Jyväskylän paikallisliikenne

Tällä viikolla paikkakunnalla järjestetään Bus 2024:kin. Keski-Suomen pääkaupungissa voi periaatteessa näyttäytyä monenmoistakin linja-autouutuutta.
Totta muuten, Volvo on siellä näytteilleasettajana myös. Oli mennyt itseltä ohi tuo tapahtuma, täytynee käydä itsekin katsomassa.
 
Menee jo ehkä vähän tämän ketjun ohi, mutta näin jo viikko sitten maanantaina 10.6. Helsinki-Tampere-moottoritiellä KA Helsingin tulevan 2409:n ja vielä tunnuksettoman HSL-värisen 2-akselisen 7900:n. Kuvittelin niiden olevan menossa näyttelyyn Jyväskylään, toki aikainen ajankohta vähän epäilytti.
 
Tällä viikolla paikkakunnalla järjestetään Bus 2024:kin. Keski-Suomen pääkaupungissa voi periaatteessa näyttäytyä monenmoistakin linja-autouutuutta.
Ei nyt liity Jyväskylän paikallisliikenteeseen, mutta hyvin kyllä huomasi että Bus2024 alkamassa kun itse olin tänäaamuna menossa Viitasaaren kohdilla menossa Nelostietä ylöspäin niin tuli vastaan muunmuassa Wiimaxin Isutzua ja muita pienempiä kamppeita.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Havaintojen mukaan vihertyneitä seutuautoja olisi Volvo 8700:t 703 ja 704, Volvo 9700s:t 705, 713 ja 714, sekä ne kaksi vielä numerotonta Volvo 8900. Näiden lisäksi Jyväskylään on ilmaantunut Ka länneltä Omniexpressit 53 ja 54 jotka ilmeisesti viherretään, Kuopiosta Volvo 9700H:t 43 ja 44, sekä lahdesta Volvo 9700S:t 292 ja 293. Näiden neljän viimeisen tulevasta värityksestä ei oo tietoa.
No tuo oli mulle uutta tietoa noiden Omnien siirtyminen, jostain näin vilauksen aiemmin tuosta KA Lännen Omnista mutta ajattelin että se varmaan linjalla F9.
 
Viimeksi muokattu:
Satakunnan Liikenteen väreissä olevat Omnit olivat kumpikin Koiviston Auto Jyväskylän varikolla aikaisemmin päivällä ja myöskin linja-autoliiton näyttely oli jälleen onnistunut ja mielenkiintoinen kokemus. Siitä kiitokset järjestäjille ja näytteilleasettajille. Huomenna vielä tarkoitus kuvailla jotain ja sitten vuoden kuluttua uusiksi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Myöskin tarjoilut olivat erityisen hyvät ja aivan erityisesti täytyy mainostaa niitä suklaaleivoksia jotka olivat todella suussasulavia.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee ainakin itselleni mieluinen uusi uutinen, nimittäin se, että pysäkkikuulutukset ovat virallisesti tuloillaan ja hankinta on jo tarjouspyyntövaiheessa! Tiedustelin asiaa palautepalvelusta, vastaus on seuraava:

”Pysäkkikuulutusjärjestelmän hankinta ja käyttöönotto on Linkki-joukkoliikennepalvelujen kehittämislistalla. Tällä hetkellä tilanne on se, että Linkki tekee kaupunkiyhteistyötä Kuopion, Lahden ja Oulun kanssa, koska yksin koneäänipalvelun hankinta olisi varsin kallista. Linkki-liikenteessä pysäkkikuulutusten käyttöönoton tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta asia on jo tarjouspyyntöasteella. Suunnitelmissa on, että ensimmäisessä vaiheessa pysäkkikuulutukset tulisivat käyttöön Super-Linkki -kalustoon, ja myöhemmässä vaiheessa myös muuhun kalustoon.”
 
Näitä löytyy runsaasti, ei ole yksittäistapaus. Myös esim. Palokankeskuksellakin on.
Ja vielä enemmän on pysäkkejä, joilla ei ole linjanumeroita tai edes pysäkin nimeä näkyvillä ollenkaan. Niihin toivoisi pientä panostusta, ei tarvitse kauas keskustasta mennä kun näitä on paljon.

Virheitä uusissa kylteissä oli alkuun myös jonkin verran, ainakin Kekkola-Ainola -alueen pysäkeiltä puuttui alkuun linja 8 Kuokkalaan päin. Aika nopeasti korjasivat palautteen perusteella. Tekevälle sattuu.

