Kalasataman raitiotie

Uutisoinnista jäi askarruttamaan mikä sellainen "jyrsinkone" on joka sai ajolangat tippumaan? Voisiko joku kertoa täysin tietämättömälle millainen kone se on, mistä oli tullut, oliko kaupungin vai jostain yksityisestä työömaasta?
 
Uutisoinnista jäi askarruttamaan mikä sellainen "jyrsinkone" on joka sai ajolangat tippumaan? Voisiko joku kertoa täysin tietämättömälle millainen kone se on, mistä oli tullut, oliko kaupungin vai jostain yksityisestä työömaasta?
Tässä Iltalehden kuvassa näkyvä asvaltinjyrsintäkone ilmeisesti:
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2024-08-15 at 14.26.58.png
    Screenshot 2024-08-15 at 14.26.58.png
    1.1 MB · Lukukerrat: 34
Itse asiasta olen samaa mieltä. Eihän kenelläkään ole sinne silmukkaan varsinaisesti asiaa eikä siellä ole laitureita, mutta jos vaikkapa 20 asteen pakkasessa haluaisi tulla kyytiin siitä jättöpysäkin puolelta ja odotella vaunussa, niin tuntuuhan se aika erikoiselta, jos sitä ei sallita. Itse silmukka ei ole mitenkään kielletyllä, suljetulla alueella noin esimerkiksi.
Vaunusta tulee aina olla mahdollisuus poistua, muuten kyseessä on kidnappaus. Jos silmukassa ei voi päästää matkustajia ulos, ei heitä voi silloin vaunussakaan olla.
 
Vaunusta tulee aina olla mahdollisuus poistua, muuten kyseessä on kidnappaus. Jos silmukassa ei voi päästää matkustajia ulos, ei heitä voi silloin vaunussakaan olla.
Onpa dramaattista. Mutta minäpä muistan tuon ensi kerralla Patterimäen tunnelissa, kun haluan siellä keskellä tunnelia ulos :LOL:

Vähän vakavammin: olen kyllä joskus miettinyt sitä, kun junapuolella on näitä keissejä, että juna seisoo parikin tuntia jossain metsässä ilman sähköjä, ilman vessaa ja lämpötila voi olla todella kuuma jne. Sitten siellä kielletään poistumasta. Se alkaa olla jo vapaudenriiston suuntaista, kun junasta voisi aivan hyvin poistua (kaksiraiteisella osuudella siltä puolelta, missä ei ole toista raidetta ja yliajovaaraa) tarpeille ja säädylliseen lämpötilaan.
 
Eilen (14.8.) vanha ratikka #76 teki muutama koe/koulutusajoa linjalla 13, jotka ovat myös Reittilokissa.
 
Eilen (14.8.) vanha ratikka #76 teki muutama koe/koulutusajoa linjalla 13, jotka ovat myös Reittilokissa.
Sen lisäksi että #76:n tuossa mainitut liikkeet ovat nähtävissä sähköisissä arkistoissa, ajoja on tallentunut joihinkin kuviin Nylanderinpuistossa. Vaunu kulki ei-kaupallisena opetusajoksi kilvitettynä, vaikka tutkassa se näkyi 13:na muiden 13-vaunujen joukossa.
 
Eiranrannassa on myös tällainen jättö/otto, en tiedä, onko siellä erikseen varsinaisesti kielletty matkustamasta näiden kahden välille. Samanlainen on piirretty myös Hernesaareen. Nämä eroavat Nihdistä siten, että päättäriseisonta tapahtuu noissa paikoissa kuitenkin pysäkillä, kun Nihdissä seisonta ei ole pysäkkialueella.
Ei ole; olen usein matkustanut lähtöpysäkille asti ja kerran tullut kyytiin jättöpysäkiltä. Jonkin verran muidenkin matkustajien olen nähnyt samaa tekevän. Saukonpaadessa taas merkittävä osa matkusti lähtöpysäkille asti lyhemmän kävelymatkan vuoksi.
 
Kalasataman raitiotien vihersuunnittelijan voisi kyllä lähettää vaikkapa Pjongjangiin suunnittelemaan. Herraisä sentään, minkälaista roskaa. Hermannin rantatien varsi on täynnä jotain hylättyjä puupökkelöitä, kun ei duunarit ole viitsineet viedä niitä mukanaan, joten nyt ne lojuu siellä huiskin haiskin harmaantumassa keskellä katua. Raitiotien ja autokaistojen välinen viheralue kasvaa jotain epämääräistä punkki-heinää siistin nurmikon sijaan. Ja pysäkkikatosten päälle on laitettu jotain rikkaruoholaatikoita tarkoituksena houkutella pysäkeille hyttysiä ja ampiaisia odottavien matkustajien iloksi. Miten ilkeä ihminen tuonne oikein on palkattu tuota hommaa tekemään? Ehkä ne laatikot siivotaan sieltä sitten pois, kun joku ampiaisallergikko kuolee sinne pysäkille.

Itse ratikka tuntui toimivan kivasti. Napsin valokuvia pitkin matkaa ja matkustinkin Junonkadulta Pasilan asemalle ja takaisin. Valoissa seistään välillä, mutta aika usein ei. Matkanteko tuntuu ihan joutuisalta verrattuna kantakaupunkin ratikoihin, kun turhaa pysähtelyä ei ole niin paljon. Väkeäkin oli ihan mukavasti, tosin ei nyt yli 30 missään vaiheessa, mutta ei mitenkään tyhjääkään. Sompasaaren pysäkiltä nousi tusinan verran matkustajia kyytiin, kun seurailin sivusta.

Pasilan asemalla pysäkki-господин on ennakoinut oikein reippaasti ja vienyt mukanaan linjan 2 päreet sekä vaihtanut vitriiniin aikataulut ja linjakartan 2.9. tilanteen mukaan. Lienee maailmanennätys, kun tuohon on yli kaksi viikkoa. Kannattaisikohan sen господинin palkata pari apupoikaa, niin ei tarvitsisi tarjoilla viikkokaupalla väärää informaatiota matkustajaparoille, joista hassuimmat menevät vielä uskomaan, mitä siellä lukee? Vaikka ehkäpä sillä ei ole mitään väliä, mehän ollaan vaan matkustajia.
 
Kalasataman raitiotien vihersuunnittelijan voisi kyllä lähettää vaikkapa Pjongjangiin suunnittelemaan. Herraisä sentään, minkälaista roskaa. Hermannin rantatien varsi on täynnä jotain hylättyjä puupökkelöitä, kun ei duunarit ole viitsineet viedä niitä mukanaan, joten nyt ne lojuu siellä huiskin haiskin harmaantumassa keskellä katua. Raitiotien ja autokaistojen välinen viheralue kasvaa jotain epämääräistä punkki-heinää siistin nurmikon sijaan. Ja pysäkkikatosten päälle on laitettu jotain rikkaruoholaatikoita tarkoituksena houkutella pysäkeille hyttysiä ja ampiaisia odottavien matkustajien iloksi. Miten ilkeä ihminen tuonne oikein on palkattu tuota hommaa tekemään? Ehkä ne laatikot siivotaan sieltä sitten pois, kun joku ampiaisallergikko kuolee sinne pysäkille.
Niittykasvillisuus on ympäristön kannalta parempi kuin leikattu ruoho ja myös omaan silmään kivampi. Puistojakin on viime vuosina osittain niitytetty. Lahopuista en tiedä tarkemmin, mutta kyllähän niilläkin arvonsa luonnolle on. Ja ei niitä selvästi unohdettu ole kun osa on jopa nostettu uudestaan pystyy. Ja onhan siellä hyönteishotellejakin laitettu. Yleisesti olen nimenomaan ilahtunut vihersuunnittelusta lukuunottamatta sitä että puita (eläviä) voisi olla enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Mun korvaan kuulostaa siltä, että tuota niittyistämistä käytetään tekosyynä sille, ettei viitsitä käyttää rahaa viheralueiden hoitamiseen. Kaupunkiin sopii hoidettu nurmi ja istutukset, mutta kun ei ole varaa, niin jätetään hoitamatta ja höpötellään jostain niityistä.

Tiedän kyllä, että ne puupökkelöt on siellä ihan tarkoituksella. Mun mielestä ne on silti rumia ja saa ympäristön näyttämään siivottomalta.
 
Ne niittykaistat on kai suunniteltu tilanteeseen, jossa ympärystä olisi rakennettu, jolloin ne ei ole 16h päivässä auringon porotuksessa. Sen takia ovat kuivahtaneen ja harvan näköisiä, kun ovat lähteneet huonosti kasvamaan.

Ihmettelen tosin itsekkin pysäkkien viherkattoja, joita ei ole saatu koko katoksen levyisiksi vaan yksittäisiksi laatikoiksi päälle.
 
Vau! Ensireaktioni oli, että kuvat on jostain ihan muualta tai feikkejä.
 
Vau! Ensireaktioni oli, että kuvat on jostain ihan muualta tai feikkejä.
Ajattelin kanssa ensin, ennen kuin kirjauduin sisään näkemään kuvat kunnollisessa koossa, että mitä lie tietokoneen tekemiä havainnekuvia :cool:

Linja jakaantuu selkeästi kolmeen eri osaan: metroaseman eteläpuolella ollaan korttelikaupungissa, ja lähempänä merta kuin millään muulla linjalla. Sitten on rantatien bulevardiosuus, joka on vielä vähän joutomaata mutta josta tulee varmasti komea, kun kadun molemmin puolin on taloja. Ja sitten tuo puisto, jota toivottavasti käyvät nyt katsomassa kaikki ne, jotka ennen hankkeen toteuttamista kauhistelivat sitä, miten viimeisetkin viheralueet tuhotaan, kun sepelöity junarata muuntuu tällaiseksi nykyaikaiseksi raitiotieksi.

Silti minusta tuo alempi kuva olisi vielä komeampi, jos metsuri veisi nuo unohtuneet lahopuut mennessään. Ei kai kukaan voi noita pökkelöitä pitää mitenkään kauniina? Ja niitä on siellä paljon...
 
Takaisin
Ylös