Kalasataman raitiotie

Ensimmäisen vuoron Koskelasta Nihtiin ja Nihdistä Länsi-Pasilaan ajoi pride-ratikka. Heti Sumatrantien pysäkiltä nousi parisenkymmentä matkustajaa ja Nihdistä lähti täysi ratikka.
Laskin, että noin 90 matkustajaa nousi Nihdistä kyytiin. Ilmassa oli kansanjuhlan tuntua. Jäin Asemapäällikönkadulla kyydistä ja ajelin uuden kierroksen aamun kolmannella vaunulla, siellä sai olla sitten ihan rauhassa, menomatkalla Kalasatamaan ylhäisessä yksinäisyydessä ja paluumatkalla muutaman aamun kulkijan kanssa, jotka yllättävän tottuneesti odottelivat vaunua pysäkeilllä.

Ainakin 438 pysähtyi pysäkillä Kyllikinportti, joka ei ole enää käytössä.
Joo, siellä on katos paikoillaan ja katoksessa pysäkkimerkki, mutta ei linjan 13 pärettä. Toivottavasti tulee kuntoon.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

aamun kolmannella vaunulla
Korjaus tähän, oli aamun neljäs vaunu eli se, joka lähti Kalasatamasta 6.02.
435 lähti Sumatrantieltä niin myöhässä, että se käännettiin Messukeskuksen kautta suoraan Nihtiin, ei Länsi-Pasilan kautta.
Myöhässä oli myös aamun kolmas vaunu 438, se lähti Asemapäällikönkadulta kohti Nihtiä minuuttia ennen perässä tullutta vaunua ja Nihdistä 5.56 eli 6 minuuttia myöhässä, mutta sitten jo Länsi-Pasilasta aikataulussa klo 6.18.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna herätyskello soitti 4.20, ja siihen oli harvinaisen hyvä syy. Hyvissä ajoin klo 4.57 odottelin aamun ensimmäistä linjan 13 raitiovaunua Velodromin pysäkillä. Tarkoitukseni oli nousta kyytiin Nihdin suuntaan menevältä pysäkiltä, mutta kun vaunu sitten tuli Mäkelänkadulta klo 5.06, niin vaihdoin toiselle puolelle katua, hyppäsin kyytiin ja kiersin Pasilan aseman kautta.

Vaikka pride-kuukausi on päättynyt jo 30.6., on vaunu 456 näemmä edelleen sateenkaariteipeissä. Se oli valittu aamun ensimmäiseen lähtöön. Sisällä odottivat vihreät ilmapallot, joukko teekkareita ja jonkin verran PSKL:n väkeä. Ilmapalloja ei matkustajille jaettu, mutta kurkkupastilliaskeja kylläkin, ja se olikin oiva valinta, tässä on viikon verran ollut jonkinlaista kesäyskää, joten tulivat tarpeeseen.

Matka kohti Kalasatamaa alkoi sujuvasti, tuttujen kanssa kuulumisia vaihtaen. Ainakin näin ensimmäisenä aamuna linjan koko kalusto oli Artic-vaunuja.

Nylanderinpuiston pysäkillä ei aamuviiden kieppeillä pysähdytty, joten sen jälkeen jouduttiin hetki odottelemaan valoja, mutta olettaisin, että valotunnistus tehdään jo pysäkiltä eli tuskinpa tuossa valojen vuoksi tarvitsee päiväsaikaan seistä, kun pysäkillä on tapahtumia.

Seuraava valopysähdys oli Vanhan talvitien risteyksessä, ja siinä pysähdyttiinkin sitten kaikkina niinä neljänä kertana, kun tuon risteyksen kautta tänä aamuna menin. Muuten valot tulivat tällä matkalla sujuvasti ja ilman turhia viiveitä.

Nihdin päätepysäkillä on Ruskeasuon runkolinja-asemalta tuttu järjestely, jossa on erikseen jättö- ja ottopysäkki. Neitsytmatkallakin juhlaväki komennettiin vaunusta pihalle, ja saapastelipa paikalle pari tomeran näköistä järjestyksenvalvojaakin haalareissaan varmistamaan, että kaikki myös varmasti poistuivat. Mutta olimme kilttejä, järjestyksenvalvojat jäivät tällä kertaa toimettomiksi ja vaunu sai jatkaa yksinään silmukan saloihin.

