Junatien metrosilta

Sörnäisissä ei ole kääntömahdollisuutta, joten lännen pääteasema on luultavasti Hakaniemi. Sörnäisiin asti ajaminen vaatisi sen, että Hakaniemessä ajettaisiin molemmilta raiteilta joka toinen juna itään ja joka toinen juna länteen, ja se olisi todennäköisesti aivan liian vaikea konsepti matkustajille.
Tätä mä vähän pelkäsin. Eli lännestä pääsee vain Hakaniemeen asti ja toisaalta ei voi ajatella sellaisia korvaavia busseja, jotka ajaisivat idästä vain Sörnäisiin asti.
 
Mahtaakohan olla kapasiteetin puolesta mitenkään mahdollista ajaa ratikkaa tuolloin Kalasatamasta Nihdin kautta Hakaniemeen? Jatkohan ei ole pitkä Nihdistä linjalle 13, mutta pystyykö Hakaniemessä kääntämään tuota yhdessä Yliskylän ratikan kanssa ja riittääkö 2-suuntainen kalusto? Tietysti varmaan teoriassa Hakaniemen torille voisi rakentaa myös väliaikaisen kääntöpaikan? Mutta en tiedä onko tuollaisessa mitään järkeä verrattuna korvaaviin busseihin.
13:n voisi jatkaa Kolmikulmaan asti ja 12:n Rautatientorille, jolloin saataisiin parempi palvelutaso. Kalusto riittää kyllä, koska kaikkien (tulevaan Länsisataman liikenteeseenkin) riittävien vaunujen pitäisi olla toimitettuna siihen mennessä. Linjalla 13 ei tuossa tapauksessa olisi pakko käyttää pikaraitiovaunuja, mutta se olisi suotavaa suuremman kapasiteetin vuoksi. 11:llä voitaisiin käyttää kantakaupungin kalustoa. Kuljettajien riittävyys voisi tosin olla ongelma. Metrossa taitaa olla jonkin verran entisiä raitiovaununkuljettajia, jotka voisivat siirtyä raitioliikenteeseen tuoksi ajaksi, koska metronkuljettajien tarve vähenee. Ei varmaan olisi järkeä, että esim. Itäkeskukseen menijät kiertäisivät Laajasalon kautta, mutta tuolla ratkaisulla saataisiin ainakin Kalasatama ja Laajasalo palveltua. Jos kaikki matkustajat kulkisivat Laajasalon kautta, kalustoa ei riittäisi linjalle 13 ja Kalasataman keskustayhteys jäisi 55:n varaan eikä sen kapasiteetti riittäisi mitenkään.
 
Ihan vaan tyhmä kysymys: Onko Kruunuvuorensilta ja raitiotie Laajasaloon valmis silloin kun metrosiltaa aletaan purkaa?
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
 
Ihan vaan tyhmä kysymys: Onko Kruunuvuorensilta ja raitiotie Laajasaloon valmis silloin kun metrosiltaa aletaan purkaa?
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
Joo, purku on ajoitettu nimenomaan alkamaan Kruunusiltojen valmistumisen jälkeen
 
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
Yliskylän vaihto kaatuu jo siihen, ettei löydy riittävästi raitiotiekalustoa eikä kuskeja eivätkä toisaalta kymmenet bussit taida mahtua Yliskylässä mihinkään, aika iso kenttä tarvitaan idän bussiarmeijalle. Lisäksi Yliskylässä ei voi vaihtaa metroon, Hakaniemen ratikoihin tai busseihin eli tulisi lisää vaihtoja ja keskustamatka pidentyisi ajallisesti ja rasittavuudelta entisestään. Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu ratikkareitti on myös jo nyt niin kuormitettu, ettei sinne suurta lisäliikennettä oikein saa mahtumaan.

