Käytöstä poistuneet päätepysäkit

Tulipa mieleen päätepysäkkejä mitkä vielä ovat käytössä mutta eivät enää kauaa. Tänä vuonna poistuvat viimeistään elokuussa, osa aiemmin, mm. Merikatu, linja 24, Munkkisaari,17, Meilahden klinikat, 506 ja ratikkapuolelta Hietalahti. Lukuisilla päättäreillä vaihtuvat linjat.
 
Joku muistaa varmaan milloin vielä 39:n päättäri oli Riihipellontiellä ? silmukka on vieläkin paikallaan hieman muokattuna.
 
Tässä lapsuusmuistoja 60-luvulta:

Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:n päätepysäkkejä:
Rautatientorin päätepysäkkinä oli tällä ja muillakin yksityisillä liikennöitsijöillä Mikonkatu, jossa oli vinopysäkit puulaitureineen Kaisaniemenkadun ja Vilhonkadun välissä, autojen keulat Rautatientorille päin.

Linja 1, uusi numero 73: päätepysäkkinä Tapanilan tori, keula etelään päin.
Linja 2, uusi numero 77, myöhemmin 76: Airamin tehtaan pohjoispuoli Arttolantien silloisessa länsipäässä.
Linja 3: Tapanilan urheilukenttä, sen eteläpäässä oleva levike Veljestentien silloisen tasoristeyksen länsipuolella.
Linja 6: Kirkonkyläntie, ennen Keravanjoen kivisiltaa ja Suomen Turkisteollisuuden porttia ollut silmukka tien itäpuolella.
Linja 7, uusi numero 71: Rapakivenkuja, keula länteen päin. Tämän linjan lähtölaituri oli poikkeuksellisesti Rautatientorilla, HKL:n pysäkkien joukossa pohjoisimpana lähtölaiturina.
Linja 8, uusi numero 72, päätepysäkkinä Tapanilan tori, keula pohjoiseen päin. Linjan 8 aikataulussa oli lyhempiä U-vuoroja, jotka kääntyivät Karhusuontien ja Uimarannantien risteyksessä, lähtöpaikka oli sen itäpuolella Uimarannantiellä, keula länteen päin.

Metsälän Linja Oy:n päätepysäkki Pukinmäessä oli Karhusuontien ja Katajamäentien risteyksessä, silloista Elantoa vastapäätä. Auton keula oli pohjoiseen päin. Pukinmäenkaarta ei tuolloin ollut rakennettu. Linja sai myöhemmin numeron 69. Linjan lähtöpaikka keskustassa oli linja-autoasemalla, täsmällisemmin Salomoninkadun varrella Olavinkadun länsipuolella olevalla kentällä, jossa on nykyään liiketalo. Samalta kentältä lähti useita muitakin linjoja Espoon suuntaan.

Sirolan Liikenne Oy:n vuorot lentoasemalle lähtivät käyttämättömältä raitiotieraiteelta Mikonkadun länsipuolella. Tämä raide kääntyi eteläpäästään Kaisaniemenkadulle.

Oy Liikenne Ab:n ensimmäiset linjat Kontulaan olivat 94S Keinutien eteläpäähän ja 94V Naapurintien pohjoispäähän. Porttikujalle ei ole mennyt linjaa, vaikka eräässä viestissä täällä niin otaksuttiin.

Oy Liikenne Ab:n Puistolan linja 75 päättyi Puistolan torille. Pieni osa vuoroista kääntyi Puistolan kansakolun kohdalta Alankotielle, jatkaen Tapanilan tasoristeykseen asti Aurinkomäentien kulmaan. Tasoristeyksen yli ei ajettu.

HKL:llä oli linja 63 Rautatientorilta Malmin lentokentälle noin 60-luvun puoliväliin asti.

Vanhoissa liikennekartoissa 30-luvulta 60-luvulle löytyy mitä yllättävimpiä linjoja, keskustan lähtöpysäkkejä ja päätepysäkkejä ympäri Helsingin, Espoon ja Vantaan, joita en lapsena omin silmin päässyt näkemään. Noista kartoista löytyviä linjoja ja niiiden päätepisteitä luetttelemalla saisi kyllä aikaan sivukaupalla tekstiä.
.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:28 ----------

Tässä on hyvin suuri osa ketjussa mainituista päätepysäkeistä koottuna Google My Maps-karttapohjalle.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1NVKILYHE01wKnfJ53t25cLBOQ0fWD5jk&usp=sharing

Joitain jouduin jättämään pois, kun en kaikkien pysäkkien tarkkaa sijaintia tiedä. Jokaisesta päätepysäkistä mainitaan sinne päättyneitä linjoja.


Kartassa on merkitty Tanhuantien länsipää päätepysäkiksi. Linja 94 ei ajnut sinne asti vaan silmukka oli Kontulantien ja Tanhuantien itäpään risteyksessä, silmukka Kontulantien eteläpuolella, muistaakseni heti Tanhuantiestä itään. Linjaa jatkettiin myöhemmin Mellunmäkeen.

Vesalan linjojen 97 ja 98 päätepysäkki oli Koskenhaantien eteläpäässä, aivan tarkkaa pistettä en muista mutta se näkyy vanhoissa liikennekartoissa.

Jollaksen linja 85 (entinen 36) päättyi hiukan nykyistä etelämpänä Puuskaniementien ja Hepokalliontien eteläisemmässä risteyksessä.

Marjaniemen linja 93 (entinen 33) päättyi Marjaniementien ja Kissankellontien risteyksessä, kaupan edessä. Talo on säilynyt.

Linja 90 (entinen 44) Puotinharjuun päättyi Vanhanlinnantien ja Arhotien risteyksen eteläpuolella olevassa silmukassa.

Linjan 95 (entinen 41) päätepysäkki oli Porvoontien varrella Uiskotien kohdalla, silmukka Porvoontien pohjoispuolella.

Linjan 96V Rautatientori - Mellunmäki - Vuosaari - Kallvik päätesilmukka oli nykyisin kadonneella paikalla Vuosaaren kartanoon johtavan pikkutien risteyksessä, ei kaukana nykyisten Vuotien ja Aurinkotuulenkadun risteyksestä. Kallvikin linjalla oli aikataulussa myös vuoroja "Bastön laiturille" joka sijaitsi siellä missä nykyään Itäreimarintie vaihtuu Eteläreimarintieksi.

Linjan 57 (entinen 30) ja myöhemmin linja 16, Kulosaaren päätepysäkki oli Kulosaarentien itäpäässä, samalla paikalla missä oli KB-raitiovaunulinjan kääntösilmukka.
Linja 57 läksi keskustassa Yrjönkadulta Vanhan kirkkopuiston kohdalla, keula etelään päin.

Linja 78 lähti Alppilassa Porvoonkadun ja Viipurinkadun risteyksen eteläpäästä Vuosaareen, en muista kummalla kadulla pysäkkitolppa oli.
Sitä edeltävä 78:n päätepysäkki oli raitiovaunu 6:n silmukassa Arabiassa, Intiankadun risteyksen ja raidesilmukan pohjoispuolella.

Linja 92S päättyi Myllypadontien keskikohdassa olevassa silmukassa. Myöhemmin linja 92 jatkettiin sinne asti.
Alunperin 92 (entinen 43) kääntyi Myllypurontien ja Orpaanportaan länsipään risteyksessä olevassa silmukassa, Myllypurontien itäpuolella.
Ruuhkalinjat 92S Senaatintorilta (pysäkki Hallituskadulla Valtioneuvoston linnan pohjoispuolella) ja 92V Rautatientorilta: Päätepysäkki oli Myllypurontiellä Yläkiventien risteyksen pohjoispuolella, ja koska linjat olivat Myllypuron päässä kiertolinjoja, oli 92S:n keula aamulla päätepysäkillä etelään päin ja 92V:n pohjoiseen päin, ja illalla päinvastoin.

Linjan 55 (entinen 50) Koskelan päättäri oli Koskelantien pohjoispuolella kadun varressa, Kunnallisneuvoksentien risteyksen länsipuolella.

Linjan 65 silmukka on ollut Oulunkylän aseman itäpuolella, nykyisen Jokeri-pysäkin lähellä. Aiemmin 65 (ent. 51) on ajanut kiertolinjana, päätepysäkki ollut samoilla kohdin tien varrella, keula etelään päin.

Linjan 45 (entinen 25) päättäri sijaitsi Malminkartanontien ja nykyisen Ojamäentien risteyksen kohdilla.

Linjan 79 päätepysäkki on ollut Eliel Saarisen tien ja ilkantien risteyksessä, sen länsipuolella. myöhemmin Takkatien ja Arinatien länsipään risteyksen kohdilla olleessa silmukassa.

Linja 46 (entinen 27) on päättynyt Nurmijärvventien ja Kuninkaantammentien risteykseen juuri ennen kaupungin rajaa.

Linjan 51 läntinen päätepysäkki on ollut Munkkiniemen puistotien ja Laajalahdentien risteyksessä. Itäpään lähtöpaikkoina on ollut Karhupuisto ja Liisanpuistikko, myöhemmin se vakiintui Hakaniemen torille.

Linja 100 Invalidisäätiölle lähti Kuusitien risteyksestä, kuten karttaan on merkittykin, lähtöpaikka siirtyi myöhemmin raitiovaunu 10:n päätepysäkille Mannerheimintien ja Koroistentien risteyksen pohjoispuolelle. Linjanumero oli myöhemmin 11, ja sitten kun sitä jatkettiin Ilmalaan, tuli linjanumeroksi 23A.

Linjat 23V Ilmalaan ja 34 Lehtisaareen lähtivät Hakaniemestä Ympyrätalon eteläpuolelta, keula Eläintarhanlahdelle päin.

Linjan 23 (entinen 19) eteläinen päättäri oli Eläintarhan huoltoaseman itäpuolella oleva silmukka.

Linjojen 33 ja 52 Munkkiniemen lähtöpaikka oli Munkkiniemen puistotie 3:n kohdalla, kadun pohjoisreunalla.

Linja 80 (entinen 32) on päättynyt aikoinaan Eränkävijäntorille.

Linjan 70 päätepysäkki oli hyvin pitkään Riimusauvantien pohjoispäässä. Silmukka lienee tallella nykyäänkin.

Linjan 68 päätepysäkki Torpparinmäessä oli Lainlukijantiellä Asessorintien ja Herastuomarintien välissä. Linjaa ajoi Sirolan Liikenne Oy ja linjakilvessä luki "Tuomarinkylä".

Linjan 74A Malmi-Puistola päätepysäkit olivat Takaniityntiellä nykyisen S-Marketin takana, keula länteen päin ja Puistolan entisellä asemalla siinä missä Päitsitie nykyään tekee mutkan.

Linjan 16/16A päätepysäkki oli Siltavuorenrannassa, heti Hakaniemen sillan eteläkaarteen lounaispuolella, keula itään päin.

Linjan 13 päätepysäkkeinä ovat olleet Marian sairaala, eli sama kuin 55 (ent. 50) ja sieltä Kauppatorin kautta ajaen toinen päättäri olI Oksasenkadulla, Apollonkadun ja Museokadun välissä, keula etelään päin. Sunnuntaisin linja 13S jatkoi Töölöstä Hietaniemen hautausmaan silmukkaan asti. Linjaa lyhennettiin myöhemmin niin että keskustan päättärinä oli Fabianinkatu 19 edessä oleva pysäkki.

Vattuniemen päätepysäkki 21:llä (ent. 24) on ollut Itälahdenkadun ja Nahkahousuntien risteyksessä.