Seuraavaksi oli edessä siirtyminen ottopysäkin puolelle, sikäli kun sinne mahtui. Paikalle oli nimittäin kerääntynyt pikaisesti laskemalla noin 90 uudesta raitiolinjasta kiinnostunutta aamuvirkkua! Ilmassa oli kansanjuhlan tuntua aamun uneliaisuudesta huolimatta. Kun päätepysäkiltä päästiin matkaan, muisti PSKL viittäkymmentä onnekasta pienellä eväspussilla.

Yleisradion toimittajakin oli tullut vaunuun haastattelemaan matkustajia, ja Ylelle ominaiseen tapaan hän valitsi haastateltavakseen liilatukkaisen keravalaistytön ja tämän seurassa olleen pojan. Kun sitten kamera sammui, toimittaja vielä erikseen kysyi, olivatko he pariskunta. Eivät olleet, kavereita vain. Arvoitukseksi jää, mihin kohtaan exceliä rasti nyt sitten laitettiin ja mitä kaikkia oletuksia toimittaja haastateltavistaan lopulta teki. Veikeää seurata sivusta Lloyd Libison hengessä tällaistakin pientä kohtaamista.

Paluumatkalla kohti Pasilaa saatiin valot hyvin, Vanhan talvitien kohdalla piti tosin taas pysähtyä. Olin ajatellut matkustaa Maistraatintorille asti, mutta täyden vaunun ahtaassa tunnelmassa päätin sittenkin hypätä kyydistä jo Asemapäällikönkadun pysäkillä ja koittaa onneani – varmaan seuraavat vuorot olisivat tyhjempiä. Ja niin olikin. Ensin napsin pari kuvaa klo 5.44 paikalle tulleesta vaunusta, mutta en viitsinyt sen kyytiin lähteä juoksemaan, eikä tarvinnutkaan, sillä seuraava tuli jo 5.45. En tiedä, miksi tuo vaunu 438 oli myöhässä, mutta se sopi minulle oikein hyvin, perässä tullut 423 kun oli sitten vastaavasti aivan tyhjä ja sain kaikessa rauhassa tehdä sillä privaattimatkan kohti Nihtiä.

Nytkin odoteltiin hetken verran pääsyä Hermannin rantatielle, mutta sen verran vähän aikaa, että jos olisi ollut tarvetta pysähtyä skeittiparkin pysäkille, niin valopysähdys olisi jäänyt pois. Vanhan talvitien kohdalla pysähdyttiin taas hetkeksi valoihin, ja sitten uudemman kerran metroaseman kohdalla. Tämä metroaseman pysäkin jälkeinen pysähdys, ennen kääntymistä Leonkadulle, menee sekin samaan sarjaan Nylanderin kanssa; jos pysäkiltä olisi joku tullut kyytiin, niin valoviive olisi kuittaantunut sillä.

Polariksenkadun kohdalla huomio kiinnittyi siihen HSL:n kamalan korkeaääniseen kuuluttajaan, joka oli päättänyt pitää oikein aamusaarnan: siltayhteys Mustikkamaalle ja Korkeasaareen, samma på svenska och ännu på engelska. Huh. Hiljenihän se onneksi lopulta. En tiedä, miten saksalaisturistit nyt eläintarhaan löytävät.

Järjestyksenvalvojat olivat jo lähteneet Nihdistä tähdellisempiin hommiin tai ehkäpä donitsille, mutta kuljettaja kuulutti asiallisesti, että ollaan päätepysäkillä ja vaunusta tulee poistua. Siinä tuli sitten mukava pikku aamulenkki, kun kiersin korttelin kävellen ja napsin pari kuvaa salaisessa silmukassa seisovasta vaunusta. Seuraavakin vaunu ehti tulla paikalle, toiselle raiteelle, ja näissä kahdessa oli jostain syystä eri kilvitykset. Minun vaununi eli 423 näytti Länsi-Pasila via Kalasatama, kun seuraava eli 435 näytti pelkkää Länsi-Pasilaa isommalla kirjasimella ja ilman välietappia. Nihdin suuntaan puolestaan kulki sekä sellaisia vaunuja, joiden määränpäänä oli Kalasatama, että sellaisia, joissa määränpäänä oli Nihti via Kalasatama.

