Jyväskylän paikallisliikenne

Jyväskylän uudet Kabus-matalalattiabussit viivästyvät taas, kertoo kaupungin liikenneinsinööri J. Lipponen Jyväskylän kaupungin kotisivustolla.
 
tkp sanoi:
Ja on näköjään saanut "kiukkuista" palautetta asiasta: http://www.jyvaskyla.fi/kysy/kysymys.php/3369
Kiukkuista palautetta antaneelle ollaan näköjään vastattu. Vastauksessa mennään Liikenneministeriön taakse piiloon. "Liikenne- ja viestintäministeriön kanta on, että linjaliikenneluvissa ei saa olla kalustovaatimuksia".

Paljonkohan tulisi kilpailutus maksamaan tulevaisuudessa? Tai siis, jos nykyisissä Kabus-kaupungeissa olisi YTV:n kaltainen lippujärjestelmä ja linjojen kilpailutus, niin paljonko kunnat kussakin tapauksessa joutuisivat maksamaan tukea? Ainakin Jyväskylän tapauksessa saattaa pian koittaa se päivä, jolloin YTV:n systeemi tulisi halvemmaksi. Tälle vuodelle paikalliselta monopoliyhtiöltä onnistui lipputuen hilaaminen lähes 30% ylöspäin. Hinnasta ei tingitä, laadusta sitäkin enemmän. :cry:

Piirka
 
Kyseinen Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri on aina käyttäytynyt kuin olisi Jyväskylän Liikenteellä töissä. Koiviston Autolla on Jyväskylässä kissan päivät, kun kaupungin organisaatiosta ei löydy ketään, joka vaatisi liikenneyritykseltä 2000-luvun länsimaista tasoa.
 
a__m sanoi:
Jyväskylän uudet Kabus-matalalattiabussit viivästyvät taas, kertoo kaupungin liikenneinsinööri J. Lipponen Jyväskylän kaupungin kotisivustolla.
Sinänsä harmillista vaikuttaisivat olevan ainakin ulkoisesti hyvin asiallisen näköisiä pelejä. Minkähän verran Jyväskylään näitä uutukaisia tulee (sitten jos ja kun tulee)? Jonkun epävirallisen huhun mukaan noita tultaisiin tekemään 70kpl mutta tuskin nyt sentään kaikki Jkl:ään saapuu?
 
Tämän päivän Keskisuomalainen kertoi että tässä kuussa pitäisi tulla kolme autoa liikenteeseen ja yhteensä autoja tulee 20. Ainoa mikä pisti silmaan oli JL:n toimitusjohtajan kommentti että autojen hinta olisi puoli miljoonaa €/kappale :eek: :?: Lieneekö jonkinsortin virhe, kun uusien bussien hinnat liikkuvat yleensä 200000-300000€:n välillä.
 
tkp sanoi:
Ainoa mikä pisti silmaan oli JL:n toimitusjohtajan kommentti että autojen hinta olisi puoli miljoonaa €/kappale :eek: :?: Lieneekö jonkinsortin virhe, kun uusien bussien hinnat liikkuvat yleensä 200000-300000€:n välillä.
Tai sitten kappalehinta on todellakin 500.000 €, kun bussirakentelua harrastellaan oman konsernin sisäisesti. Koko potin hinnaksi tulisi siten 10.000.000 €, eli enemmän kuin yhden vuoden liikevaihto.

Piirka
 
500 000 ei voine pitää paikkansa. Onpa ikävän näköiset istuimet, toivottavasti livenä paremmat.
 
Radio Jyväskylän uutisissa kerrottiin, että autojen hankintahinta on 6 milj. € ja autoja tulee 25kpl. 240000€/kpl
 
Kaikkeenpa Koiviston Autonkin on törsättävä rahojaan. Samoilla investoinneilla saataisiin paljon tyylikkäämpääkin kalustoa.
 
a__m sanoi:
Kaikkeenpa Koiviston Autonkin on törsättävä rahojaan. Samoilla investoinneilla saataisiin paljon tyylikkäämpääkin kalustoa.
Kun itte tekee, saa sellaisen kun tulee. :lol:

On tietysti hauskaa, että maastamme löytyy vielä liikennöitsijöitä, jotka jäävät historian lehdille myös kaluston rakentajina.

Onkohan tuossa uudessa Kabusissa avattavaa kuljettajan sivuikkunaa? Sen pois jättämistä en kyllä käsitä.
 
a__m sanoi:
Kaikkeenpa Koiviston Autonkin on törsättävä rahojaan. Samoilla investoinneilla saataisiin paljon tyylikkäämpääkin kalustoa.
Kyllä, Kyllä, kuten esimerkiksi oviongelmaisia Volvoja tai lämmityslaitteettomia suutinvikaisia Scaloja, tai ahtaita Mersuja.
Kuten yllä todettiin, että kun itse tekee, niin mieleisensä saa.
Ja joka ei tykkää, niin eihän niillä ole pakko kenenkään ajaa/matkustella.

