Junatien metrosilta

X54-vaunuja on tilattu 23 kpl ja jos ei ihmeitä tapahdu niin ne ovat kaikki käytettävissä metrokatkon aikaan. En pitäisi mahdottomana sitäkään, että tarvittaessa jokerilta lainataan pari vaunua. Jos ei siellä ole ihmeempiä kolarihommia, niin sieltä saanee 2–3 vaunua ilman että vuoroväliin tarvitsee koskea.

26 vaunulla, joita pari varalla eli 24 vaunulla pitäisi saada hoidettua jo aikamoisen tiheä liikenne 12:lle tai jaettua vaunut 12:n ja 13:n kesken. En ole ihan varma siitä, ovatko pitkät vaunut hyvä ratkaisu 13:lle metrokatkon aikaan, koska pituudesta on haittaa Kaisaniemen puiston pysäkillä.

Linjan 12 on arvioitu kulkevan Hakaniemestä Yliskylään 18 minuutissa (https://www.hsl.fi/hsl/kruunusillat). 24 vaunulla ja 60 minuutin kierrosajalla saisi siis jo 2 1/2 minuutin vuorovälin Rautatientorille asti. Tämä olisi 1 872 istumapaikkaa tunnissa vrt. nykyisten Laajasalon liityntälinjojen 1 221 istumapaikkaa tunnissa. Ei huono.

Ei tosin ole varmaan helppo löytää noin 50 kuljettajaa, jotka on valmiita käymään raitiovaunun kuljettajan koulutuksen vain noin puolen vuoden työn takia. Vaikka koulutuksen ajalta saakin palkkaa, noin puolen vuoden koulutus noin puolen vuoden työn takia voi olla liian turhauttavaa.
 
Kruunusillat projektin omassa kartassa Hakaniemi-Yliskylä on 17 minuttia ja siinä 1900 metriä pitkä Kruunuvuorenranta-Korkeasaari väli on 4min, eli alle 30km/h vaikka siinä on tarkoitus mennä 70km/h pysähtymättä. Vastaavanlainen väli on Raide-Jokerilla on 300 metriä lyhyempi Latorkartano-Karhukallio, joka mennään aikatulun mukaan kahdessa minuutissa, vaikka Viikin suoralla on työmaasta johtuva nopeusrajoitus.

Kuljettajille kyllä riittää hommaa metrokatkon lisäliikenteen jälkeenkin. Silloin pitäisi olla kuitenkin rakenteilla Vihdintie ja katkoksen jälkeen aloitetaan Länsiterminaalin osuuden perusparantaminen, jotta 12 voidaan jatkaa sinne. Siihen tarvitaan melkein koko 23-vaunun sarja eli vastaava määrä kuskeja.

Muutenkin työtunnit joustavat jonkin verran, jos katkos vedetään minimimäärällä siihen tarvittavia kuskeja, ei se tarkoita etteikö olla yli maksimimäärän katkoksen jälkeiseen liikenteeseen tarvittavia kuljettajia. Raitioliikenteessä on taidettu muutenkin turvautua ylityöhön viime vuodet jotta saadaan homma toimimaan, kuin kuskien määrän optimointiin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko näkemyksiä, minkä suuruisen vuorotiheyden Yliskylän päättäri (linja 12) kestää häiriöttä?
 
Takaisin
Ylös