- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,551
Jos korvaava liikenne mitoitetaan sen mukaan, kuinka paljon matkustajia on Itä-Helsingistä keskustaan/Hakaniemeen, niin eihän sinne silloin mahdu kyytiin matkustajat Kalasatamasta. Myös bussi 55 voi mennä keskustassa niin täyteen, ettei Koskelaan menijät mahdu kyytiin. Jos taas 55:lle tehdään lisälähtöjä, niin se on juuri sitä epätehokasta bussirallia (Kalasatama-Koskela-välillä turhaa kapasiteettia - ja ylipäänsä ajettaisiin bussilla korvaavaa liikennettä, jonka voisi tehdä raitiovaunuin).Mihin viittaat bussirallilla? Kalasataman läpi kulkee joka tapauksessa metroa korvaavaa liikennettä Herttoniemen ja keskustan välillä. Kalasataman metroaseman ympäristön lisäys siihen on suhteellisesti erittäin pieni. Vai ajattelitko, että korvaavasta bussista vaihdettaisiin ratikkaan Kalasatamassa?
Kalastaman ympäristön asuinalueet ovat suurimmaksi osaksi valmiita ja ostoskeskuksen matkustajien lisäksi on paljon asukkaita, jotka matkustavat tällä hetkellä metrolla keskustaan. Rediin julkisilla matkustavista asiakkaista suurin osa lienee läntisen kantakaupungin asukkeja, onhan se heidän lähin kauppakeskus. Toki joitakin idän matkustajia jäänee Kalasatamassa pois, mutta suurin osa jää vasta Hakaniemessä, koska metroon ja monille raitiolinjoille pääsee vasta sieltä ja sieltä voi jo kävelläkin moneen paikkaan. Redissä on turha matkan varrella piipahtaa, kun ei pääse metrolla jatkamaan matkaa kätevästi. Erityisesti Kruunuhaka/Hakaniemi-Kalasatama-välistä tulisi matkustajaliikenteen pullonkaula. Samoja penkkejä ei voi tarjota keskustasta/Hakaniemestä Kalasatamaan sekä pidemmälle itään matkustaville.
Ylipäänsä Kalastaman liikenneratkaisut on tehty kaikille tasapuolisen huonoiksi: raitiovaunuille ei ole kääntömahdollisuutta ja busseille ei ole terminaalia (ja jos sellainen tehdään, on se varmaankin vain rivi tolppia ulkona säiden armoilla). Ei ole pyöräbaanoja ja ehkä yksi kävelykatu, kävellen se on muutenkin vähän kaukana kaikesta ja joutuu ylittämään lukuisia suojateitä. Autoliikenne (ja sitä myötä bussiliikenne) juuttuu, kun jostain syystä aluetta suunnitellessa ei yhdistetty Hermannin ja Sörnäisten rantateitä silloin, kun tilaa siihen oli. Nyt sitten puuhataan kallista tunnelia.
Kaikki ratkaisut tehdään jälkikäteen, kun esimerkiksi Tanskassa ja Alankomaissa suunnitellaan ensin liikenneinfra ja sitten vasta aletaan sijoittelemaan tonteille rakennuksia. Mitään ei opittu Jätkäsaaresta ja sama meno jatkuu Hernesaaressa, johon jää risteilijäterminaali ja tulee tiivistä korkeaa asuinrakentamista, mutta kaiken liikenteen yhtä ratikkaa lukuunottamatta on mentävä yhtä 1+1-kaistaista tietä. Kyllä niitä ruuhkia saadaan keinotekoisesti Helsingin kokoiseenkin kylään, jos niitä väkisin halutaan. En toivo mitään jenkkibulevardeja, mutta tietyillä pääkaduilla 2+2 kaistaa ei mielestäni olisi liioittelua.