Nihdistä piti sen 438:n, joka kulki meidän edellämme, lähteä 5.50, mutta se pääsi matkaan vasta 5.56. Minun vaununi lähti ajallaan 6.02. Tällä kertaa jouduttiin seisoskelemaan valoissa enemmänkin; ensin Leonkadulla ennen metroaseman pysäkkiä, sitten Verkkosaarenkadun risteyksessä ja tietysti taas Vanhan talvitien risteyksessä. Väkeä tuli kyytiin kaikilta (vai lähes kaikilta?) pysäkeiltä, ja yllättävän tottuneesti aamun työmatkalaisilta vaikuttavat kulkijat uutta ratikkaa odottivat ja sen kyytiin nousivat. Ilmeisesti tieto ratikkaliikenteen alkamisesta oli saavuttanut asukkaat hyvin. Nyt matkustin Maistraatintorille asti, minne saavuttiin 6.22 eli linjasivuun meni aamuvarhaisella 20 minuuttia. Kuljettaja ajoi hyvin; ripeästi muttei mitenkään kaahaillen. Jäin pohtimaan eilistä keskinopeuskeskustelua ja sitä 19–21 km/h:n tavoitetta. Jos aamukuudelta ripeältä kuljettajalta menee 20 minuuttia, kun valot Pasilaa lukuunottamatta saadaan hyvin ja kun pysäkkiajat olivat kellotettuna vaunun seisahtumisesta sen liikkeellelähtöön tyypillisesti 10–12 sekuntia, niin on vaikea kuvitella, että tuon ajan saisi puristettua päiväsaikaan 18 minuuttiin, ellei Vallilanlaaksossa nosteta nopeusrajoitusta ja Pasilassa paranneta valoja radikaalisti. Taitaa jäädä tavoite saavuttamatta.

Pasilansillalta käsin näin, miten edellinen vuoro lähti päätepysäkiltään aikataulussa klo 6.18, eli se oli saanut viivästyksensä sitten kiinni, hyvä niin.

Ennen Maistraatintoria ohitettiin vielä Kyllikinportin pysäkki. Kukaan ei halunnut siinä jäädä pois, mutta sekä katos että pysäkkimerkki olivat edelleen paikoillaan, onneksi ei linjan 13 pärettä sentään. Herätys, pysäkki-господин! Muutenkin saisi vähän skarpata. Linjan 13 päreet olivat kyllä paikoillaan koko linjan matkalta (Nihdin jättöpysäkillä on pysäkkimerkki, muttei linjapärettä, mikä onkin ihan oikein, kun ei siitä pääse kyytiinkään), mutta aivan vinksin vonksin. Esimerkiksi Velodromilla ylinnä oli seiskan päre, sen jälkeen kaksi tyhjää ja sitten jostain syystä vasta alinna 13, eikä kauniisti heti seiskan alapuolella. Ja pitkin Hermannin rantatietä 13:n päre oli vasta toisena, sen yläpuolella valkoinen päre. Hassumpi voisi kuvitella, että se valkoinen varaa paikkaa kolmen vuoden päästä aloittavalle linjalle 11, mutta niinköhän господин tosiaan sellaisesta mitään tietäisi? No, Maistraatintorilla sentään oli kauniisti asetettu linjan 13 päre ylimmälle paikalle.

Länsi-Pasilasta jatkoin vielä Asemapäällikönkadulle autoni luokse, ja kotioven suljin 6.56. Seuraavan kerran yhtä mukavaa aamuohjelmaa taitaa olla luvassa vasta kolmen vuoden päästä.
 
Jos foorumilaiset ajelevat tänään tuolla 13:lla, niin olisi kiva kuulla, miten sujuvasti valot saadaan Hermannin rantatiellä nyt, kun siellä on päiväajan liikennemäärät. Aamulla ei ollut esim. jalankulkijoita käytännössä lainkaan, ja jalankulkijoiden takuuvihreät voivat hyvinkin hidastaa ratikkaa.
 
Koematkustan paraikaa Kalasataman ratikkaa (vaunu 420). Huomio: Artic X34:n (keskustaratikka) kulku kovemmilla nopeuksilla on miellyttävämpää kuin ForCity Smart Artic X54 (pikaratikka).
 
Koematkustan paraikaa Kalasataman ratikkaa (vaunu 420). Huomio: Artic X34:n (keskustaratikka) kulku kovemmilla nopeuksilla on miellyttävämpää kuin ForCity Smart Artic X54 (pikaratikka).
Millaiset kokemukset liikennevaloista uudisosuudella?
 
