Kampin raitiotien rakentaminen

Kolmosille lisättiin Kamppi-lisä kierrosaikoihin jo elokuussa, eli sen ei pitäisi nyt enää vaikuttaa aikatauluihin.

Virallisen totuuden mukaan Kampin kierto ei pidennä kolmosen kierrosaikaa ollenkaan, mutta sehän ei tietenkään ole totta. Suy:n virkamiehet yksinkertaisesti valehtelivat lautakunnalle tästä asiasta 30.4.2008, minkä he myös pakon edessä myönsivät elokuussa.

Onko näin? Minä kun luulin, että 21.1. kun kolmoset poistuivat Porthaninkadulta, ja siirtyivät pidemmälle reitille, ne saivat lisäaikaa, ja sitä lisäaikaa ei otettu pois kun siirryttiin takaisin omalle reitille elokuussa. No, mutta luulo ei olekaan tiedon väärti. Yritän muistaa joskus tarkistaa asian.
 
Vs: Linjavaaleista

Täytyy muistaa että uusien rataosuuksien myötä kierrosajatkin muuttuvat hieman joten kuljettajille järjestetään uudet linjavaalit. Tämä syö aikaa hakuaikoineen kuukauden, joten uutta rataa ei voi ottaa käyttöön ennen kuin linjavaalit on käyty.

Mitenkäs Töölön hallin huoltomonttujen remontti? Jokin aika sitten oli puhetta, että kympit siirtyvät rempan tieltä kevään ajaksi Koskelaan. Tämähän toisi muutoksia työaikoihin ja vaatisi uudet vaalit. En ole tarkemmin seurannut asian etenemistä, joten tietoni ovat varmaan jo vanhentuneita ja remppajärjestelyihin on kehitelty toisenlainen ratkaisu.
 
Vs: Linjavaaleista

Mitenkäs Töölön hallin huoltomonttujen remontti? Jokin aika sitten oli puhetta, että kympit siirtyvät rempan tieltä kevään ajaksi Koskelaan. Tämähän toisi muutoksia työaikoihin ja vaatisi uudet vaalit. En ole tarkemmin seurannut asian etenemistä, joten tietoni ovat varmaan jo vanhentuneita ja remppajärjestelyihin on kehitelty toisenlainen ratkaisu.

Ei taida tulla linjavaaleja. Vaunut mahtuvat Töölöön, kunhan sinne ei viedä liian pitkiä vaunuja.
 
Kuulin juuri parilta harrastelijakaverilta, että Simonkadulla on menossa iso valutyö ja paikalla on samanaikaisesti kolme betoniautoa.

Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että Simonkatu on todella valmis 6.10 ainakin niin paljon, että bussiliikenne voi ajaa siinä. Ajolankoja en vielä nähnyt.

Tuntuu, että Kampin töiden kanssa ollaan sen verran etuajassa, että liikennöinti voisi alkaa jo ennen 1.1.2009. Olisi mielestäni symbolisessa mielessä aika munakas juttu, jos kolmonen huristelisi mäkeä ylös jo vuonna 2008. Larun dösät ehtivät jonkun vuoden kanssa pörrätä, kunnes tuubi tulee ja Larun liikenne varmaan katkaistaan Rautatientorille paitsi öisin.
 
Tänään on suuri päivä. Bussit palasivat Simonkadulle. En itse ole fyysisesti Helsingissä, joten osaako joku kertoa, onko kaikki sujunut ongelmitta.
Ainakaan HKL:n aikataulupalvelusta ei löydy enää 65X tai 65B-busseja...
 
Tänään on suuri päivä. Bussit palasivat Simonkadulle. En itse ole fyysisesti Helsingissä, joten osaako joku kertoa, onko kaikki sujunut ongelmitta.
Ainakaan HKL:n aikataulupalvelusta ei löydy enää 65X tai 65B-busseja...
Aamusella, ehkä noin klo 6:35, menin Simonkatua ylös linjan 66A kyydissä. Hissukseen sitä mentiin - oli nimittäin pakko. Mutta kyllä siitä läpi pääsee.
 
Toivottavasti joku laittaa kuvia töiden edistymisestä ja Simonkadusta.
Kuulin juuri tutuilta, että "pikimiehiä" on mäki mustanaan ja asvaltoitua pintaa tulee hyvällä vauhdilla. Oletan, että huomenna tilanne on aivan eri tasoinen taas.:smile:
 
Tuosta HKL:n tämänpäiväisestä uutisesta Kampin bussilinjoista voisi päätellä, että Fredan kiskotyöt ovat valmiit. Kuvia ei olekaan ollut pitkään aikaan, mutta näin uskallan olettaa.

Vaikka tämä on vähän OT, niin käsitinkö oikein, että Fredalle, metroasemaa vastapäätä tulee 70T:n ja 205:n päättäri? Miten ne mahtuvat siihen, tukkivatko ne kiskot?
 
Vaikka tämä on vähän OT, niin käsitinkö oikein, että Fredalle, metroasemaa vastapäätä tulee 70T:n ja 205:n päättäri? Miten ne mahtuvat siihen, tukkivatko ne kiskot?

Katugeometriasta päättelisin, että päättärit tulevat metrohökkelin ja Autotalon väliin.
 
Kampissa kiskot ovat olleet valmiina jo jonkin aikaa, mutta ajolankoja ei vielä ole asennettu uusille osuuksille. Ajolankojen kannatinlangat ovat kuitenkin nyt paikoillaan koko Fredan osuudella Rautatiekatujen siltaa lukuunottamatta. UKK:lla ja Annankadulla kannatinlangat ovat olleet paikoillaan jo pidempään.

Saapa nähdä, miten sujuvaksi raitioliikenne uudella osuudella muodostuu. Kampin vilkkaalla pysäkillä pysäkkiajat ovat busseilla todella pitkiä, kun matkustajia on paljon ja jokainen nousee sisään yksitellen etuovesta ja käyttää korttinsa matkakorttilukijalla. Yhteispysäkille jonottaa sitten bussien lisäksi myös 3T. :(

Lisäksi bussit eivät mahdu kohtaamaan toisiaan Urho Kekkosen kadun ja Annan kadun sekä Fredan ja Arkadiankadun risteyksissä, joten ei tuo väylä kovin sujuvalta tunnu, vaikka siellä autoliikenne toivottavasti saadaankin kuriin.
 
Autoliikenne Fredalla Kampin metroaseman kohdalla on todella holtitonta ja henkilöautot menevät alueen läpi, vaikka se on sallittu vain takseille ja busseille. Järjestely ei toimi eikä tule toimimaan, ennen kuin ajo estetään poliisin toimesta. Paikalle tarvittaisiin oikeastaan pysyvä valvoja ohjaamaan pois autot, jotka yrittävät ajaa Fredalle UKK:n jälkeen.
 
Järjestely ei toimi eikä tule toimimaan, ennen kuin ajo estetään poliisin toimesta. Paikalle tarvittaisiin oikeastaan pysyvä valvoja ohjaamaan pois autot, jotka yrittävät ajaa Fredalle UKK:n jälkeen.

Ylikomisario Heikki Seppä kommentoi tätä Hesarissa seuraavasti:
Heikki Seppä @ HS 4.11.2008 sanoi:
Jos vanhaan liikenneverkkoon tehdään joukkoliikennekatu, saadaan huono ratkaisu. Silloin pitää olla jatkuva valvonta. Ei ole nykypäivää, että poliisi seisoo paikalla tarkkailemassa.
 
Tuon Sepän kommentin kyllä luin, mutta naurettavaa silti. Jos kaupunki tekee joukkoliikennekadun alueella on asianmukainen liikennemerkki /merkit
autoilijoiden tulee noudattaa ko. merkkejä riippumatta siitä, mitä mieltä he tai poliisi asiasta ovat. Suomalaiset autoilijat ovat vaan niin piittaamattomia ja Suomessa on edelleen hienoa omistaa auto. Metsäläiskansa tarvitsee autoilua oman egonsa kohottamiseksi.
 
Takaisin
Ylös