autorahti verrattuna junarahtiin. Suomessa ei ole toimiva junarahdin markkinoita. Eikä ilmeisesti toimivia kuorma-autorahdin markkinoitakaan. Ainakaan, jos yksityisten pienyrittäjien puheet pitävät paikkansa. Sillä eihän kukaan voi laillisesti kilpailla alalla, jossa sekä palkat että polttoaine ovat venäläisen hintatason mukaiset myös Suomessa ajetuissa kilometreissä. Eurooppaan suuntautuvan liikenteen kannalta ainoa lohtu suomalaisyrittäjille on, että Venäjällä ostettu nafta ei riitä kovin pitkälle EU:n alueella. Mutta venäläinen palkkataso tietenkin ulottuu vaikka Gibraltarille asti.
Silloin, kun on toimivat markkinat, eli työvoima ja energia ovat kaluston lisäksi samalla kustannustasolla sekä tie- että raideliikenteessä, alkaa olla aika vaikea voittaa kuorma-autolla junarahtia, kun kuljetuserä ylittää yhden auton kapasiteetin. Tätä ei ole vaikea ymmärtää, jos ajattelee, olisiko järkevää, että junaan olisi palkattuna yksi henkilö jokaista vaunua kohden. Näinhän on tilanne kuorma-autoliikenteessä.
Tätä vertailua voi hahmotella sillä perusteella, että saman kuorman ottava kuorma-autoyhdistelmä ja junanvaunu ovat suunnilleen samanhintaisia, mutta vaunun elinikä on vähintään kaksinkertainen. Kalustokustannusta tasapainottaa veturin arvo yhtä vaunua kohden. Karkeasti päädytään samaan investointikustannukseen auton ja junan kanssa. Mutta auto kuluttaa kallista energiaa enemmän kuin juna ja huoltokin on kalliimpaa. Ja tämän päälle tulee sitten henkilökulu. Junassa mies per juna, autolla mies per vaunu.
Antero