Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,967
Sinänsä ihan totta, mutta väittäisin "LAL-potaskan" tässä saavan ansaitsemaansa enemmän huomiota. On kyllä totta, että LAL on vahva ja kokenut etujärjestö, ja sen harjoittama politiikka noteerataan myös alan harrastajien piireissä. LAL on kuitenkin vain etujärjestö eikä mikään viranomainen. Kunta voi muuttaa joukkoliikennestrategiansa täysin uudenlaiseksi ilman etujärjestöjen yksimielistä siunausta. Autokaupungin muuttaminen joukkoliikennekaupungiksi todennäköisesti saisi voimakkaimman vastarinnan muualta kuin LAL:n suunnalta sitten, kun jotain todellista alettaisiin puuhata. Tietenkin jos se "todellinen" merkitsisi raideliikennettä, niin silloin varmasti linja-autoelinkeinon etujärjestökin olisi varpaillaan. Toisaalta esimerkiksi Helsingin osalta LAL on nimenomaan vaatinut bussiliikenteen sujumisen parantamista mm. varaamalla lisää bussikaistoja sekä lisäämällä valvontaa, jottei mainituilla kaistoilla ajettaisi niille kuulumattomilla ajoneuvoilla.Jos kunta ei paikallisen liikennöitsijän yksipuolisen näkemyksen ja lobbauksen vuoksi ole halukas panostamaan joukkoliikenteen kehitykseen (kuten on käynyt esim. Jyväskylässä), niin se näkyy juuri niinä oireina mitkä mainitaan aivoriihithreadissä (esim. alhaiset matkustajamäärät). Silloin tullaan takaisin siihen, että kunnes LAL-potaskan syytäminen on loppunut ja jokin pitkänäköisempi osapuoli rupeaa ajamaan toisenlaista vaihtoehtoa, ei ole odotettavissa parannusta, koska kunta ei osaa nähdä joukkoliikenteen mahdollisuuksia.
Jospa nyt kuitenkin vain tyytyisin kertomaan mielipiteitäni pelkästään. Tälle palstalle on varmasti tilaa kirjoittaa muunkinlaisia juttuja kuin mitä minä pidän tasokkaina tai onnistuneina... Olen edelleen voimakkaasti sitä mieltä, että Suomen kaupungit (ja kaupunkiseudut) aikanaan rakennettiin autokaupungeiksi täysin LAL:sta riippumattomista syistä.Rasbelin sanoi:Eli sinä siis päätät onko keskustelu tarpeeksi tasokasta vai ei.