Junatien metrosilta

Sörnäisissä ei ole kääntömahdollisuutta, joten lännen pääteasema on luultavasti Hakaniemi. Sörnäisiin asti ajaminen vaatisi sen, että Hakaniemessä ajettaisiin molemmilta raiteilta joka toinen juna itään ja joka toinen juna länteen, ja se olisi todennäköisesti aivan liian vaikea konsepti matkustajille.
Tätä mä vähän pelkäsin. Eli lännestä pääsee vain Hakaniemeen asti ja toisaalta ei voi ajatella sellaisia korvaavia busseja, jotka ajaisivat idästä vain Sörnäisiin asti.
 
Mahtaakohan olla kapasiteetin puolesta mitenkään mahdollista ajaa ratikkaa tuolloin Kalasatamasta Nihdin kautta Hakaniemeen? Jatkohan ei ole pitkä Nihdistä linjalle 13, mutta pystyykö Hakaniemessä kääntämään tuota yhdessä Yliskylän ratikan kanssa ja riittääkö 2-suuntainen kalusto? Tietysti varmaan teoriassa Hakaniemen torille voisi rakentaa myös väliaikaisen kääntöpaikan? Mutta en tiedä onko tuollaisessa mitään järkeä verrattuna korvaaviin busseihin.
13:n voisi jatkaa Kolmikulmaan asti ja 12:n Rautatientorille, jolloin saataisiin parempi palvelutaso. Kalusto riittää kyllä, koska kaikkien (tulevaan Länsisataman liikenteeseenkin) riittävien vaunujen pitäisi olla toimitettuna siihen mennessä. Linjalla 13 ei tuossa tapauksessa olisi pakko käyttää pikaraitiovaunuja, mutta se olisi suotavaa suuremman kapasiteetin vuoksi. 11:llä voitaisiin käyttää kantakaupungin kalustoa. Kuljettajien riittävyys voisi tosin olla ongelma. Metrossa taitaa olla jonkin verran entisiä raitiovaununkuljettajia, jotka voisivat siirtyä raitioliikenteeseen tuoksi ajaksi, koska metronkuljettajien tarve vähenee. Ei varmaan olisi järkeä, että esim. Itäkeskukseen menijät kiertäisivät Laajasalon kautta, mutta tuolla ratkaisulla saataisiin ainakin Kalasatama ja Laajasalo palveltua. Jos kaikki matkustajat kulkisivat Laajasalon kautta, kalustoa ei riittäisi linjalle 13 ja Kalasataman keskustayhteys jäisi 55:n varaan eikä sen kapasiteetti riittäisi mitenkään.
 
Takaisin
Ylös