Käytöstä poistuneet päätepysäkit

Linjan 819 lakattua jäi Uutelan päätepysäkki pois käytöstä. En muista, oliko linjan 817 vanhalla reitillä varsinaista päätepysäkkiä Kallahdessa, mutta jos oli, niin sekin on jäänyt pois käytöstä.
 
Mahtaakohan nykyinen 88:n päätepysäkki sijaita suunnilleen samassa paikassa kuin alkuperäinen (80-luku)?
 
Mahtaakohan nykyinen 88:n päätepysäkki sijaita suunnilleen samassa paikassa kuin alkuperäinen (80-luku)?
Näyttäisi olevan aika lähellä 1980-luvun paikkaa, mutta ei ihan samassa paikassa. Vuoden 1983 linjakartassa Henrik Borgströmin tien kautta kulkenut 88 ajoi Kaitalahdentien risteykseen saakka, nykyinen 88 ei niillä kulmilla ulotu aivan sinne. Päätie-nimiselle kadulle nykyinenkin 88 kyllä ulottuu.
 
Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
 
Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
Pysäkki poistui käytöstä vuoden 2019 alussa, kun rautatieaseman itäsiiven remontti alkoi. Aluksi poistumispysäkki siirtyi puiston puolelle ja myöhemmin (en tähän hätään löydä tietoa että milloin tarkalleen) linjat siirrettiin ajamaan suoraan Kaisaniemenkatua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään muistikuvaa milloin Läntisen Teatterikujan jättöpysäkki ja muutenkin Kaisaniemenrannan kierros on jäänyt pois käytöstä? Oman muistikuvani mukaan Sipoon linjat (785-788) saapuivat Rautatientorille sitä kautta vielä pari vuotta sitten. Ymmärrykseni oli, että reitti edelleen kulkisi sieltä kunnes tarkistin Reittioppaan ja HSL:n kuljettajaohjeet. Muutoksesta ei ole tainut olla kauheasti uutisointia HSL:n suunnalta.
Tuo katuyhteys on suljettu pysyvästi.
 
Näyttäisi olevan aika lähellä 1980-luvun paikkaa, mutta ei ihan samassa paikassa. Vuoden 1983 linjakartassa Henrik Borgströmin tien kautta kulkenut 88 ajoi Kaitalahdentien risteykseen saakka, nykyinen 88 ei niillä kulmilla ulotu aivan sinne. Päätie-nimiselle kadulle nykyinenkin 88 kyllä ulottuu.
Riippuu vähän siitä, mistä kohtaa 1980-luvusta puhutaan. Vuoden 1983 linjakartassa jana on tosiaan vedetty Kaitalahdentien risteyksen ohi. Kaitalahden päättäri taisi tuohon aikaan olla niitä harvoja paikkoja, missä HKL:n busseja peruuteltiin päätepysäkillä. Itse ajoin linjaa 88 enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuoden ajan joulukuusta 1988 lähtien. Silloin kääntölenkki sijaitsi vuoteen 1997 saakka ihan kunnolla ennen Kaitalahdentien risteystä tulosuunnassa Päätien oikealla puolella. Kun katsoo vuoden 1988 ja nykyistä ilmakuvaa, niin kyllä päättärit mielestäni ovat aika lailla samassa kohdassa. Molemmissa kuvissa vielä bussi seisoo päättärillä.
1.11.1997 päätepysäkkilenkki siirrettiin kadun vastakkaiselle puolelle, jossa se ehti olla aika pitkään.
 
Riippuu vähän siitä, mistä kohtaa 1980-luvusta puhutaan. Vuoden 1983 linjakartassa jana on tosiaan vedetty Kaitalahdentien risteyksen ohi. Kaitalahden päättäri taisi tuohon aikaan olla niitä harvoja paikkoja, missä HKL:n busseja peruuteltiin päätepysäkillä. Itse ajoin linjaa 88 enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuoden ajan joulukuusta 1988 lähtien. Silloin kääntölenkki sijaitsi vuoteen 1997 saakka ihan kunnolla ennen Kaitalahdentien risteystä tulosuunnassa Päätien oikealla puolella. Kun katsoo vuoden 1988 ja nykyistä ilmakuvaa, niin kyllä päättärit mielestäni ovat aika lailla samassa kohdassa. Molemmissa kuvissa vielä bussi seisoo päättärillä.
1.11.1997 päätepysäkkilenkki siirrettiin kadun vastakkaiselle puolelle, jossa se ehti olla aika pitkään.
Vertasin lainaamassasi repliikissä nykyistä päätepysäkkiä 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen, koska mainittu repliikkini oli vastaus kysymykseen, jossa tiedusteltiin "alkuperäistä" kääntöpaikkaa ja mainittiin 1980-luku. Oletin, että kysyjä tiedusteli 1980-luvun vanhempaa tilannetta. Kävin vastausta kirjoittaessani läpi 1980-luvun linjakarttamateriaalini läpi, ja 1983 sopi siinä mielessä hyväksi vertailukohdaksi, kun se edusti 1980-luvun vaihtoehdoista alkuperäistä (eli vanhempaa versiota). Vuoden 1984 linjakarttaa minulla ei ole (tai sitten olen kätkenyt sen vaan jonnekin), mutta vuonna 1985 siellä on ollut jo se silmukka, joka on ollut käytössä siitä eteen päin pidemmänkin aikaa.
 
Vertasin lainaamassasi repliikissä nykyistä päätepysäkkiä 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen, koska mainittu repliikkini oli vastaus kysymykseen, jossa tiedusteltiin "alkuperäistä" kääntöpaikkaa ja mainittiin 1980-luku. Oletin, että kysyjä tiedusteli 1980-luvun vanhempaa tilannetta. Kävin vastausta kirjoittaessani läpi 1980-luvun linjakarttamateriaalini läpi, ja 1983 sopi siinä mielessä hyväksi vertailukohdaksi, kun se edusti 1980-luvun vaihtoehdoista alkuperäistä (eli vanhempaa versiota). Vuoden 1984 linjakarttaa minulla ei ole (tai sitten olen kätkenyt sen vaan jonnekin), mutta vuonna 1985 siellä on ollut jo se silmukka, joka on ollut käytössä siitä eteen päin pidemmänkin aikaa.
Ihan oikeassa toki olet., kun ajatellaan sitä alkuperäistä "peruutuspaikkaa". Minulle vaan tuli mieleen se tuttu kääntölenkki, ja ajattelin kysyjän tarkoittavan sitä.
On mielenkiintoista, että vaikka maisema paikalla on muuttunut aika lailla, ja paikalle tullaan ihan eri reittiä kuin ennen, on päättäri palautunut samaan kohtaan, kuin silloin 1985-1997.
 
Ainakin vielä syksyn 1997 aikataulukirjan mukaan se ajaa sinne, mutta kesän 1998 aikataulussa ei enää.
1.1.1998 linja 57 lyhennettiin Munkkivuoren ostoskeskukselle. Samalla lopetettiin vuonna 1995 perustettu Talinrannan kiertolinja 35, joka ajoi sinne liityntälinjana Munkkivuoresta iltaisin ja viikonloppuisin. Tuolloin linja 18 aloitti Muusantorilla poikkeamisen.
 
1960-luvun alussa linja 22, 25, 26 ja 29 (myöh. 32, 45, 39 ja 38) lähtivät Vanhasta kirkkopuistosta. Ensin sen nimi oli Yrjönkatu. Tämä alkoi keväällä 1958, jolloin runkolinja poistettiin ja kaikki bussit ajoivat keskustaan asti. Se loppui syksyllä 1965, kun nämä linjat siirrettiin Simonkentälle. Lisäksi linjat 42, 46 ja 63 lähtivät ensin Erottajalta ja sitten 42 ja 63 Asema-aukiolta ja 46 Simonkentältä. Myöhemmin 42 siirrettiin Erottajalle ja 63 Postitalolle.
 
Vantaan Virkatiellä oli joku vantaan sisäisen linjan päättäri/lähtöpaikka 2000 luvun alkupuolella, olisikos ollut 62 tai 61 joku ruuhkaversio tms..
Linjan 71V päättäri Pukinmäessä.
Linja 17 Espoon sisäinen Tapiolasta Kirstin koululle oli päättäri Kirstintiellä olevalla pysäkillä koulun kohdalla. Näin 1980 luvun lopulla.
Linja 3 Pikalinja "pikis" päättäri Kutojantiellä Nihtisillassa kääntöpaikalla.
Linja 120 Orionilta Kamppiin lähti muistaakseni orionin edestä.
154 ja Jokin kirjanvariaatio meni Kauniaisiin asti.
Linja 151Z muistankohan väärin että olisi ollut päättäri Kivenlahden teollisuusalueella Ruukintiellä tai menikö Tillinmäkeen asti?
Linja 156 Päättäri Sunan kääntöpaikalla.
Linja 212 Kaunialan sairaalan luona päättäri.
Linja 213 Päättäri oli jossain vaiheessa Mikkelässä mutta en nyt ihan muista sitä tarkkaa kohtaa vaikka linjaa ajoin vuonna 2000-2001 jokusen kerran.
Linja 249 Punametsässä päättäri 1980 luvulla ainakin, tuon kautta teki 324 ja joku muu linja iltaisin kiepin kun 249 lopetti.
Linja 131Z päättäri Matinkylän rannassa tuli myös mieleen.
Linja 363 Ja Pähkinärinteessä Lammaslammentien kääntöpaikka tämä oli ennen santatietä.
Linja 711 Valkoisenlähteentien kääntöpaikka.
Linja 745 ja 518 Meni Hakunilassa jollekin nykyisin toimivalle kuorma autojen parkkipaikalle.
Linja 505 ja 504 Päättäri oli Verkkosaaressa
Linja 509 Päättäri ollut Hakaniemessä ja olikohan Merihaassa ennen kuin siirtyi Aleksis Kivenkadulle

Sitten tulisi mieleen vähän aiheen vierestä mutta Vantaalla Hakkilan montun kautta kiersi vantaan sisäinen 78 Ns Kontinon kierros
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös