Kampin raitiotien rakentaminen

Ajolangat ovat mielestäni olleet paikalla jo 14.11 lähtien "löysästi" kiinni ja niissä on jonkinlainen "kela".
Varmaan tänään kytketään sähkö ja tehdään lopulliset asennukset.
 
Ainakin jaksoerottimet olivat tänään paikallaan.

Missäs kohtaa ne tarkemmin ovat? Tänään on kuulemani mukaan tarkoitus asentaa lopullisesti ajolanka Fredalta jaksoerottimiin asti ja kytkeä myös virta. Huomenna Kamppiin pääsee siis ratikalla, jos suostuu tulemaan peruuttamalla pois :)
 
Tänään ajojohtimia kiinniteltiin Fredalla 12.30 aikaan HKL:n nostolava-Sisun avulla. Se pysähtyi kannatusvaijereiden kohdalle, ja työmies irroitti ajolangan tilapäisestä rissapyörästä ja kiinnitti sen lopulliseen kannattimeen. Taitaa siis olla, ja parempi onkin, että huomenna on virrankytkemistä vaille valmis.
 
21.11.: Tänään työ jatkui edelleen Fredrikinkadulla Urho Kekkosen kadun ja Tennispalatsin välillä. Nostolava-autot "Sisu" ja "Scania" olivat miesten apuna.
Urho Kekkosen kadun ja Annankadun "risteyksessä" (jyrkin kaarre) on ajolanka myös edelleen trissoilla.
Jos haluatte nähdä niin katsokaa SRS-uutiset
 
tänään olin havaitsevinani, että ajolangat välillä Mansku-Freda ovat kokonaan kiinni, kupari loistaa uusissa langoissa hienosti Simonkadun ja Manskun kulmassa :)

Koska HKR tunnetusti urakoitsijoineen odottaa Jeesuksen toista tulemista, voisi ratikkaliikenne alkaa siinä vaikka viikon päästä, jos Kampin suuntaan menevä Simonkadun kaista viitsittäisiin päälystää. Mutta eihän sitä tietenkään viitsitä ja alue on kuin myrskyn merkki.
 
Ilmeisesti uusi osuus on kohta ajettavassa kunnossa kun vaihdemiehet testailivat Arkadiankadulla vaihteen toimintaa.
 
Samaa pohdin ess. Johdot paikallaan ja Simonkadun päälystystyöt valmistunevat ensi viikolla. Se mahdollistaa siis autojen ajon eri kaistalla kuin bussit ja ratikat. Kun on kerran näin valmista jo, niin onkohan kenelläkään mitään tietoa, milloin koeajovaunu menee Kampin osuuden läpi. Varmaankin on, mutta palstan sisäpiiri haluaa pitää asian omana tietonaan, kuten ysinkin tapauksessa, jotta "vääräuskoiset" (eli kehäradan ja metron kannattajat) yms "petturit" eivät saisi nähdä historiallista tapahtumaa.
 
Kun on kerran näin valmista jo, niin onkohan kenelläkään mitään tietoa, milloin koeajovaunu menee Kampin osuuden läpi. Varmaankin on, mutta palstan sisäpiiri haluaa pitää asian omana tietonaan, kuten ysinkin tapauksessa, jotta "vääräuskoiset" (eli kehäradan ja metron kannattajat) yms "petturit" eivät saisi nähdä historiallista tapahtumaa.

Hyvä asenne Sinulla! On olemassa

a) "palstan sisäpiiri", joka tietää jo mahdollisen koeajovaunun liikkeistä

ja sitten on olemassa jokin

b) "vääräuskoiset" (eli kehäradan ja metron kannattajat) yms. "petturit"

Tuolla asenteella et pääse pitkälle ja lukitset vain itsesi pysyvästi pois ajankohtaisesta tiedotuksesta. Oli se sitten Kampin ensiratikka tai kehäradan ensijuna.

Tuollaiset "ensi"-jutut kuulostavat sopivan paremminkin järjestäytyneiden paikallisliikenneharrastajien etuoikeuksiin kuin yleiseen worldwidewebin massainfoamiseen.
 
Arvelen tämänkin liittyvän Kampin raitiotien rakentamiseen jollain tavoin. Kävelin tänään rautatieasemalta Kamppiin Simonkatua ja huomasin pari juttua:

1. Mitä ihmeen laituria rakennetaan Kaivokadulle itään vievien kiskojen viereen heti Mannerheimintien risteyksen itäpuolelle? Ei kai siihen pysäkkiä aiota, kun seuraava on n. 30 m päässä?

2. Mannerheimintieltä Stockan suunnasta Kamppiin päin kääntyvällä radalla ei ole virtajohto vielä paikallaan, vaikka muuten melko valmiilta näyttääkin.
 
1. Mitä ihmeen laituria rakennetaan Kaivokadulle itään vievien kiskojen viereen heti Mannerheimintien risteyksen itäpuolelle? Ei kai siihen pysäkkiä aiota, kun seuraava on n. 30 m päässä?
Eikös siihen bussipysäkki pitäisi tulla?
 
Kyllähän siihen dösäpysäkki tulee ja seuraava on tietääkseni vasta Ateneumin edessä. Paikalla on aina ollut dösäpysäkki, tosin aiemmin se oli Kaivokadun varressa, kadulla. Legendaarinen ja onneksi jo historiaan jäänyt h17 pöristeli ja päristeli siinä vielä ennen siirtymistään poikkeusreittien sekaville teille.
Varmaan sellaiset autot kuin h65A ja 66A ainakin saavat oman stoppinsa siihen. Ehkä 08N myös. Mielestäni ihan tyylikäs järjestely ja kaipaa vielä kaidetta.

Simonkatu on jo siinä vaiheessa, että kaistamerkinnät on jo tehty (su-ma). Alueella tosin lojuu Simonkadun varressa vielä rakennusjätettä, joka on perihelsinkiläinen maisema yleensä kuukausia rakennustöiden päättymisen jälkeen. Olisi tietysti kiva, jos roina ja koppi + kontti vietäisiin alueelta vihdoinkin pois, samalla HKR voisi haravoida puistikkoon mädäntyneet lehdet yms. Myös punakeltaiset liikenteenohjaustötteröt yms voisi jo viedä alueelta. Vaan veikkaanpa, että nämä asiat eivät ihan heti tapahdu...
 
Takaisin
Ylös