- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,501
No eikös se kannattaisi sitten vaihtaa Keravaan? Matka Oikoradalta Pääradalle pohjoiseen olisi 15 min nopeampi ja useammalle väliasemalle pääsisi joutumatta matkustaa Tikkurilaan ja siitä takaisinpäin. Jos Kehäradalle pääsisi myös pohjoisesta, junat voisivat pysähtyä Keravalla, sitten Lentoasemalla ja sieltä Kirkkonummeen/Tikkurilaan/Huopalahteen. Linja 62 voitaisiin palauttaa entiselle reitilleen ja 61 Kerava-HkiVantaa (kesto tasan sama kuin Tikkurila-HKIVantaa eli 20-25 min)Edellä mainittujen näkökohtien lisäksi Tikkurila on nykyään myös vaihtopaikka idän ja lännen kaukojunien välillä: sen kautta pääsee usein nopeimmin esim. Lahdesta Tampereelle. Vaikka kierros Pasilan kautta olisikin "vain" 20 min pidempi, ei se paljon lohduta, jos seuraavaa junaa pitää jäädä odottamaan tunniksi tai enemmän.
Etelästä tuleva menee edelleen lähijunalla Tikkurilaan + 62:lla samalla matka-ajalla ja pohjoisesta tuleva säästää 7,5 min jäämällä jo Keravassa pois. Myöskin sen 7,5 min säästää Kehäradan valmistuttua, sillä matka Tikkurilasta ja Keravalta Lentoasemalle on sama. Keravalta pääsee myös Tikkurilaan useilla lähijunilla ja monet sinne sellaisella tulevatkin, esim. Lahdesta kaikki tulevat Z-junalla tai IC-junalla jotka pysähtyisivät sekä Keravalla että Tikkurilassa. Ainoastaan Pendolinot ohittaisivat Tikkurilan, se korvattaisiin tuolla Keravalla.