Kampin raitiotien rakentaminen

Mannerheimintieltä tulee myös mahdolliseksi kääntyä Simonkadulle. Tämä yhteys on periaatteessa varayhteys, sillä tällä hetkellä ei ole suunnitelmaa mistään linjasta, joka käyttäisi yhteyttä säännöllisesti. Varayhteys kannattaa tehdä, sillä risteyksen raideristikko uusitaan Simonkadun vuoksi, eikä tämä varayhteys enää paljoa maksa. Paikalle tulee siis melkein täydellinen joka suuntaan ajettava pariraiteen risteys.

Molemmat raideyhteydet toteutetaan varsin nopeasti. Simonkadulla pitäisi olla kiskot jo syksyllä. Uuden raideristeyksen toimitusaika on raja sille, milloin vaunut pääsevät ajamaan Simonkadulle.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

HKL:n ja Jlk:n mukaan Simonkatu rakennetaan 2007 ja osuus Arkadiankadulta Annankadulle 2006. Kuka tuon ajankohdan viimekädessä määrää? Nythän näyttää siltä että koko hoito voisi olla valmis jo tänä vuonna! Ei tosin vielä liikenteessä, kun se Mannerheimintien ristikko jää joka tapauksessa ensi vuoteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Antero Alku sanoi:
Paikalle tulee siis melkein täydellinen joka suuntaan ajettava pariraiteen risteys.
Ei siis saada vieläkään Suomeen ensimmäistä Diamond-risteystä :( Elikä kaksoisraiteet johdetaan suorassa kulmassa ristiin ja lisäksi kaikista suunnista yhteydet poikittaisiin suuntiin.
On muuten tosi hassu ja amatöörimäinen termi tuo edellä mainittu "pariraide" :)
Ei kun paritellen...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Töiden alkaminen lykkääntyy

Kampin raitiotien rakentaminen lähteekin käyntiin hieman alunperin suunniteltua myöhemmin. Töiden piti alkaa jo kesällä, mutta näillä näkymin työt alkavatkin vasta kuluvan vuoden lokakuussa. Aiheesta enemmän Metrolehdessä 21.8.2006 (sivu 15).
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Onpa harmi, kun viivästyksiä tulee aina vaan lisää. Toisaalta tuon ei luulisi vaikuttavan kokonaisaikatauluun.

Nyt 7:sta puhutaan jo paljon varovaisemmin. Toivon edelleen, että lautakunta tekisi asiassa viisaan päätöksen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Nyt HKL:n sivuilla on juttu ja iso määrä kuvia siitä, kuinka kiskojen lasku Kamppiin aloitettiin eilen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Joukkoliikennelautakunnalle annetaan torstaina tilannekatsaus Kampin ratatöistä. Katsauksessa pidetään mahdollisena, että ratayhteys valmistuukin vasta 2009 alkupuoliskolla.
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Tuleeko Simonkadulta yhteys myos Mannerheimintielle etelään?
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Tuleeko Simonkadulta yhteys myos Mannerheimintielle etelään?

Kyllä tulee. Simonkadun ja Kaivokadun radasta on tehty karttapiirros, joka on ladattavissa täältä: http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/070600082.pdf

Lisäksi uutuutena Helsinkiin tulee ensimmäinen keskikorokkeellinen bussipysäkki Kaivokadulle. Autot kulkevat korokkeen molemmin puolin! Saas nähdä, mitä pysäkin kunnossapidosta sovitaan. HKL:hän vastaa keskikorokkeellisten raitiovaunupysäkkien kunnossapidosta, muttei jalkakäytäväpysäkeistä eikä yhdestäkään bussipysäkistä.
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Eikös Ruoholahdessa Itämerenkadulla jo ole moinen, ellei useampikin..?

Kas vain, niinpä onkin ja kokonaista neljä kappaletta. Mutta ne ovat kuitenkin myös ja ensisijaisesti raitiovaunupysäkkejä. Autot eivät ohita niitä ajosuunnassa vasemmalta, ja HKL huolehtii korokkeiden kunnossapidosta.
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Kas vain, niinpä onkin ja kokonaista neljä kappaletta. Mutta ne ovat kuitenkin myös ja ensisijaisesti raitiovaunupysäkkejä. Autot eivät ohita niitä ajosuunnassa vasemmalta, ja HKL huolehtii korokkeiden kunnossapidosta.
Ja tämä Kaivokadun pysäkki on "vain" bussipysäkki omalla kaistallaan, Bussit eivät aja siinä kiskoilla, Eivätkös ne tee niin Itämerenkadulla?
 
Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Ja tämä Kaivokadun pysäkki on "vain" bussipysäkki omalla kaistallaan, Bussit eivät aja siinä kiskoilla, Eivätkös ne tee niin Itämerenkadulla?

Ajavathan ne, Itämerenkadun keskellä onkin siis joukkoliikenne- eikä raitiovaunukaista. Ja busseja ohjataan raitiovaunuvaloin! En ole käynyt nyt katsomassa, mutta ainakin 90-luvulla Itämerenkadun päässä, siinä missä 8 kääntyy pohjoiseen, oli raitiovaunuvalot myös etelään ja nimenomaan busseille. Enpä tiedä mikä asetus tai määräys tuon sallii.

Noita yhdistettyjä, kadun keskellä sijaitsevia joukkoliikennekaistoja tulee nyt sitten Simonkadulle ja myös Aleksis Kiven kadulle. Niillä osuuksilla on sitten myös yhdistettyjä pysäkkejä. Olettaisin, että raitiovaunupysäkkeinä niiden hoitovastuu on HKL:llä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Fredrikinkadulta on kaivettu yksi kaista auki Pohjoisen Rautatiekadun ja Arkadiankadun väliltä viime viikon aikana ja kaivannon pohjalla olevaa kalliota on alettu louhia. Vaikka missään ei ole vielä kerrottukaan, liittyvätkö työt ratikkakiskojen rakentamiseen, niin homma näyttää kovasti samanlaiselta kuin Aleksis Kiven kadulla ysin työmaalla.
 
Vaikka missään ei ole vielä kerrottukaan, liittyvätkö työt ratikkakiskojen rakentamiseen, niin homma näyttää kovasti samanlaiselta kuin Aleksis Kiven kadulla ysin työmaalla.

Minun silmissäni työmaa näytti taas kovasti Helsingin Energian kaukokylmäverkoston laajentamistyöltä, jota on tehty Kampissa eri suunnilla viimeaikoina. Kenties pian saamme nähdä, mitä siinä oikeasti kaivetaan.

Edit: Nimimerkki kuukanko taisi kyllä aavistaa oikein. Helsingin Energian kaukolämpö- ja jäähdytystyömaita ei ole noilla main, mutta HKR kertoo verkkosivuillaan tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa tehtävistä katutoista. Myös tämä edellä mainittu työmaa ja muut Kampin raitiotien rakentamisen vaiheet ovat listalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös