Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
206:n loputtua Keran päättäri poistui käytöstä.
Näyttäisi olevan aika lähellä 1980-luvun paikkaa, mutta ei ihan samassa paikassa. Vuoden 1983 linjakartassa Henrik Borgströmin tien kautta kulkenut 88 ajoi Kaitalahdentien risteykseen saakka, nykyinen 88 ei niillä kulmilla ulotu aivan sinne. Päätie-nimiselle kadulle nykyinenkin 88 kyllä ulottuu.Mahtaakohan nykyinen 88:n päätepysäkki sijaita suunnilleen samassa paikassa kuin alkuperäinen (80-luku)?
Pysäkki poistui käytöstä vuoden 2019 alussa, kun rautatieaseman itäsiiven remontti alkoi. Aluksi poistumispysäkki siirtyi puiston puolelle ja myöhemmin (en tähän hätään löydä tietoa että milloin tarkalleen) linjat siirrettiin ajamaan suoraan Kaisaniemenkatua.Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
Tuo katuyhteys on suljettu pysyvästi.Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
Niinpä onkin 4.12.2023. Onkohan mahdollista, että Sipoon linjat ovat siirtyneet pois Kaisaniemenrannasta vasta silloin?Tuo katuyhteys on suljettu pysyvästi.
Muistaakseni reitti muuttui syksyllä -21 kun uusi liikennöintisopimus alkoi.Niinpä onkin 4.12.2023. Onkohan mahdollista, että Sipoon linjat ovat siirtyneet pois Kaisaniemenrannasta vasta silloin?
Riippuu vähän siitä, mistä kohtaa 1980-luvusta puhutaan. Vuoden 1983 linjakartassa jana on tosiaan vedetty Kaitalahdentien risteyksen ohi. Kaitalahden päättäri taisi tuohon aikaan olla niitä harvoja paikkoja, missä HKL:n busseja peruuteltiin päätepysäkillä. Itse ajoin linjaa 88 enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuoden ajan joulukuusta 1988 lähtien. Silloin kääntölenkki sijaitsi vuoteen 1997 saakka ihan kunnolla ennen Kaitalahdentien risteystä tulosuunnassa Päätien oikealla puolella. Kun katsoo vuoden 1988 ja nykyistä ilmakuvaa, niin kyllä päättärit mielestäni ovat aika lailla samassa kohdassa. Molemmissa kuvissa vielä bussi seisoo päättärillä.Näyttäisi olevan aika lähellä 1980-luvun paikkaa, mutta ei ihan samassa paikassa. Vuoden 1983 linjakartassa Henrik Borgströmin tien kautta kulkenut 88 ajoi Kaitalahdentien risteykseen saakka, nykyinen 88 ei niillä kulmilla ulotu aivan sinne. Päätie-nimiselle kadulle nykyinenkin 88 kyllä ulottuu.
Vertasin lainaamassasi repliikissä nykyistä päätepysäkkiä 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen, koska mainittu repliikkini oli vastaus kysymykseen, jossa tiedusteltiin "alkuperäistä" kääntöpaikkaa ja mainittiin 1980-luku. Oletin, että kysyjä tiedusteli 1980-luvun vanhempaa tilannetta. Kävin vastausta kirjoittaessani läpi 1980-luvun linjakarttamateriaalini läpi, ja 1983 sopi siinä mielessä hyväksi vertailukohdaksi, kun se edusti 1980-luvun vaihtoehdoista alkuperäistä (eli vanhempaa versiota). Vuoden 1984 linjakarttaa minulla ei ole (tai sitten olen kätkenyt sen vaan jonnekin), mutta vuonna 1985 siellä on ollut jo se silmukka, joka on ollut käytössä siitä eteen päin pidemmänkin aikaa.Riippuu vähän siitä, mistä kohtaa 1980-luvusta puhutaan. Vuoden 1983 linjakartassa jana on tosiaan vedetty Kaitalahdentien risteyksen ohi. Kaitalahden päättäri taisi tuohon aikaan olla niitä harvoja paikkoja, missä HKL:n busseja peruuteltiin päätepysäkillä. Itse ajoin linjaa 88 enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuoden ajan joulukuusta 1988 lähtien. Silloin kääntölenkki sijaitsi vuoteen 1997 saakka ihan kunnolla ennen Kaitalahdentien risteystä tulosuunnassa Päätien oikealla puolella. Kun katsoo vuoden 1988 ja nykyistä ilmakuvaa, niin kyllä päättärit mielestäni ovat aika lailla samassa kohdassa. Molemmissa kuvissa vielä bussi seisoo päättärillä.
1.11.1997 päätepysäkkilenkki siirrettiin kadun vastakkaiselle puolelle, jossa se ehti olla aika pitkään.
Ihan oikeassa toki olet., kun ajatellaan sitä alkuperäistä "peruutuspaikkaa". Minulle vaan tuli mieleen se tuttu kääntölenkki, ja ajattelin kysyjän tarkoittavan sitä.Vertasin lainaamassasi repliikissä nykyistä päätepysäkkiä 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen, koska mainittu repliikkini oli vastaus kysymykseen, jossa tiedusteltiin "alkuperäistä" kääntöpaikkaa ja mainittiin 1980-luku. Oletin, että kysyjä tiedusteli 1980-luvun vanhempaa tilannetta. Kävin vastausta kirjoittaessani läpi 1980-luvun linjakarttamateriaalini läpi, ja 1983 sopi siinä mielessä hyväksi vertailukohdaksi, kun se edusti 1980-luvun vaihtoehdoista alkuperäistä (eli vanhempaa versiota). Vuoden 1984 linjakarttaa minulla ei ole (tai sitten olen kätkenyt sen vaan jonnekin), mutta vuonna 1985 siellä on ollut jo se silmukka, joka on ollut käytössä siitä eteen päin pidemmänkin aikaa.
1.1.1998 linja 57 lyhennettiin Munkkivuoren ostoskeskukselle. Samalla lopetettiin vuonna 1995 perustettu Talinrannan kiertolinja 35, joka ajoi sinne liityntälinjana Munkkivuoresta iltaisin ja viikonloppuisin. Tuolloin linja 18 aloitti Muusantorilla poikkeamisen.Ainakin vielä syksyn 1997 aikataulukirjan mukaan se ajaa sinne, mutta kesän 1998 aikataulussa ei enää.