- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,492
Jos verotusta olisi korotettava entisestään, se todennäköisimmin ei osuisi vain kaasuautoilijoiden maksettavaksi. Kaasuautojen verotus tuskin nousee, kun verotus itsessäänkin on jo päästöpohjainen eli ainakin näennäisenä tavoitteena on päästöjen alentaminen, joka sujuu hyvin mm. kaasuautoilla. Dieselvero ei ole kovin suuri päivää kohden, ja joutuuhan sen dieselautostakin maksamaan.Tässä lähestymistavassa on se ongelma, että kaasuauton käyttökulut riippuvat ennen kaikkea verotuksesta ja veromuutoksia valtio voi tehdä hyvinkin nopeasti. Kaasuautothan ovat jo menneet dieselverolle ja myös kaasun valmisteveroa on nostettu. Olisi naivia uskoa, että kaasuauton verotus pysyisi bensiiniautoa alemmalla tasolla, jos kaasuautojen suosio kasvaa. Niin kauan kuin kaasuauto on marginaali-ilmiö, sen verotuksella ei ole fiskaalista merkitystä.
Samalta tuntuu ajaa kuin dieselvehettä, mutta kyyti on hiljaisempaa. Kun tankkauspistoolin kytkee, tankkaus loppuu automaattisesti painerajan täyttyessä. Tankkauksen helppoudesta huolimatta asemilla on vielä opastuslappu vaihe vaiheelta. Myös lämpöä ohjaamoon ja ikkunoille irtoaa yhtä mukavasti. Wikipedian mukaan kaasu kuluttaa moottorin osia hitaammin, kuin diesel tai bensa ja että kaasuautot olisivat myöskin bensa-autoja turvallisempia (3 lähdettä).En tiedä ketään jolla olisi, tai miten kaasuhenkilöautot toimivat.
Mutta miksi kaasukäyttöisiä autoja on henkilöautoista parhaitenkin kaasuverkostoiduissa maissa vain reilu 10% (vaikka onhan sekin miljoonia kpl)? Artikkeli ei antanut selitystä tälle, mutta mainitsee, että joissakin maissa merkittävä osa takseista ja busseista on kaasupelejä. Öljyteollisuus on todistetusti sabotoinut sähköautojen yleistymistä, joten voihan toki olla, että vaikkapa suurimmat öljy-yhtiöt sponsoroisivat autoyhtiöitä, jotka tekevät vain öljykäyttöisiä autoja, ken tietää.