TEP70 sanoi:
Onkohan tuossa uudessa Kabusissa avattavaa kuljettajan sivuikkunaa? Sen pois jättämistä en kyllä käsitä.
Muutamia hyviä syitä vois olla vaikka:
  • avaamattomat ikkunat ei vedä hikeen niin paljon kuin avattavat
  • näkyvyys vasemmalle paranee huomattavsti
  • sairaslomat niskakipujen takia vähenee, kun ei tarvitse kuskien kärsiä vedosta
  • suurin osa kuljettajista tajuaa lopettaa autossa polttamisen kun ei saa akkunaa sitävarten auki
 
TC6-Z3 sanoi:
Muutamia hyviä syitä vois olla vaikka:
  • avaamattomat ikkunat ei vedä hikeen niin paljon kuin avattavat
  • näkyvyys vasemmalle paranee huomattavsti
  • sairaslomat niskakipujen takia vähenee, kun ei tarvitse kuskien kärsiä vedosta
  • suurin osa kuljettajista tajuaa lopettaa autossa polttamisen kun ei saa akkunaa sitävarten auki
Noinkohan on sisältä säädettävät peilit vakiona kaikissa KA-yhtymän autoissa, joista avattava sivuikkuna on jätetty pois? Peilin säätö on todella kätevää, jos sivuikkuna ei aukea.

Kesäkuumalla on mielestäni enemmän kuin paikallaan, että ikkunan saa avattua, vaikka ei olisikaan tarve pitää sitä jatkuvasti auki ja saada niskaansa kipeäksi. Jäähdytysilmastointiakaan ei taida vakiona olla kaikissa autoissa, joista avattava ikkuna on jätetty pois tai poistettu jälkeenpäin.

En muista kyllä nopeasti miettien kertaakaan havainneeni, että avattava ikkuna vetäisi jotenkin hikeen, kunhan nyt sentään lasit ovat ehjiä. Tämä taitaa olla Koivisto-konsernin ongelmia. :roll:
 
TC6-Z3 sanoi:
Ja joka ei tykkää, niin eihän niillä ole pakko kenenkään ajaa/matkustella.
Juu, Kabus tuntuu olevan yksi keino karkoittaa ne vähätkin nykyiset matkustajat....:lol: Se että itse tekee ei takaa sitä että se on myös kuljettajille hyvä. Vaikka eipä silti, tuli tänään koeajettua tuo uusi kabus ja täytyy kyllä myöntää että yritystä sentään on ollut tehdä toimiva auto. Mutta miksi siitä kuljettankopista on pitänyt tehdä niin ahdas ettei edes eväsreppua saa mahtumaan mihinkään? Miksi tuulilasin aurinkosuoja on alle metrin verran leveä jolloin siitä ei ole mitään hyötyä, kun oikeissa busseissa ne on ollut jo viimeiset 15 vuotta tarpeeksi leveät? Niin ja radiosta nyt puhumattakaan... ja sitten vielä kiellettiin asentamasta omia radioita kun kuulemma menee kabus-väylät sekaisin :D

TEP70 sanoi:
Onkohan tuossa uudessa Kabusissa avattavaa kuljettajan sivuikkunaa? Sen pois jättämistä en kyllä käsitä.
TC6-Z3 sanoi:
Muutamia hyviä syitä vois olla vaikka:
  • avaamattomat ikkunat ei vedä hikeen niin paljon kuin avattavat
  • näkyvyys vasemmalle paranee huomattavsti
  • sairaslomat niskakipujen takia vähenee, kun ei tarvitse kuskien kärsiä vedosta
  • suurin osa kuljettajista tajuaa lopettaa autossa polttamisen kun ei saa akkunaa sitävarten auki
Miten avaamaton ikkuna eroaa avattavasta? Ihan samalla tavalla se on 2-kerroslasi, ja menee hikeen jos sinne pääsee kosteutta väliin. Näkyvyyteen avattava ikkuna ei vaikuta millään tavalla, suurempi ongelma on peilin aiheuttama katve. Ja eiköhän jokainen kuljettaja osaa itse päättää millon sitä ikkunaa pitää auki. Tuskin yksikään sitä pitää -20 asteen pakkasessa auki vaan sen takia että pääsisi sairaslomalle...
 
Takaisin
Ylös