Toisaalta jos vaikka lähdetään siitä, että Itämetron korvaaminen välillä Herttoniemi-Hakaniemi vaatisi vaikka 2000-2500 istuinta ruuhkasuuntaan ja seisontatilaa merkittävästi päälle keskustametron korvaaminen ratikoilla vaatisi aika paljon ratikoita ja kuskeja. Tämä samaan aikaan kun mitä ilmeisemmin Jokerille ainakin Itäkeskus - Oulunkylä välille tarvitaan katkon ajaksi ratikoille lisävuoroja ja Hämeentien suuntaankin Hakaniemestä ratikkakysyntä kasvaa kun Sörnäisten ja Kalasataman metroasemat eivät ole käytössä.

Minusta oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu on 1) Hakaniemen tori muutetaan väliaikaisesti bussiterminaaliksi ruuhka-aikana 2) Laitetaan Itäväylälle ja Sörnäisten rantatielle väliaikaisia bussikaistoja ja 3) Lisätään yhteyksiä Pasilaan, Oulunkylään ja ehkä muihinkin suuntiin, jotta keskustavaihdot voisivat suurelta osin siirtyä muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Yliskylän vaihto kaatuu jo siihen, ettei löydy riittävästi raitiotiekalustoa eikä kuskeja eivätkä toisaalta kymmenet bussit taida mahtua Yliskylässä mihinkään, aika iso kenttä tarvitaan idän bussiarmeijalle. Lisäksi Yliskylässä ei voi vaihtaa metroon, Hakaniemen ratikoihin tai busseihin eli tulisi lisää vaihtoja ja keskustamatka pidentyisi ajallisesti ja rasittavuudelta entisestään. Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu ratikkareitti on myös jo nyt niin kuormitettu, ettei sinne suurta lisäliikennettä oikein saa mahtumaan.
Herttoniemestä menee jo nykyään ruuhka-aikaan alle kahden minuutin välein busseja Laajasaloon, ja Yliskylän keskustan bussipysäkki on aivan Hakaniemeen menevän ratikan päätepysäkin vieressä. Ei se bussiyhteys tai vaihto ratikkaan olisi mikään ongelma.
 
Yliskylän vaihto kaatuu jo siihen, ettei löydy riittävästi raitiotiekalustoa eikä kuskeja eivätkä toisaalta kymmenet bussit taida mahtua Yliskylässä mihinkään, aika iso kenttä tarvitaan idän bussiarmeijalle. Lisäksi Yliskylässä ei voi vaihtaa metroon, Hakaniemen ratikoihin tai busseihin eli tulisi lisää vaihtoja ja keskustamatka pidentyisi ajallisesti ja rasittavuudelta entisestään. Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu ratikkareitti on myös jo nyt niin kuormitettu, ettei sinne suurta lisäliikennettä oikein saa mahtumaan.

Toisaalta jos vaikka lähdetään siitä, että Itämetron korvaaminen välillä Herttoniemi-Hakaniemi vaatisi vaikka 2000-2500 istuinta ruuhkasuuntaan ja seisontatilaa merkittävästi päälle keskustametron korvaaminen ratikoilla vaatisi aika paljon ratikoita ja kuskeja. Tämä samaan aikaan kun mitä ilmeisemmin Jokerille ainakin Itäkeskus - Oulunkylä välille tarvitaan katkon ajaksi ratikoille lisävuoroja ja Hämeentien suuntaankin Hakaniemestä ratikkakysyntä kasvaa kun Sörnäisten ja Kalasataman metroasemat eivät ole käytössä.

Minusta oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu on 1) Hakaniemen tori muutetaan väliaikaisesti bussiterminaaliksi ruuhka-aikana 2) Laitetaan Itäväylälle ja Sörnäisten rantatielle väliaikaisia bussikaistoja ja 3) Lisätään yhteyksiä Pasilaan, Oulunkylään ja ehkä muihinkin suuntiin, jotta keskustavaihdot voisivat suurelta osin siirtyä muualle.
Metroliikenne vähenisi työmaan ajaksi. Osaavatko metrokuskit ajaa ratikkaa, jos kyseessä olisi Ylikylä-Hakaniemi sukkulavuoro, siis ei jatkaisi Pitkän Sillan yli keskustaan?
 
Ihan vaan tyhmä kysymys: Onko Kruunuvuorensilta ja raitiotie Laajasaloon valmis silloin kun metrosiltaa aletaan purkaa?
Jos on, niin syöttöbusseja vaan Herttoniemestä ja Itäkeskuksesta Laajasaloon ja sukkulaliikenne ratikoilla sillan yli Hakaniemeen josta pääsee metron kyytiin taas.
On valmis, joo. Noin se on tehtävä, että ainakin Herttoniemen ympäristön liityntäbussit ohjataan Laajasaloon, mutta ratikan on sieltä mentävä kyllä Mikonkadulle asti. Ei niitä joukkoliikennematkustajia ihan miten vaan voi kyykyttää sentään. Eiköhän siihen löydy ratkaisu. Periaatteessa Yliskylää varten on tilattu vaunuja koko Länsiterminaalille asti ulottuvaa linjaa varten, joten kyllä sinne saadaan Rautatientori–Yliskylä -linjalle ihan hyvä vuoroväli. Kympin pitää vaan huolehtia siitä, ettei Kaisaniemenkatua ruveta remppaamaan juuri 2027, ja eiköhän se koordinaatio sentään hoidu.

Metroliikenne vähenisi työmaan ajaksi. Osaavatko metrokuskit ajaa ratikkaa, jos kyseessä olisi Ylikylä-Hakaniemi sukkulavuoro, siis ei jatkaisi Pitkän Sillan yli keskustaan?
Osa osaa kyllä ja tässähän siitä onkin hyötyä. (Se, jatkuuko liikenne Pitkänsillan yli vai ei, ei vaikuta tuohon. Itse asiassa on monimutkaisempaa ajaa sitä uudisrataa, koska sinne tulee kaikenlaista uutta tekniikkaa, joka kuljettajan pitäisi hallita eli taas uudenlaisia opastimia jne.)
 
Noin se on tehtävä, että ainakin Herttoniemen ympäristön liityntäbussit ohjataan Laajasaloon, mutta ratikan on sieltä mentävä kyllä Mikonkadulle asti.
Metrokatkon aikana liikenteen hajauttaminen on kyllä välttämätöntä. Jos Yliskylän ratikka saadaan menemään Mikonkadulle Herttoniemenrannan ja Roihuvuoren eli Herttoniemen alueen Itäväylän eteläpuolen liityntäliikennettä voisi kyllä ajaa Yliskylästä.

Noilta alueilta tuleva matkustajakuorma ja bussien määrä on kyllä hyvin mahdutettavissa Laajasalon ratikoihin ja Laajasalon katuverkkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Lisäisin vielä Erätorin ympäristön tuohon listaan.

Se on mulle aika kysymysmerkki, mitä kontulalainen tai vuosaarelainen aikoo tehdä. Riippuu tietysti siitä, minne se on menossa, mutta pahimmillaan liityntäbussi+tynkämetro Hertsikaan ja siitä vielä jotenkin eteenpäin alkaa kuulostaa aika rasittavalta varsinkin kun tuo kestää puoli vuotta.

Noista isoistakaan lähiöistä ei oikein voi ajaa suoraa bussia keskustaan asti, koska bussikalusto tuskin riittää ja koska sille tynkämetrollekin pitäisi jotain matkustajia saada, kun se siellä kerran ajelee.

Voiko sitten ajaa Hertsikan metroasemalta keskustaan tiheää bussia, vai onko sillekään kalustoa? Jos metro on poikki Hakaniemen ja Herttoniemen välillä, ja vain tälle välille tulee tiheä korvausbussi, niin sitten Vuosaari–Kamppi olisi pahimmillaan bussi+metro+bussi+metro. Aika kamala matka.
 
Voiko sitten ajaa Hertsikan metroasemalta keskustaan tiheää bussia, vai onko sillekään kalustoa? Jos metro on poikki Hakaniemen ja Herttoniemen välillä, ja vain tälle välille tulee tiheä korvausbussi, niin sitten Vuosaari–Kamppi olisi pahimmillaan bussi+metro+bussi+metro. Aika kamala matka.
Kalusto ja kuskit ovat kyllä ongelma sekä Herttoniemi - Hakaniemi välillä että Herttoniemi - Pasila välillä. On oletettavaa, että liikennekysyntä Pasilaan lisääntyy ja keskustaan vähenee, mutta kuinka paljon.