Pihlajamäen rakennusvaiheessa Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:n linjan 7 päätepysäkki oli ostoskeskuksen kohdalla. Linjaa jatkettiin Rapakivenkujalle, mutta aluksi osa vuoroista ajoi vain Rapakiventien ja vuolukiventien risteykseen asti. Uudeksi linjanumeroksi tuli 71.

Santahaminan linja, silloinen 37, on aikoinaan ajanut vain Hevossalmen sillan pohjoispuolelle asti.

Näitä löytyisi kartoista eri aikakausilta roppakaupalla/viljalti lisää, myös Espoossa ja Helsingin maalaiskunnassa / Vantaalla on päätepysäkkejä ollut aikojen kuluessa hyvin paljon.
 
70-80-lukujen vaihteessa 69 päätepysäkki oli Syystiellä Kirkonkyläntien kulmassa. Linja teki suuren korttelikierroksen myötäpäivään.
 
Linjan 79 päätepysäkki on ollut Eliel Saarisen tien ja ilkantien risteyksessä, sen länsipuolella. myöhemmin Takkatien ja Arinatien länsipään risteyksen kohdilla olleessa silmukassa.

.

Laitoin virhetietoa tuossa edellä, jälkimmäinen lause ei pidä paikkaansa 79:n osalta. Takkatien ja Arinatien länsipään risteyksen luona olevaa silmukkaa käytti siis linja 50A, ei linja 79.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:20 ----------

70-80-lukujen vaihteessa 69 päätepysäkki oli Syystiellä Kirkonkyläntien kulmassa. Linja teki suuren korttelikierroksen myötäpäivään.

Pitää paikkansa. Ennen sitä sen lähtöpaikka oli joitakin vuosia Katajamäentien ja Notkotien kulmassa, päätepysäkki oli Notkotiellä, auton keula länteen päin.
 
Laitoin virhetietoa tuossa edellä, jälkimmäinen lause ei pidä paikkaansa 79:n osalta. Takkatien ja Arinatien länsipään risteyksen luona olevaa silmukkaa käytti siis linja 50A, ei linja 79.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:20 ----------



Pitää paikkansa. Ennen sitä sen lähtöpaikka oli joitakin vuosia Katajamäentien ja Notkotien kulmassa, päätepysäkki oli Notkotiellä, auton keula länteen päin.

69 on linja jonka esikaupunkipäättäri on vaihtunut tosi monta kertaa.
 
---------- Viestit yhdistetty klo 16:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:20 ----------

Pitää paikkansa. Ennen sitä sen lähtöpaikka oli joitakin vuosia Katajamäentien ja Notkotien kulmassa, päätepysäkki oli Notkotiellä, auton keula länteen päin.

Korjaus ylläolevaan: Pitää olla tietenkin Katajamäentien ja HAAPATIEN kulmassa.
 
Tässä lapsuusmuistoja 60-luvulta:


Linjan 95 (entinen 41) päätepysäkki oli Porvoontien varrella Uiskotien kohdalla, silmukka Porvoontien pohjoispuolella.

Linjan 96V Rautatientori - Mellunmäki - Vuosaari - Kallvik päätesilmukka oli nykyisin kadonneella paikalla Vuosaaren kartanoon johtavan pikkutien risteyksessä, ei kaukana nykyisten Vuotien ja Aurinkotuulenkadun risteyksestä. Kallvikin linjalla oli aikataulussa myös vuoroja "Bastön laiturille" joka sijaitsi siellä missä nykyään Itäreimarintie vaihtuu Eteläreimarintieksi.

Hieno ja monipuolinen katsaus vanhoihin päättäreihin. Pari kommenttia linjoista 95 ja 96V.

Eikös se 41:n (myöh. 95) päättäri tarkkaan ottaen ollut Sippolankujan kohdalla. Muistan kuinka kävelimme Vartsikan kansakoulusta 41:n lähtöpaikalle. Sippolankujan lenkki näkyy myös vanhoissa ilmakuvissa 1960-luvulta. Vuoden 1969 kuvassa siinä on jopa bussi juuri pysäkillä. Porvoontien vastakkaiselta puolelta lähti (ja lähtee) Vehkalahdentie. Linjalla 41 oli aikaisemmin muitakin päättäreitä. Nämä olivat kuitenkin 1940-luvulla. Niistä ei varmaan nyt ollut kyse.

Linjan 96V päättäri on edelleen mainiosti näkyvillä entisen pesularakennuksen vieressä. Pesularakennuksesta on tehty moderni rivitalo. Vanhat kadutkin ovat edelleen paikallaan, ne ovat vain nykyään kevyen liikenteen raitteja.
Paikalla kääntyi vielä 2000-luvulla palvelulinja, jota ajoin. Hyvin näkyvissä olevassa lenkissä on vielä palvelulinjan pysäkkitolppakin jäljellä.
 
Hieno ja monipuolinen katsaus vanhoihin päättäreihin. Pari kommenttia linjoista 95 ja 96V.

Eikös se 41:n (myöh. 95) päättäri tarkkaan ottaen ollut Sippolankujan kohdalla. Muistan kuinka kävelimme Vartsikan kansakoulusta 41:n lähtöpaikalle. Sippolankujan lenkki näkyy myös vanhoissa ilmakuvissa 1960-luvulta. Vuoden 1969 kuvassa siinä on jopa bussi juuri pysäkillä. Porvoontien vastakkaiselta puolelta lähti (ja lähtee) Vehkalahdentie. Linjalla 41 oli aikaisemmin muitakin päättäreitä. Nämä olivat kuitenkin 1940-luvulla. Niistä ei varmaan nyt ollut kyse.

Linjan 96V päättäri on edelleen mainiosti näkyvillä entisen pesularakennuksen vieressä. Pesularakennuksesta on tehty moderni rivitalo. Vanhat kadutkin ovat edelleen paikallaan, ne ovat vain nykyään kevyen liikenteen raitteja.
Paikalla kääntyi vielä 2000-luvulla palvelulinja, jota ajoin. Hyvin näkyvissä olevassa lenkissä on vielä palvelulinjan pysäkkitolppakin jäljellä.

Oikeassa varmaan olet näissä!
Katselin Vartiokylän päättäriä vuoden 1965 liikennekartasta, pienikokoisena sen kartan merkinnät eivät ole kovin täsmällisiä. Muistan itsekin sen 95 (41) silmukan, mutten osannut sijoittaa sitä aivan tarkasti nykykartalle, kun maisemat tuolla ovat muuttuneet niin paljon.
Kiva kun tuo vanha Vuosaaren päättäri onkin tallella. Yritän joskus muistaa kävellä siitä ohi Helsingin reissuilla :)

Muuten: Vuosaaren metroasemalta Uutelaan menee linja 819 joka on kai lakkautettavien joukossa. Siinä taidetaan ajaa vielä soratietä Helsingin rajojen sisällä.
En tiedä löytyykö Espoossa, Siuntiossa, Vantaalla, Tuusulassa ja Sipoossa soratieosuuksia joillakin HSL-linjoilla? Ehkä pikkubussilla ajettavilla reiteillä niitä on, mutta löytyykö sellaisiakin kohtia joissa ajetaan soratietä täysikokoisilla busseilla?
 
Menin vuonna 74 töihin Oy Liikenne Ab:lle ja siihen aikaan linja 96V kääntyi Kallvikintien ja Mustalahdentien risteyksessä ollen Vuosaaren järein linja. Linja 96 kääntyi ennen telakan aloittamista Porslahdentien ja Niinisaarentien risteyksessä olleella kääntösilmukalla. Siihen aikaan puhuttiin Kallvikinlinjasta eli Itäväylää Mellunmäenristeyksen kautta kulkenutta linja 98:aa. Sen päätepysäkkiä nimettiin silloin Raken saunaksi, taisi siinä joku pesulakin olla samassa talossa. Tällä linjalla oli muutama vuoro, jotka menivätkin Ramsinniementietä jonkun pankin koulutuskeskukseen, olikohan Yhdyspankki tai Osuuspankki.
 
Muuten: Vuosaaren metroasemalta Uutelaan menee linja 819 joka on kai lakkautettavien joukossa. Siinä taidetaan ajaa vielä soratietä Helsingin rajojen sisällä.
En tiedä löytyykö Espoossa, Siuntiossa, Vantaalla, Tuusulassa ja Sipoossa soratieosuuksia joillakin HSL-linjoilla? Ehkä pikkubussilla ajettavilla reiteillä niitä on, mutta löytyykö sellaisiakin kohtia joissa ajetaan soratietä täysikokoisilla busseilla?

Linja 819 on tuttu reitti. Olen ajanut sitä paljon. Välillä Uutelantien kelirikko on ollut niin paha, että on käännytty takaisin jo kahvila Kampelan kohdalla. Niin hitaasti ei voinut ajaa, etteivät matkustajat olisi tippuneet penkeiltä.
Aikoinaan ajoin linjaa 11 Korkeasaareen (Mustikkamaalle). Silloin mentiin Mustikkamaan halki erittäin pölisevää hiekkatietä Torni-Volvolla. Linja 16 menee nykyään sinne, mutta tie on muistaakseni jo asfaltoitu.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:17 ----------

Menin vuonna 74 töihin Oy Liikenne Ab:lle ja siihen aikaan linja 96V kääntyi Kallvikintien ja Mustalahdentien risteyksessä ollen Vuosaaren järein linja. Linja 96 kääntyi ennen telakan aloittamista Porslahdentien ja Niinisaarentien risteyksessä olleella kääntösilmukalla. Siihen aikaan puhuttiin Kallvikinlinjasta eli Itäväylää Mellunmäenristeyksen kautta kulkenutta linja 98:aa. Sen päätepysäkkiä nimettiin silloin Raken saunaksi, taisi siinä joku pesulakin olla samassa talossa. Tällä linjalla oli muutama vuoro, jotka menivätkin Ramsinniementietä jonkun pankin koulutuskeskukseen, olikohan Yhdyspankki tai Osuuspankki.

Näinhän se oli myöhemmin. HKL "selkiytti" linjanumeroita 1970-luvulla. Linjatunnuksia vaihdeltiin ristiin rastiin. Kallvikin linjasta 96V tuli 98, Mustalahdentien kulmaan päättynyt 96S muuttui 96V:ksi. 98 taas oli alun perin Vesalan reitti. Se muutettiin sitten 97:ksi ja sitten numerolle 90. Mellunmäen 94:stä taas tuli 97 jne. Näistä linjanumeromuutoksista voisi tehdä pitkän listan.
 
Aikoinaan ajoin linjaa 11 Korkeasaareen (Mustikkamaalle). Silloin mentiin Mustikkamaan halki erittäin pölisevää hiekkatietä Torni-Volvolla. Linja 16 menee nykyään sinne, mutta tie on muistaakseni jo asfaltoitu.

On asfaltoitu aikoja sitten ja asfaltti jo rikki aika pahasti, voi olla että kesällä uusi pinta kun siellä nyt ollut isoja sähkötöitä, en ole kyllä kuukausiin mennyt sitä kautta joten en tiedä tarkasti

HIEKKATIEOSUUS, olisikohan Kattilantie eli 245A joka vain kesäisin. Mielestäni ei muualla ole enää.
 
Osuuspankkiopisto, nykyinen ortodoksinen kulttuurikeskus Sofia.

Ei ollut osuuspankkiopisto Kallvikinniemessä, vaan Yhdyspankin (PYP) koulutuskeskus Ramsinniemessä, sittemmin Merita-opsto, nykyään Hotelli Rantapuisto. Sofiaan on ajettu pikkubussilla vasta 2000-luvulla, nykyään linja 816, joka muuten menee myös Hotelli Rantapuiston pihaan.
 
Takaisin
Ylös