X54-vaunuja on tilattu 23 kpl ja jos ei ihmeitä tapahdu niin ne ovat kaikki käytettävissä metrokatkon aikaan. En pitäisi mahdottomana sitäkään, että tarvittaessa jokerilta lainataan pari vaunua. Jos ei siellä ole ihmeempiä kolarihommia, niin sieltä saanee 2–3 vaunua ilman että vuoroväliin tarvitsee koskea.
26 vaunulla, joita pari varalla eli 24 vaunulla pitäisi saada hoidettua jo aikamoisen tiheä liikenne 12:lle tai jaettua vaunut 12:n ja 13:n kesken. En ole ihan varma siitä, ovatko pitkät vaunut hyvä ratkaisu 13:lle metrokatkon aikaan, koska pituudesta on haittaa Kaisaniemen puiston pysäkillä.
Linjan 12 on arvioitu kulkevan Hakaniemestä Yliskylään 18 minuutissa (https://www.hsl.fi/hsl/kruunusillat). 24 vaunulla ja 60 minuutin kierrosajalla saisi siis jo 2 1/2 minuutin vuorovälin Rautatientorille asti. Tämä olisi 1 872 istumapaikkaa tunnissa vrt. nykyisten Laajasalon liityntälinjojen 1 221 istumapaikkaa tunnissa. Ei huono.
Ei tosin ole varmaan helppo löytää noin 50 kuljettajaa, jotka on valmiita käymään raitiovaunun kuljettajan koulutuksen vain noin puolen vuoden työn takia. Vaikka koulutuksen ajalta saakin palkkaa, noin puolen vuoden koulutus noin puolen vuoden työn takia voi olla liian turhauttavaa.