Aika paljon busseja ja kuskeja noihin käytäviin tarvitaan. Ruuhka-aikaan varmaan täysin aikatauluton liikenne, avorahastus ja kaikista ovista sisälle olisi toimivin. Tarkoitan shuttle-tyyppistä liikennettä, jossa bussi lähtee kun se on täynnä tai kun seuraava bussi tai bussit ovat valmiina. Merkittävän osan vuoroista ei myöskään tarvitse pysähtyä välipysäkeillä ollenkaan. Nopealla vuorolla Herttoniemessä ovat kiinni ja seuraavan kerran ulos pääsee Hakaniemen torilla tai Pasilan asemalla ja päinvastoin. Toki tälle pitää olla seurana hidas vuoro, jolla pääsee välipysäkeille.

Kuskien ja bussien osalta miettisin ainakin sitä, että bussit ja kuskit voitaisiin tuoda keikkailemaan ulkomailta. Jos metrokatko on vaikka ajalla 15.4-31.10 kesäoloihin sopiva kalusto toimii ja samoin kuskit, jotka eivät ole ajaneet talvella.
 
Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu ratikkareitti on myös jo nyt niin kuormitettu, ettei sinne suurta lisäliikennettä oikein saa mahtumaan.

Voisko linjan 9 siivota Kruununhakaan, jolloin Kaisaniemenkadulle jäisi vain 3, 6, 12 ja 13? Pitkän sillan yli saa kyllä linjojen 3, 6, 7, 9, 12 ja 13 raitiovaunut, liikenne ei vaan solju hyvin. Sillä välillä, jossa kaikki kuusi linjaa ajaa, ei olisi yhteistä pysäkkiä, eli riittäisi, että raitiovaunut saadaan läpi liikennevaloista.
 
Voisko linjan 9 siivota Kruununhakaan, jolloin Kaisaniemenkadulle jäisi vain 3, 6, 12 ja 13? Pitkän sillan yli saa kyllä linjojen 3, 6, 7, 9, 12 ja 13 raitiovaunut, liikenne ei vaan solju hyvin. Sillä välillä, jossa kaikki kuusi linjaa ajaa, ei olisi yhteistä pysäkkiä, eli riittäisi, että raitiovaunut saadaan läpi liikennevaloista.
Se on vähän makuasia, että mihin se kapasiteetti riittää radalla ja pysäkeillä ja minkälaisia viiveitä voidaan sallia. Parikymmentä vuotta sitten, jolloin vuoroväli oli nykyistä olennaisesti tiheämpi, tuosta ajoi neljä linjaa ja noin 35 vaunua tunnissa suuntaansa. Toki ne vaunut oli vähän lyhyempiä kuin nyt ja paljonkin lyhyempiä kuin 2-suuntavaunut.

Mä ajattelisin, että nuo kuusi linjaa saadaa menemään tuosta ihan riittävän sujuvasti, kun hyväksytään se, että siellä välillä jonotellaan pysäkille. Ei se ole ideaalitilanne, mutta eihän koko tämä homma ole ideaali muutenkaan. Vaihtoehtona 12 & 13 keskustaan ja jonottaminen pysäkeille on kuitenkin parempi kuin 13 Nihtiin, 12 Hakaniemeen ja kaikille matkustajille ziljoona vaihtoa.

Radikaalisti ajattelen myös niin, että Kaisaniemen metroaseman pysäkki, jos se aiheuttaa ongelmia (lähinnä maallepäin), voidaan vaikka poistaa käytöstä tuoksi ajaksi. (Jos 12 ja 13 kääntyy Mikonkadulla, ne eivät käytä sitä pysäkkiä suunnassa Kaivokadulle). Varsapuiston, vai onko se nyt Kaisaniemen puiston pysäkki, on säilytettävä käytössä Kruununhaan takia.
 
Takaisin
Ylös