Kampin raitiotien rakentaminen

Vs: Kampin ratikkalinja

Fredalla tehdään vasta putkisiirtotöitä, tosin kyllä raitiolinjaan liittyen.

Kampin tämänhetkinen aikataulu on sellainen, että Urho Kekkosen kadulla jatketaan kiskonlaskua jo tällä viikolla. Fredalla ja Arkadiankadulla aloitetaan kiskonlasku vasta kesäkuun puolivälin jälkeen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Urho Kekkosen kadulla tosiaan kiskot ovat maassa kutakuinkin koko kadun pituudelta. Freda on kaivettu auki sähkötalon ja Kampin metroaseman kohdalta. UKK:n raidetyömään uusimmista vaiheista on kuvia asiaankuuluvassa kuvastossa alkaen tästä kuvasta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Freda on saamassa lähiaikoina kiskot myös Kampin kohdalla. Viiskulman päässä sitä katua raitioliikennettä on tietenkin ollut satakunta vuotta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Helsingin kaupungin rakennusvirasto laatii Simonkadun, Kaivokadun ja Mikonkadun katusuunnitelmia. Suunnitelmissa esitetään ne muutokset, joita raitiotiekiskojen rakentaminen Kampista Aleksanterinkadulle edellyttää. Suunnitelmat koskevat Kaivokadulla väliä Mannerheimintie–Asema-aukio ja Mikonkadulla väliä Aleksanterinkatu–Kaivokatu.

Katusuunnitelmien luonnokset esitellään yleisölle keskiviikkona 6.6.2007 kello 17.00–18.30 rakennusvirastossa osoitteessa Kasarmikatu 21.

Suunnitelmaluonnokset ovat lisäksi esillä 6.–15.6.2007 rakennusviraston asiakaspalvelussa sekä verkkosivuilla www.hkr.hel.fi/suunnitelmat

Uudet raitiotiekiskot muuttavat katujen kaista-, liittymä- ja pysäkkijärjestelyjä. Kevyen liikenteen järjestelyt pysyvät pääosin nykyisinä. Katusuunnitelmat valmistuvat tänä kesänä, ja rakennustyöt alkavat vuonna 2008.

Lähde: HKR
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Annankadun ja Urho Kekkosen kadun kulmauksessa on näköjään ensimmäiset ajolankaviritykset paikoillaan. Täsmälleen ottaen itse ajolankoja ei juuri tätä kirjoitettaessa ollut paikalla, mutta kannatinlankoja (poikittaisia) oli sitäkin enemmän. Kannatinpylväät ovat nykytyylin mukaisesti vihreät. Tuossa ympäristössä toki tolpat korvautuvat suurelta osin seinäänkiinnityksillä.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Annankadun ja Urho Kekkosen kadun kulmauksessa on näköjään ensimmäiset ajolankaviritykset paikoillaan.

Nuo ajolankojen kannatinlangat olivat paikallaan ainakin jo 1.6. kun kuljin tuosta läpi. Onneksi ei tule samanlaista kahden langan viritystä kuin Arabianrannassa!
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Onneksi ei tule samanlaista kahden langan viritystä kuin Arabianrannassa!
Arabian "viritys" on hiivatin tyylikästä ;). Se on kuin saksalaisissa ratikkakaupungeissa konsanaan; tuollaisia "rautatiemallisia" ajojohto-systeemejä näkee siellä ihan kaupunkien keskustoissakin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Nuo ajolankojen kannatinlangat olivat paikallaan ainakin jo 1.6. kun kuljin tuosta läpi.
Toki. Ne nähtiin IRC-keskustelujen mukaan siellä jo UITP:n aikana. Syystä tai toisesta havainto ei vain ollut siirtynyt tänne foorumille saakka ennen eilistä promenadiani... :)
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kampin linjan raiteet kaartuvat tätä kirjoitettaessa Urho Kekkosen kadulta Fredrikinkadulle. Kuvastoa on päivitetty alkaen tästä kuvasta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Fredalla on vihdoin aloitettu kiskonlasku. Kiskojen sivussa on näkyvissä mielenkiintoisia tekstejä, kuten "Terveisiä Koskelasta!" ja "Viikingit valloittaa!". Peittyvät sitten kohta asvalttiin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Myös Kampin raitiotien kehitysvaiheita seuraileva kuvasto on päivittynyt. Fredalla on kiskotus edennyt pohjoiseen muutamia kymmeniä metrejä sitten edellisen päivityksen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Fredalla on nyt laskettu kiskot Pohjoisen Rautatiekadun ja Arkadiankadun välille. Fredalla Kampin keskuksen kohdalla työt näyttävät taas pysähtyneen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

HS kirjoittaa, miten bussit kärsivät raiteiden rakentamisen aiheuttamasta poikkeusjärjestelystä. Onneksi järjestely ei ole pitkäaikainen, ja palvelee lopulta myös bussiliikenteen parempaa sujuvuutta.

HS mainitsee, että Kampin rataa tehdään seiskalle. On se vaan outoa, että eivät siellä toimituksessa opi. Joukkoliikennelautakuntahan ei suinkaan ole päättänyt, mikä linja Kamppiin tulee ajamaan. Sekä Pasila Seura että Alppila-Seura ovat esittäneet lautakunnalle oman kantansa, jonka mukaan seiskan tulee säilyä Mannerheimintiellä. Tilalle Kamppiin on ehdotettu Runeberginkadulla nyt ajavaa linjaa 3. Lautakunnan pj Jessica Karhu (vihr) on lehdissäkin nimenomaan korostanut, että asiaa ei ole vielä päätetty.
 
Takaisin
Ylös