Vielä yksi havainto, Salotaipaleentiellä Ristonmaalla näyttää uusi pysäkkipari olevan nyt valmis. Reittiopas ei vielä kyseistä pysäkkiä tunne.
 
Havaintoja Jyväskylän paikallisliikenteestä 25. - 26.6.2024

3.6. muutokset näkyvät selkeimmin siinä, että muutaman vanhan linjatunnuksen tilalle on tullut S1, S2, S3, S4, S5 ja S6. Suurin osa edellä lueteltujen linjojen kalustosta on 2-akselista dieselkäyttöistä VDL:ää. Niiden joukossa kulkee jokunen kolmiakselinen Scania Citywide ja jonkinverran Yutong-telejäkin, joista muutama Superlinkki-tunnusväreissä. Yutongeja oli 25.6. aika laillakin linjalla S6, keskiviikkona 26.6. niitä oli S-linjoista eniten taas S5:llä. Molemmilla linjoilla oli kumpanakin päivinä myös parhaat päivänsä nähneitä VDL:iä. S2:lla, S3:lla ja S4:llä näin vain VDL:iä. S1:llä oli hyvin vähän Yutongeja ja vastaavasti paljon VDL:iä.

Yutongeja oli jonkin verran muussakin liikenteessä kuin S-linjoilla. Niitä linjoja olivat mm. 7, 16, 22 ja 41. Myös linjan 3 joissakin yksittäisissä lähdöissä oli Yutong.

Pieni osa havainnostani näkyy kuvallisessa muodossa tässä kansiossa. Kansio on aika lailla keskeneräinen, esim. (diesel-)VDL:t puuttuvat tätä kirjoitettaessa kokonaan.
 
Havaintoja Jyväskylän paikallisliikenteestä 25. - 26.6.2024

3.6. muutokset näkyvät selkeimmin siinä, että muutaman vanhan linjatunnuksen tilalle on tullut S1, S2, S3, S4, S5 ja S6. Suurin osa edellä lueteltujen linjojen kalustosta on 2-akselista dieselkäyttöistä VDL:ää. Niiden joukossa kulkee jokunen kolmiakselinen Scania Citywide ja jonkinverran Yutong-telejäkin, joista muutama Superlinkki-tunnusväreissä. Yutongeja oli 25.6. aika laillakin linjalla S6, keskiviikkona 26.6. niitä oli S-linjoista eniten taas S5:llä. Molemmilla linjoilla oli kumpanakin päivinä myös parhaat päivänsä nähneitä VDL:iä. S2:lla, S3:lla ja S4:llä näin vain VDL:iä. S1:llä oli hyvin vähän Yutongeja ja vastaavasti paljon VDL:iä.

Yutongeja oli jonkin verran muussakin liikenteessä kuin S-linjoilla. Niitä linjoja olivat mm. 7, 16, 22 ja 41. Myös linjan 3 joissakin yksittäisissä lähdöissä oli Yutong.

Pieni osa havainnostani näkyy kuvallisessa muodossa tässä kansiossa. Kansio on aika lailla keskeneräinen, esim. (diesel-)VDL:t puuttuvat tätä kirjoitettaessa kokonaan.
Hyviä kuvia :)

Oma havaintoni nyt 29 asteen helteiltä, tuntuu ettei monien vanhojen Citeoiden ilmastointi toimi kunnolla. Puhaltaa kyllä, mutta lämmintä ilmaa. Yhdessä autossa linjalla 9 ainakin tuntui kuumemmalta kuin ulkona. Lienee Koiviston auto säästänyt poistuvan kaluston huolloissa ja jättänyt jäähdytysnesteet vaihtamatta...
 
Kiitos positiivisesta palautteesta. Lisäsin nyt myöhemmin samaan kuvastoon 27.6. otettuja kuvia.

Nyt torstaina näin ajossa sellaisia autoyksilöitä, joita en tiistaina ja keskiviikkona havainnut ollenkaan. Niitä olivat 479, 495, 496 ja 498.

Yutongeja näki edelleen varmimmin linjoilla S5, S6, 22 ja 41, mutta sen lisäksi muutamalla muullakin linjalla kuten S1 ja 16. Torstaina en linjalla 7 nähnyt Yutongia ollenkaan. Näyttää siltä, että Superlinkeiksi on teipattu yksilöt 479 - 486, vaikka tässä vaiheessa S-linjoilla kulkee edellisten lisäksi tavallisiksi Linkeiksi teipattuja Yutongeja (+ iso määrä erilaisia dieseleitä tavanomaisessa Linkki-asussa).
 
Takaisin
Ylös