Olisiko huollon ja ylläpidon niukkuus sitten syy. Jos ei olekaan ennakoivaa kunnossapitoa vaan vain viat korjataan.
Tähän päätelmään olen itsekin tullut. Pätee muuten myös moneen muuhunkin asiaan rautateillä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olisiko huollon ja ylläpidon niukkuus sitten syy. Jos ei olekaan ennakoivaa kunnossapitoa vaan vain viat korjataan.
VR:nhän pitää juuri panostaa lähijuniin koska niiden asiakkaat voivat äänestää jaloillaan menemällä busseihin, kun pikajunien asiakkaat joutuvat tyytyä siihen, että se juna tulee 20 minuuttia myöhässä
Tässä tunnutaan minusta unohtavan se, että ihmisiä asuu muuallakin kuin HSL- alueella. Olisi kurja odottaa vaikkapa Tampereella junaa, ja sitten kuulutetaan "Juna Helsinkiin on peruttu siksi että VR asetti helsinkiläiset kaikkien muiden suomalaisten edelle"
Tulee muistaa että kaukoliikenne on ehkä hitusen tärkeämpää kuin hesalaisten työmatkat. Varsinkin kuin HSL- alueen ihmisten työmatka tuskin kariutuu siihen että juna ei tule, koska busseja kulkee vilisemällä joka asemalta.
Ei minusta ole mitekään itsestäänselvää, että Riihimäkeä kauempaa tulevat pitää asettaa etusijalle häiriötilanteissa. Vähintäänkin se pitää perustella aika hyvin. Jos jotain reiluuttaa haetaan, niin näkisin reiluna sen, että häiriöt pyritään purkamaan mahdollisimman nopeasti, ja välttämään niiden kertautuminen. Tällöin aiheutetaan vähin mahdollinen määrä haittaa yhteenlaskettuna.
Tästä on omakohtaisia kokemuksia. Kun HSL-alueen lähiliikenteessä on pahoja ongelmia ja junat eivät kuljekaan, vaihtoehdoksi voisi tosiaan ottaa bussin. Ongelma on ainakin täällä Koivukylässä se, että vaikka niitä busseja kulkee Koivukylän aseman ohitse melko tiheään tahtiin (Vantaan sisäiset linjat 52, 53, 71, 72, 77 ja 87 sekä seutulinjat 623, 732 ja 973), niin suosituimpaan suuntaan eli Helsingin keskustaan niistä menee vain 623 sekä 732. Kun jopa kolmesta Sm-yksiköstä koostuva K-juna jättää saapumatta, niin 623:een sekä 732:een riittää matkustajia enemmän kuin tarpeeksi. Olen joskus noissa ongelmatilanteissa kokeillut yhdistelmiä v52+613 sekä v77+613, mutta kuinka moni junankäyttäjä rupeaa tutkimaan Vantaan aikataulukirjaa välttääkseen jo muutenkin täydet 623:n ja 732:n?
Riihimäki lienee jo astetta vaikeampi esitys.
Samoin on vaikkapa Oulu-Kemi-Rovaniemi -välillä, Oulu-Seinäjoki, jne.
Parhaimmillaan koko vuoron peruminen johtaa vain 5 - 10 min. odotukseen ennen seuraavan tuloa.
- Kaukoliikenteen matkat ovat "tärkeämpiä" kuin lähiliikenteen. Lähiliikenteessä tehdään päivittäisiä asiointi- ja työmatkoja, eikä sellaisten peruuntuminen aiheuta kohtuuttomasti vahinkoa. Kaukomatkailijalle saattaa taas tulla paljonkin vahinkoa, myös taloudellista, jos ostettuna on vaikka lentolippuja, varattu hotelli yms. Ainakin pitkänmatkalainen on maksanut matkastaan selkeästi enemmän.
- Mihin liittyykin sitten operaattorin näkökulma: maksettaessa korvauksia, korvattavaa syntyy koko lailla enemmän, kun kaukojuna myöhästyy lähiliikennejunan sijaan.
- Suomen rataverkko on pitkälti yksiraiteista, joten myöhästynyt kaukojuna voi sotkea koko Suomen kaukoliikenteen loppupäiväksi, kun myöhästymiset alkavat ketjuuntua, eikä ole mahdollisuuksia pysäyttää dominoefektiä, vaikka aikaa olisikin miettiä poikkeusohjelmia. Ainakin periaatteessa lähiliikennejunan myöhästymisen aiheuttama häiriö pitäisi olla nopeammin poistettavissa.
Myös minun mielestä perusperiaate myöhästymisten aiheuttamien ongelmien korjaamisessa on, että matkustajille syntyvä kokonaishaitta pyritään minimoimaan. Aiheuttaja kärsii -periaatteessa on sellainen pikku ongelma, että kärsijänä ei ole varsinainen syypää, eli operaattori, vaan operaattorin matkustajat. Tuskin on kovin reilua, että juuri heitä rangaistaan.
Vertailuksi voinee ottaa vaikkapa Helsinki-Hyvinkää välille linja-autovuoron käyttämisen, matka-ajat lienevät kahden tunnin luokkaa linjavaunulla jolloin monopoliyhtiön ryssiessä monopolinsa hoitamisen, ei todellista vaihtoehtoa ole yksityisautolle.
Tätä en kyllä ihan purematta niele. Omat lähijunamatkani viime ajoilta ovat lähinnä työmatkoja työajalla M-junalla Vantaankoskelle sekä Pohjois-Haagaan. En ihan näe, mksi ne olisivat vähemmän tärkeitä kuin työmatkani Tampereelle. Tampereelle teen myös paljon vapaa-ajan matkoja, jolloin minulla ei toki ole yhtä kiire.
Tämä on tietenkin satunnainen yksittäistapaus, eikä perustelu millekään. Mutta kyllä tuosta tärkeämmyydestä pitäisi olla jotain kunnollista tilastonäyttöä, ei sitä voi vain todeta.
Tätä en kyllä ihan purematta niele. Omat lähijunamatkani viime ajoilta ovat lähinnä työmatkoja työajalla M-junalla Vantaankoskelle sekä Pohjois-Haagaan. En ihan näe, mksi ne olisivat vähemmän tärkeitä kuin työmatkani Tampereelle. Tampereelle teen myös paljon vapaa-ajan matkoja, jolloin minulla ei toki ole yhtä kiire.
Tämä on tietenkin satunnainen yksittäistapaus, eikä perustelu millekään. Mutta kyllä tuosta tärkeämmyydestä pitäisi olla jotain kunnollista tilastonäyttöä, ei sitä voi vain todeta.
Otat useinkin esimerkiksi matkat Tampereelle. Monella tavalla yhteys Helsinki - Tampere alkaa lähestyä lähiliikennettä, kun vuoroväli on tunti ja matka-aika vajaa kaksi tuntia. Ei ole enää niinkään itsestäänselvää, että ic2 Tampereelta on tärkeämpi kuin vaikka G-juna Järvenpäästä. Ei ainakaan samalla tavalla kuin pohjoiseen menevä pikajuna, jolla on järjestetyt vaihdot Tampereella. Sen myöhästyessä myöhästyvät myös junat Poriin, ja Jyväskylän kautta Pieksämäelle. Jälkimmäisen junan myöhästyminen taas pakottaa myös Savon radan vuoron odottamaan Pieksämäellä.
Esimerkki lähijunamatkojen helposta korvattavuudesta busseilla:
Tikkurilan asemalta ei ole suoraa bussiyhteyttä Helsinkiin. Kokeilin reittioppaalla (Tikkurila - Kaivokatu 10) jättäen hakuvaihtoehdoista pois junan ja tarjottu vaihdollinen yhteys kestää 49-55 minuuttia. Juna menee parhaimmillaan 14 minuutissa. Ei tuo mielestäni ihan helppo korvattavuus ole, varsinkin kun tarjotut reitit ovat niin eksoottisia, etteivät tule kenenkään mieleen ilman reittiopasta ja vaihtoja matkalla useammin kaksi kuin yksi.