Järjestyksenvalvojat olivat jo lähteneet Nihdistä tähdellisempiin hommiin tai ehkäpä donitsille, mutta kuljettaja kuulutti asiallisesti, että ollaan päätepysäkillä ja vaunusta tulee poistua.
Mielestäni tuossa ei mitään asiallista ole, mutta ei se kuljettajan vika tietenkään ole, että joku on tuollaisen typerän, ulkomailta ja Tampereelta tutun määräyksen keksinyt. Saihan Kuusitielläkin tulla jättölaiturista kyytiin silloinkin, kun siellä ei vielä ollut erillistä lähtölaituria, vaan vaunu jäi tasaamaan aikaa laiturittomalle kohdalle kuten Nihdissä. Nihtiin olisi voinut rakentaa vielä kolmannen laiturin ajantasauspaikalle, mutta sitä ei tehty joko säästösyistä tai koska se laskisi linjan keskinopeutta hieman entisestään, mutta olisihan se etenkin talvella asukkaiden mukava päästä heti lämpimään vaunuun. Lähtöpysäkkille tultaneen vasta viime tipassa eikä siellä Laajasalon raitiotien valmistutta voisi kauaa seistäkään, koska se ei ole enää pelkästään 13:n käytössä.
 
14.8.2024 16:15 - 18:30 | 13, 13H

Raitiovaunut: 13. Peruttu. Syy: Virtahäiriö. Arvioitu kesto: 16:15 - 18:30
Viesti yhdistetty automaattisesti:

YLEn uutinen linjan 13 häiriöstä.
 
Viimeksi muokattu:
14.8.2024 16:15 - 18:30 | 13, 13H

Raitiovaunut: 13. Peruttu. Syy: Virtahäiriö. Arvioitu kesto: 16:15 - 18:30
Ajolangat alhaalla, korjaajat saapuivat vähän aikaa sitten.

Alkaako keskustelu epäonnen numerosta nyt...

Mielestäni tuossa ei mitään asiallista ole...

Joo, tarkoitin lähinnä sitä, että kuljettaja hoiti tuon tyylikkäästi eli kuulutti asiallisesti ja kohteliaasti, vaikka kyydissä oli vain yksi matkustaja.

Itse asiasta olen samaa mieltä. Eihän kenelläkään ole sinne silmukkaan varsinaisesti asiaa eikä siellä ole laitureita, mutta jos vaikkapa 20 asteen pakkasessa haluaisi tulla kyytiin siitä jättöpysäkin puolelta ja odotella vaunussa, niin tuntuuhan se aika erikoiselta, jos sitä ei sallita. Itse silmukka ei ole mitenkään kielletyllä, suljetulla alueella noin esimerkiksi.

Eiranrannassa on myös tällainen jättö/otto, en tiedä, onko siellä erikseen varsinaisesti kielletty matkustamasta näiden kahden välille. Samanlainen on piirretty myös Hernesaareen. Nämä eroavat Nihdistä siten, että päättäriseisonta tapahtuu noissa paikoissa kuitenkin pysäkillä, kun Nihdissä seisonta ei ole pysäkkialueella.
 
Itse asiasta olen samaa mieltä. Eihän kenelläkään ole sinne silmukkaan varsinaisesti asiaa eikä siellä ole laitureita, mutta jos vaikkapa 20 asteen pakkasessa haluaisi tulla kyytiin siitä jättöpysäkin puolelta ja odotella vaunussa, niin tuntuuhan se aika erikoiselta, jos sitä ei sallita. Itse silmukka ei ole mitenkään kielletyllä, suljetulla alueella noin esimerkiksi.

Eiranrannassa on myös tällainen jättö/otto, en tiedä, onko siellä erikseen varsinaisesti kielletty matkustamasta näiden kahden välille. Samanlainen on piirretty myös Hernesaareen. Nämä eroavat Nihdistä siten, että päättäriseisonta tapahtuu noissa paikoissa kuitenkin pysäkillä, kun Nihdissä seisonta ei ole pysäkkialueella.
Eilen matkustaessani Nihdin pääteasemalle ei tullut mitään kuulutusta eikä matkustajia pyydetty poistumaan ja joitakin matkustajia jäikin kiertämään kääntölenkin. En tiedä onko tässä linjaus muuttunut vai mitä.
 
Miksi Vallilanlaaksossa ei ole yhtään pysäkkiä? Nyt huristellaan suoraan Itä-Pasilasta Arabianrannan kupeeseen pysähtymättä. Ymmärtäisin asian, jos posotettaisiin 70 km/h jotta saataisiin linjasta nopeampi, mutta kun ei ajonopeuksien puolesta ole nähtävästi kiire mihinkään. Jos Poikkikulku-nimisen kävelytien kohdalla olisi pysäkki, olisi Sofianlehdolta 100 m, Vallilan pohjoisosista 250 m ja Kumpulasta 400 m kävelymatka ratikkapysäkille (mitattuna kävelytietä lähimmille asuintaloille). Kaikista näistä puuttuu yhteys Pasilaan ja Kalasatamaan, tai jos sellainen on, se on hitaampi tai pidemmän kävelyn päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös