Junatien metrosilta

Sörnäisissä ei ole kääntömahdollisuutta, joten lännen pääteasema on luultavasti Hakaniemi. Sörnäisiin asti ajaminen vaatisi sen, että Hakaniemessä ajettaisiin molemmilta raiteilta joka toinen juna itään ja joka toinen juna länteen, ja se olisi todennäköisesti aivan liian vaikea konsepti matkustajille.
Tätä mä vähän pelkäsin. Eli lännestä pääsee vain Hakaniemeen asti ja toisaalta ei voi ajatella sellaisia korvaavia busseja, jotka ajaisivat idästä vain Sörnäisiin asti.
 
Mahtaakohan olla kapasiteetin puolesta mitenkään mahdollista ajaa ratikkaa tuolloin Kalasatamasta Nihdin kautta Hakaniemeen? Jatkohan ei ole pitkä Nihdistä linjalle 13, mutta pystyykö Hakaniemessä kääntämään tuota yhdessä Yliskylän ratikan kanssa ja riittääkö 2-suuntainen kalusto? Tietysti varmaan teoriassa Hakaniemen torille voisi rakentaa myös väliaikaisen kääntöpaikan? Mutta en tiedä onko tuollaisessa mitään järkeä verrattuna korvaaviin busseihin.
13:n voisi jatkaa Kolmikulmaan asti ja 12:n Rautatientorille, jolloin saataisiin parempi palvelutaso. Kalusto riittää kyllä, koska kaikkien (tulevaan Länsisataman liikenteeseenkin) riittävien vaunujen pitäisi olla toimitettuna siihen mennessä. Linjalla 13 ei tuossa tapauksessa olisi pakko käyttää pikaraitiovaunuja, mutta se olisi suotavaa suuremman kapasiteetin vuoksi. 11:llä voitaisiin käyttää kantakaupungin kalustoa. Kuljettajien riittävyys voisi tosin olla ongelma. Metrossa taitaa olla jonkin verran entisiä raitiovaununkuljettajia, jotka voisivat siirtyä raitioliikenteeseen tuoksi ajaksi, koska metronkuljettajien tarve vähenee. Ei varmaan olisi järkeä, että esim. Itäkeskukseen menijät kiertäisivät Laajasalon kautta, mutta tuolla ratkaisulla saataisiin ainakin Kalasatama ja Laajasalo palveltua. Jos kaikki matkustajat kulkisivat Laajasalon kautta, kalustoa ei riittäisi linjalle 13 ja Kalasataman keskustayhteys jäisi 55:n varaan eikä sen kapasiteetti riittäisi mitenkään.
 
Yle uutisetkin on asiasta uutisoinut siten että metroliikenne katkeaa kokonaan Oscar Piastrin F1 sopimuksen takia.
 

Liitetiedostot

  • IMG_7667.png
    IMG_7667.png
    506.4 KB · Lukukerrat: 18
Ihan vaan tyhmä kysymys: Onko Kruunuvuorensilta ja raitiotie Laajasaloon valmis silloin kun metrosiltaa aletaan purkaa?
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
 
Ihan vaan tyhmä kysymys: Onko Kruunuvuorensilta ja raitiotie Laajasaloon valmis silloin kun metrosiltaa aletaan purkaa?
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
Joo, purku on ajoitettu nimenomaan alkamaan Kruunusiltojen valmistumisen jälkeen
 
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
Yliskylän vaihto kaatuu jo siihen, ettei löydy riittävästi raitiotiekalustoa eikä kuskeja eivätkä toisaalta kymmenet bussit taida mahtua Yliskylässä mihinkään, aika iso kenttä tarvitaan idän bussiarmeijalle. Lisäksi Yliskylässä ei voi vaihtaa metroon, Hakaniemen ratikoihin tai busseihin eli tulisi lisää vaihtoja ja keskustamatka pidentyisi ajallisesti ja rasittavuudelta entisestään. Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu ratikkareitti on myös jo nyt niin kuormitettu, ettei sinne suurta lisäliikennettä oikein saa mahtumaan.

Toisaalta jos vaikka lähdetään siitä, että Itämetron korvaaminen välillä Herttoniemi-Hakaniemi vaatisi vaikka 2000-2500 istuinta ruuhkasuuntaan ja seisontatilaa merkittävästi päälle keskustametron korvaaminen ratikoilla vaatisi aika paljon ratikoita ja kuskeja. Tämä samaan aikaan kun mitä ilmeisemmin Jokerille ainakin Itäkeskus - Oulunkylä välille tarvitaan katkon ajaksi ratikoille lisävuoroja ja Hämeentien suuntaankin Hakaniemestä ratikkakysyntä kasvaa kun Sörnäisten ja Kalasataman metroasemat eivät ole käytössä.

Minusta oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu on 1) Hakaniemen tori muutetaan väliaikaisesti bussiterminaaliksi ruuhka-aikana 2) Laitetaan Itäväylälle ja Sörnäisten rantatielle väliaikaisia bussikaistoja ja 3) Lisätään yhteyksiä Pasilaan, Oulunkylään ja ehkä muihinkin suuntiin, jotta keskustavaihdot voisivat suurelta osin siirtyä muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Yliskylän vaihto kaatuu jo siihen, ettei löydy riittävästi raitiotiekalustoa eikä kuskeja eivätkä toisaalta kymmenet bussit taida mahtua Yliskylässä mihinkään, aika iso kenttä tarvitaan idän bussiarmeijalle. Lisäksi Yliskylässä ei voi vaihtaa metroon, Hakaniemen ratikoihin tai busseihin eli tulisi lisää vaihtoja ja keskustamatka pidentyisi ajallisesti ja rasittavuudelta entisestään. Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu ratikkareitti on myös jo nyt niin kuormitettu, ettei sinne suurta lisäliikennettä oikein saa mahtumaan.
Herttoniemestä menee jo nykyään ruuhka-aikaan alle kahden minuutin välein busseja Laajasaloon, ja Yliskylän keskustan bussipysäkki on aivan Hakaniemeen menevän ratikan päätepysäkin vieressä. Ei se bussiyhteys tai vaihto ratikkaan olisi mikään ongelma.
 
Takaisin
Ylös