- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
On ylipäätään turhaa puhua Suomessa siitä, mitä maksaa autorahti verrattuna junarahtiin. Suomessa ei ole toimiva junarahdin markkinoita. Eikä ilmeisesti toimivia kuorma-autorahdin markkinoitakaan. Ainakaan, jos yksityisten pienyrittäjien puheet pitävät paikkansa. Sillä eihän kukaan voi laillisesti kilpailla alalla, jossa sekä palkat että polttoaine ovat venäläisen hintatason mukaiset myös Suomessa ajetuissa kilometreissä. Eurooppaan suuntautuvan liikenteen kannalta ainoa lohtu suomalaisyrittäjille on, että Venäjällä ostettu nafta ei riitä kovin pitkälle EU:n alueella. Mutta venäläinen palkkataso tietenkin ulottuu vaikka Gibraltarille asti.
Mun ymmärtääkseni tämä on se ongelma miksi rautatietavaraliikenne koko Eurooopassa on vähentynyt sitten 1990-luvun kun kommunismi romahti idässä.
Se että viimeinen junalautta poistuu on sikäli haitallista Suomelle, että sen myötä poistuu myös muu infrastruktuuri joka olisi mahdollistanut liikenteen aloittamisen uudelleen. Junalauttalaituri, raiteet ja telinvaihtoasema Turussa purettaneen ja sen jälkeen se on totaalisesti loppu. Esim teoreettinen mahhdollisuus kuljettaa matkustajajunia tai yksittäisiä vaunuja tai rautatiekaluston erikoiskuljetuksia Suomesta länsi-Eurooppaan poistuu ja Suomi on silloin lännestä katsottuna eristyksessä mitä rautatieliikenteeseen tulee, jos Tornion yhteyttäkään ei kehitetä. Tällä voi olla myös sotilasstrategista merkitystä.
t. Rainer